وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    خبرگزاری فارس: نشت گاز در الگوی طرح مسکن اجتماعی/توقف نوسازی بافت فرسوده تهران ۹ ماهه شد

    در حالیکه از مراسم کلنگ زنی فاز اول پروژه نوسازی مسکن با حضور وزیر راه و شهرسازی بیش ار ۹ ماه می گذرد این پروژه هیچ پیشرفتی نداشته و همچنان متوقف است.

    به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ابلاغ برنامه ملی بازآفرینی شهری توسط رییس جمهور در سال ۹۶ باعث شد وزیر راه و شهرسازی درمحله سیروس تهران حاضر شده و کلنگ احداث ۱۰۰ واحد مسکونی را به زمین بزند.

    اما در همان روز نیز بوی توقف و وجود مشکل در این پروژه می‌آمد چرا که در آن مراسم با حضور اکبر ترکان که با حکم رئیس جمهور به عنوان «مشاور رییس جمهور در امور هماهنگی نوسازی بافت‌های فرسوده و ناپایدار شهری» منصوب شده بود حاشیه‌هایی ایجاد کرد و موجب دلخوری‌هایی شد.

    اما این حاشیه چندان هم مهم نبود چرا که قرار بود مشکلات بیشتری پروژه ۱۰۰ واحدی محله سیروس را تحت الشعاع خود قرار دهد.

    *آخوندی: ساخت پروژه ۱۰۰ واحدی محله سیروس آغاز یک تغییر نگرش در شهر و طراحی شهری است

    آخوندی وزیر راه و شهرسازی در آن مراسم کلنگ زنی در ۱۲ بهمن ماه ۹۶ با تاکید براینکه ساخت پروژه ۱۰۰ واحدی محله سیروس آغاز یک تغییر نگرش در شهر و طراحی شهری است، گفته بود که دولت، مردم و تمامی ساکنین محلات باید خط بطلانی بر تصمیمات و سیاست‌های گذشته بکشند و دوران ساخت بیغوله را به پایان برسانند.

    وزیر راه و شهرسازی ارتقای کیفیت زندگی را هدف اصلی دولت دوازدهم در حوزه شهری دانسته و گفته بود پروژه ۱۰۰ واحدی باید به عنوان یک نمونه در تهران  اجرا شده و در نهایت منجر به ارتقای زندگی مردم شود. به گونه‌ای که آن‌ها بتوانند ضمن لذت بردن از محیط زندگی خود، به آن حس تعلق داشته و تجلی تمامی خاطرات تاریخی و هویت ایرانی خود را در آن پیدا کنند.

    این اظهارات در حالی مطرح شد که با گذشت بیش از ۸ ماه از مراسم کلنگ زنی هنوز محله سیروس به دلیل مشکلاتی در نشت گاز و تغییر تیم شهرداری متوقف است و تا این مشکل که در سال گذشته وعده هایی بر حل آن داده شده بود مرتفع نشود استارت پروژه زده نخواهد شد.

    * نشت گاز و تغییر تیم شهرداری دلیل طولانی شدن زمان اجرای پروژه سیروس

    عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی که سال گذشته در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس دلیل توقف و تاخیر در آغازنوسازی مسکن در برنامه ملی بازآفرینی شهری را وجود گاز در شبکه عنوان کرده بود دو روز پیش نیز بصورت سر بسته در خصوص طولانی شدن زمان اجرای پروژه سیروس تهران گفت که پروژه محله سیروس به دلیل مشکلاتی در نشت گاز و تغییر تیم شهرداری کمی به طول انجامیده است.

    ظاهرا بعد از گذشت ۸ ماه از کلنگ زنی پروژه مزبور هفته گذشته در کمیسیون ماده ۵ این موضوع مطرح شده و قرار است مشکل برطرف شود.

    طبق تعهدات اعلام شده از سوی شرکت بازآفرینی شهری در سال جاری برای  ۲۷۰ محله در سطح کشور عملیات بازآفرینی در نظر گرفته شده و آغاز شده است که در این راستا قرار بر این شده تا ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای تأمین خدمات روبنایی و زیربنایی از سوی دولت و ۲۵۰۰ میلیارد تومان به عنوان وجوه اداره شده در اختیار بانک‌ها قرار بگیرد.

    عشایری مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری و معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۱۸ محله باید در شهر تهران بهسازی و نوسازی شود، گفت: عملیات نوسازی این محلات از امسال شروع شده و خوشبختانه شهرداری نیز تا کنون میزان ۸۵۰ میلیارد تومان تخفیف برای صدور پروانه ساختمانی در این راستا اعمال کرده است که دولت باید به طرق گوناگون آن را جبران کند.

    پروژه مسکونی سیروس که در اراضی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران به وسیله شرکت سرمایه‌گذاری بانک مسکن در این منطقه ساخته خواهد شد به عنوان الگوی پشتیبان طرح پیشگام برنامه ملی بازآفرینی در استان تهران بوده و همچنین قرار است طبق الگوی طرح مسکن اجتماعی اجرائی شود.

    طرح بازآفرینی محله قدیمی سیروس در ۱۲ محله و ۵ مرحله برنامه‌ریزی شده که این پروژه ۱۰۰ واحدی یکی از آن ها خواهد بود.

    بر اساس این گزارش، مطابق جزئیات طرح «پیشگام»، ساخت ۵۵ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده تهران برای افق ۵ساله، هدف‌گذاری شده است؛ به‌طوری‌که با شروع فاز اول، امکان تکرار این ظرفیت برای هر سال وجود داشته و ساخت‌وساز در این طرح با سه روش «محلی‌سازی»، «محله‌سازی مرحله‌ای» و «محله‌سازی جایگزین» انجام می‌شود.

    رئیس جمهور برنامه ملی بازآفرینی شهری را ضمن بازسازی مناطق فرسوده، طرحی نو برای تامین مسکن، از جمله برای خانه اولی ها دانست و با بیان اینکه دولت فروش سریع 50 درصد واحدهای ایجاد شده در طرح بازآفرینی را تضمین می کند، تاکید کرد: ساختمان‌هایی که تحویل مردم می شود باید در برابر زلزله حداقل 7.5 ریشتری مقاوم باشد.

    روحانی در مراسم آغاز اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری «امید» در ۱۹ بهمن گفته بود که طرح بازآفرینی شهری برنامه اساسی دولت برای مسکن خانه‌اولی‌ها، صیانت از جان و سلامت مردم و نوسازی محلات کهنه و فرسوده است.

    وی گفته بود باید تأکید کنم که دولت خانه‌ساز خوبی نیست، همچنان که تاجر و بنگاه‌دار خوبی هم نیست و معتقدم هر کاری که بر عهده دولت قرار دارد و می‌توان آن را به مردم واگذار کرد، بایستی همه آن امور به مردم واگذار شود.

    رئیس جمهور تاکید دارد در بخش مسکن بایستی ساخت و ساز در اختیار مردم و شرکت‌های خصوصی باشد و دولت در این حوزه وظیفه حمایت و پشتیبانی دارد.

    به گفته سازندگان مسکن هرگونه فعالیت در بافت فرسوده بسیار مشکل‌تر از ساخت‌وساز در خارج از شهر است و دولت، شرکت‌های آب و برق و گاز و شهرداری باید همه گونه همکاری با سازنده ها داشته باشند، اما امید می رود پروژه ۱۰۰ واحدی سیروس که فاز نخست طرح "پیشگام"است باعث شناسایی مشکلات شود و ساخت واحدهای مسکونی بعدی با مشکلات کمتری ادامه یابد.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی