وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    آب‌راهه تاریخ

    رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد از احداث بوستان آب‌راهه تاریخ در مشهد خبر داد.

    به گزارش ایسنا، محمدهادی مهدی‌نیا امروز در مراسم افتتاح پارک موضوعی دانش ضمن اشاره به اهمیت پارک‌های موضوعی  اظهار کرد: مطالعات ساخت پارک یا بوستان آب‌راهه تاریخ کامل شده و امیدواریم بتوانیم در محدوده پارک ربیع آن را احداث کنیم و در آن‌جا مسیر حرکت تاریخ بشر و هم‌چنین  مسیر حرکت امام رضا(ع) از مدینه تا توس را به تصویر بکشیم. 

    وی با اشاره به احداث پارک ملل در مشهد، ادامه داد: در این پارک هشت کنسولگری که در مشهد قراردارند آورده‌های فرهنگی خود را  به نمایش خواهند گذاشت.

    رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص تاریخچه احداث پارک‌های موضوعی، گفت: طی دهه‌های های ۶۰ و ۷۰ میلادی اقبال عمومی در شهرسازی  و حوزه افزایش تعاملات مردم با هم در فضاهای شهری  به سمت پاساژ و فروشگاه‌های بزرگی بود که در فضای بسته مردم بتوانند هم پنجره‌های مغازه‌ها را نگاه کنند و هم ارتباطات اجتماعی خود را در این فضاها داشته باشند.

    مهدی‌نیا افزود: این فرآیند  از دهه ۶۰ تا ۸۰ میلادی تقریباً تمام شهرهای توسعه یافته دنیا را در نوردید. سردمداران این موضوع شهرهای بزرگ آمریکا بودند و این موج با فاصله زمانی معناداری به شهرهای ما رسید. طی 15 سال گذشته موج پاساژسازی و فروشگاه‌های بزرگ در تهران و سپس دیگر شهرهای کشور ایجاد شد.

    وی تصریح کرد: در غرب پس از شکل‌گیری این مجتمع‌های بزرگ یکی از دغدغه‌هایی که توسط دانشگاه و گروه‌های اجتماعی و محیط زیستی مطرح شد آشتی مردم با حوزه محیط زیست و پارک‌ها بود که جنبشی را برای پارک‌هایی که فقط تفریح صرف در آن‌ها حاکم نباشد، بلکه موضوع یا داستانی را دنبال کند، به راه اندخت. یعنی پارک سوای بحث‌های محیط‌زیستی و زیبایی‌شناسی یک داستان هم داشته باشد. به همین دلیل پارک‌های موضوعی از دهه 80 در شهرهای بزرگ دنیا شکل گرفت. این موج به شهرهای کشور ما هم رسید و در تهران پارک‌های موضوعی خوبی را طی دهه اخیر داشته‌ایم. همچنین مشهد هم از این موضوع بی بهره نبوده است و علاوه بر پارک مینیاتوری، باغ گیاهشناسی و... امروز شاهد افتتاح پارک موضوعی دانش هستیم.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی