وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

     بافت تاریخ شهری سنندج حفظ می شود

    اقتصاد ایران: سنندج - رئیس اداره عمران و بهسازی اداره کل راه و شهرسازی کردستان گفت: بافت تاریخ شهری سنندج در قالب اجرای طرح های باز آفرینی شهری حفظ و مرمت می شود.

    مصطفی رضایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه 2 مورد از 11 پروژه در حال اجرای طرح باز آفرینی شهری سنندج مربوط به حوزه تاریخ شهری است، اظهار داشت: این طرح ها شامل مرمت خانه تاریخی عمارت رشیدی و ساماندهی محله آغه زمان است که برای حفظ اصالت تاریخ شهری اجرا می شود.
    وی افزود: حفظ اصالت تاریخی شهری یکی از اولویت های طرح بازآفرینی شهری است که در این راستا ساماندهی پیاده راه خیابان فردوسی نیز در دست مطالعه است و پیش بینی می شود تا نوروز 98 بتوان از آن بهره برداری کرد.
    رضایی با بیان اینکه عمارت رشیدی سنندج با 2 میلیارد و 200 میلیون ریال اعتبار و 70 درصد پیشرفت فیزیکی در حال مرمت است، گفت: این خانه از املاک در اختیار راه و شهرسازی است که پس از اجرای طرح پیاده راه سازی و اتصال این محله به سرای ولیدی برای انجام فعالیت های فرهنگی تغییر کاربری داده می شود.
    رئیس اداره عمران و بهسازی کردستان اداره کل راه و شهرسازی کردستان تاکید کرد: طرح پیاده راه تاریخی و فرهنگی محله آغه زمان سنندج به عنوان اولین طرح بازآفرینی شهری در محله های تاریخی استان کردستان به طول 350 متر در دو مرحله در حال اجراست که برای مرحله اول آن حدود 18 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است.
    وی یادآور شد: محله آغه زمان از محله هایی است که از نظر تاریخ و فرهنگ جز پنج محله اصلی شهر سنندج محسوب می شود و در طرح بهسازی و پیاده راه سازی این محله سعی داریم خیابان شهید نمکی به سرای تاریخی ولیدی وصل شود.
    رضایی اضافه کرد: همچنین یک مورد از منازل تاریخی این مسیر پس از تملک به عنوان رستوران سنتی، سه باب به عنوان خانه بومگردی و یک باب به عنوان موزه معماری شهری سنندج مورد استفاده قرار می گیرد.
    وی اظهار داشتد: این طرح هم اکنون 25 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در آن سنگ فرش معابر، بهسازی برخی میادین و اتصال خیابان نمکی به کاروانسرای عزیزی در دستور کار قرار دارد.

    ** 2 پروژه اجرای طرح بازآفرینی شهری دیگر در سنندج در حال تدوین است
    وی با بیان اینکه اجرای طرح بازآفرینی شهری در سنندج در محله ها و اماکن مختلف توسعه می یابد، گفت: هم اکنون 2 طرح ساماندهی پیاده راه فردوسی و محله سرتپوله نیز در مرحله تدوین است.
    رضایی یادآور شد: برای اجرای طرح پیاده راه خیابان فردوسی 80 میلیارد ریال اعتبار تصویب شده که 60 میلیارد ریال به صورت فروش اراضی تحت مالکیت راه و شهرسازی و 20 میلیارد ریال نیز به صورت نقدی تامین و هزینه می شود.
    رئیس اداره عمران و بهسازی اداره کل راه و شهرسازی کردستان افزود: انتظار می رود با توجه به برنامه ریزی های انجام گرفته طرح پیاده راه خیابان فردوسی در عید سال 98 به بهره برداری برسد.
    وی تاکید کرد: طرح ساماندهی محله سرتپوله سنندج نیز همانند طرح ساماندهی آغه زمان نیز در حال تدوین است.
    طرح بازآفرینی شهری در سنندج در قالب 11 طرح با 176 میلیارد و 750 میلیون ریال اعتبار در چهار نواحیه منفصل نایسر، فرجه، تقتقان، حسن آباد و یک محله تاریخی آغه زمان در حال اجراست.
    سالانه 250 هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری در کشور هزینه می شود که 100 هزار میلیارد ریال از این میزان اعتبار از سوی بخش خصوصی، 70 هزار میلیارد ریال از سوی شهرداری ها و 80 هزار میلیارد ریال نیز از سوی دولت هزینه می شود که اعتبار تمام طرح های اجرا شده در کردستان از محل منابع دولتی تامین شده است.
    هم اکنون 30 درصد جمعیت شهری کشور شامل 19 میلیون نفر از 56 میلیون نفر جمعیت شهری در مناطق و محلاتی با بافت فرسوده، تاریخی و ناکارآمد زندگی می کنند و این میزان در استان کردستان حدود 50 درصد از جمعیت یک میلیون و 600 هزار نفری است.
    در سال 90 و بر اساس مصوبه دولت دهم چند روستای بزرگ کردستان به شهر تبدیل شد که کارشناسان حوزه عمران شهری معتقدند این موضوع بدون مطالعه و کار کارشناسی صورت گرفت و تبعات بدی داشته و به گسترش پدیده حاشیه نشینی و روی آوری مردم به سمت حاشیه شهرها کمک شایانی کرده است.
    نایسر، ننله و حسن آباد، تقتقان، فرجه در سنندج، شهرک امام خمینی (ره) و محله در قلعه، محله تازه آباد در سقز و محله تفینی در مریوان از جمله مناطق استان است که در قالب طرح بازآفرینی شهری ساماندهی می شوند.
    در استان کردستان می توان از سنندج و مریوان به عنوان 2 شهری که بیشترین میزان حاشیه نشینی را دارند، نام برد اگر چه در دیگر شهرهای استان هم این پدیده در حال افزایش است.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی