وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    شهر

    یک کارشناس شهرسازی و معماری گفت: طرح تفصیلی شهرها باید به صورت مشارکتی با همیاری مردم تهیه شود، زیرا اگر مردم در تمام فرایند تهیه طرح مشارکت کنند در زمان اجرا، مدافع و مجری طرحی می شوند که در تهیه آن دخیل بوده‌اند.

    حمیدرضا نیلی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: طرح تفصیلی قرار است به صورت مفصل ویژگی‌های شهر از جمله شبکه حمل و نقل، کاربری اراضی، نظام فعالیت‌ها و ساماندهی کالبد و سیما و منظر شهرها را به نوعی پیش‌بینی و طرح‌اندازی کند.

    وی با بیان اینکه طرح تفصیلی امتداد طرح بالادستی به نام «طرح جامع شهر» مربوط به توسعه و عمران شهر است، افزود: طرح جامع شهر برای آینده شهر برنامه‌ریزی می‌کند و طرح‌ریزی برای ساماندهی سیما و منظر شهر را به طرح تفصیلی می‌سپارد.

    این کارشناس شهرسازی و معماری تاکید کرد: اگر طرح‌های تفصیلی شهرها به صورت کامل و جامع اجرا شوند وضعیت شهرها بهتر از اوضاع کنونی خواهد شد.

    وی توجه کمتر به کیفیت فضاهای عمومی و شهری را یکی از مشکلات ویژه طرح‌های تفصیلی‌ عنوان کرد و گفت: مدیران برای تهیه طرح‌های تفصیلی به جای اینکه سه بُعدی کار کنند، اکثر طرح ها را دو بعدی طراحی می‌کنند، همچنین به جای اینکه با نیروهای ذی‌نفع در محل، هماهنگی انجام دهند با دید بالادستی طرح تفصیلی را برای مردم تعریف می‌کنند.

    نیلی ادامه داد: شاید یکی از بهترین راه‌ها این است که طرح‌ها به صورت مشارکتی با همیاری و مشارکت مردم تهیه شود تا از ابتدای طراحی مردم بدانند آینده بافت و محله آنها چه خواهد شد، مردم باید اظهار نظر کنند تا طراحان نظرات آن‌ها را به زبان شهرسازان ترجمه کنند.

    وی اظهارکرد: متأسفانه می‌بینیم در طول ۵۰ سال اخیر که برای شهرها طرح‌های جامع و تفصیلی طراحی شده است، دوره بسیاری از آنها گذشته، اما شهروند راضی از کیفیت فضای شهر خود نیست و روز به روز احساس تعلق شهروندان نسبت به شهر خود کمتر از قبل می شود که شاید یکی از دلایل اصلی آن مشارکت کمتر مردم در حین تهیه، اجرا و نظارت بر اجرای طرح باشد.

    این کارشناس شهرسازی و معماری افزود: اگر مردم در تمام فرایند تهیه طرح تفصیلی شهر مشارکت کنند، محکم‌تر مدافع و مجری طرحی می‌شوند که در تهیه آن دخیل بوده‌اند.

    وی با تاکید بر اینکه مدیریت شهری باید از تمام پتانسیل شهروندانی که آماده مشارکت برای توسعه شهر هستند، استفاده کند، افزود: باید تغییر و تحولات ویژه‌ای در بدنه مدیریت شهرداری ایجاد شود تا با مشارکت مردم، شهر را ساماندهی کرد.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی