وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد گفت: بعد از ثبت جهانی یزد در یونسکو اولین همایش و کارگاه بین المللی معماری خشتی در یزد برگزار می‌شود.

    به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه وشهرسازی استان یزد، محمدرضا نقصان محمدی مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد در جلسه‌ای که به منظور بحث و تبادل نظر در رابطه با برگزاری اولین همایش و کارگاه بین المللی برگزار شده بود گفت: همایش و کارگاه مذکور بایستی هم در بخش نظری و هم در بخش اجرایی دستاوردی برای یزد داشته باشد و به این موضوع فکر کنیم که در یزد پساثبت چه کارهایی می‌توان در بخش‌های مختلف انجام داد.

    جلسه

    وی بیان کرد: زمانی که قرار بر برگزاری چنین همایش و کارگاهی در سطح بین الملل باشد بدون شک معمارانی از سراسر دنیا متقاضی حضور خواهند بود و باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که چه اقداماتی انجام شود تا این همایش و کارگاه دستاورد ارزشمندی داشته باشد؛ یکسال از ثبت جهانی یزد گذشته اقداماتی باید رخ داده باشد یا باید مقدماتی برای این اقدامات انجام شده باشد که خروجی آن را در همایش ببینیم.

    مدیرکل راه و شهرسازی یزد ادامه داد: همانطور که در شورای عالی نیز مطرح شده برگزاری همایش با تاکید بر سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذار که لزوما این سرمایه گذاری در بخش مالی نیست و می تواند در بخشها نظیر بخش  فرهنگی نیز باشد . البته نکته ای که حائز اهمیت می باشد این موضوع است که برنامه جامع مشترک کمی کلی و پیچیده شده و باید در جلسات مختلف در مرحله نخست برنامه جمع و جور و مشخصی تدوین کرد و در مرحله بعد دستاوردها در آن تعریف شود و مشخص باشد که البته بدون شک این خود مدیریتی است که می تواند به بهتر برگزاری این رویدارد کمک قابل توجهی نماید.

    وی در پایان خاطرنشان کرد: همانطور که قبلا اشاره نمودم آنچه بسیار اهمیت دارد ارائه دستاوردها می باشد که هم میتواند به صورت نظری باشد و هم به صورت عملی که البته بعد از ثبت اقدامات عملی و قابل توجهی انجام نشده است، البته کارهایی شده اما درخور ثبت جهانی یزد نبوده است؛ به طور مثال می‌توان کارگاه‌های کوچکی برنامه ریزی نمود که خروجی و دستاورد آن در کارگاه اصلی و بین المللی قابل مشاهده باشد و یا یکی از محورهای همایش مثلا تاریخی اقداماتی انجام داد و کارهایی کرد که خروجی آن را در همایش اصلی مشاهده کنیم که بسیار قابل توجه و دارای اهمیت بوده و در معرفی بیشتر این شهر جهانی کمک خواهد کرد.

    در ادامه جلسه اولین همایش و کارگاه بین المللی معماری خشتی وطن دوست یکی از اعضای اصلی دبیرخانه همایش مذکور طی سخنانی گفت: بعد از ثبت یزد در یونسکو که در ورشو لهستان انجام شد و سابقه ای که از معماری خشتی داشتیم به این موضوع رسیدیم که حال این رویداد انجام شده و یزد ثبت جهانی شده چه اقدام یا اقداماتی می توان کرد که موضوع ثبت شناخته تر شود؛ در واقع ثبت آغاز یک فرایند طولانی مدت است که بی شک اگر به آن توجه جدی و همه جانبه نشود یک پایان خواهد بود تا یک آغاز که زیبنده نیست و نخواهد بود.

    وی افزود: ما باید بتوانیم از موقعیت پیش آمده به نحو شایسته ای استفاده کنیم و بهره برداری نماییم که در این راستا قرار شد سندی از شهر تاریخی تهیه شود و ما در راستای سند اقدامات خود را پس از ثبت انجام دهیم یعنی با برنامه ریزی مناسب و مدیریت بالا تا بتوان پاسخگوی حساسیتی باشیم که در موسسات جهانی نسبت به ثبت جهانی یزد به وجود آمده است.

    وی ادامه داد: بسیاری از سازمان های جهانی مثل یونسکو , سازمان جهانی گردشگری و .. بعد از ثبت یزد نسبت به یزد حساس شده اند که باید تلاش کرد از این حساسیت استفاده و بهره برداری شود که لزوما همیشه بهره برداری مالی نیست و می تواند فرهنگی و توسعه ای باشد و اینکه چه اقداماتی در این راستا به ما کمک می کند ، همین همایش و کارگاه که جلسه به خاطر آن برگزار شده می تواند یکی از این اقدامات باشد که کمک قابل توجهی خواهند نمود .

    وطن دوست در پایان صحبتهای خود ضمن تشریح برنامه پیش بینی شده همایش و کارگاه مذکور اظهار امیدواری کرد در حالیکه در سالهای گذشته بسیاری از کشورها سعی کرده اند تا معماری خشتی را به نام خود ثبت کنندو ما در حال عقب افتادن از آنها هستیم  برگزاری همایش و کارگاه بین المللی معماری خشتی برای اولین بار در یزد و همچنین اقداماتی که می توان در حاشیه این رویداد انجام داد ما را در شناساندن بیشتر یزد کمک کرده  و تاکید بیشتر و مهمتری باشد بر ثبت جهانی که شاید باید خیلی قبل تر رخ می‌داد.

    در ادامه این جلسه محسن صادقیان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد طی سخنانی گفت: در ابتدای امر باید دو اقدام اساسی برای برگزاری همایش انجام شود که اولین آن هماهنگی تمام نهادهای و کسانی است که در حال موازی کاری بعد از ثبت جهانی یزد هستند که هماهنگی بیشتر و جلوگیری از موازی کاری خود می تواند بر کیفیت کار بیفزاید و دوم با توجه به وضعیت اقتصادی کشور برنامه به طور دقیق بررسی و هزینه های آن در جلسات مورد بحث و بررسی قرار گیرد تا همایش با بهترین کیفیت و کمترین هزینه انجا شود.

    این مقام مسئول خاطر نشان کرد: با هماهنگی افراد برگزار کننده و مشخص شدن دقیق هزینه ها میتوان به طور مشخص حامیان همایش را مشخص کرد که قطعا در برگزاری منظم تر این رویداد تاثیرگذر خواهد بود و ما به عنوان متولی استان علی رغم اینکه بودجه استان در سال 96 بسته شده و پیش بینی چنین همایشی نشده است نیز بتوانیم تا جایی که برایمان مقدوراست به برگزاری همایش و کارگاه یاد شده کمک نماییم .

    در ادامه محسن عباسی استاد دانشگاه و عضو شورای شهر یزد طی سخنانی گفت: با توجه به اینکه در شورای شهر نسبت به برگزاری جشن به خاطر ثبت جهانی مصوبه داشتیم و به خاطر حواشی ایجاد شده جشن برگزار نشد اما اگر همایش و کارگاه مذکور از نظر اقتصادی به نحو درست و مطلوب مدیریت شود با توجه به اینکه همه از ثبت جهانی خوشحال هستند همایش نیز می تواند کمک قابل توجهی در راستای شناسایی یزد داشته باشد اما اگر از لحاظ اقتصادی مدیریت قابل قبولی انجام نشود تمام اقدامات را تحت الشعاع قرار داده و کیفیت این اتفاق را تنزل خواهد داد.

    در ادامه و تا پایان جلسه جمعی دیگر از حاضرین راهکارها و نکته نظرات خود را در رابطه با برگزاری این رویداد مطرح نمودن و بحث و تبادل نظر انجام شدو قرار شد تا در جلسه‌ای که در آینده ای نزدیک برگزار خواهد شد اقدامات انجام شده در بر اساس مباحث مطرح شده در جلسه مذکور ارائه نمایند.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی