وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    شهر > شورای شهر - همشهری‌آنلاین:
    رئیس شورای شهر تهران در مورد نامه شهردار پایتخت به شورای شهر درباره تعیین تکلیف پرونده باغات توضیخاتی ارائه کرد.

    محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نامه اخیر محمدعلی افشانی، شهردار تهران به هیات رئیسه شورای شهر در مورد لزوم تعیین تکلیف پرونده‌های ساختمانی برج ـ باغ گفت: حدود ۲۶۰ پرونده موسوم به برج ـ باغ در شهرداری وجود دارد که باید تعیین تکلیف شود.

    محسن هاشمی با بیان این‌که در طول ۱۰ساله اخیر پرونده‌های ساختمانی زیادی در حوزه برج ـ باغ‌ها تشکیل شده است، افزود: حتی برخی از مالکان نیز مبالغ عوارض مربوط به صدور پروانه را واریز کردند اما بعد از مصوبه شورا و لغو مصوبه برج ـ باغ، این پرونده‌ها بلاتکلیف مانده‌اند.

    او افزود: نامه شهردار تهران برای پیگیری بیشتر و تخصصی به دو کمیسیون شهرسازی و محیط زیست ارسال شده تا راه‌حلی برای این گونه موارد اتخاذ شود.

    پایان خواب برج‌سازی در باغات فرحزاد

    شورای‌عالی شهرسازی و معماری ضمن موافقت با کلیات طرح ساماندهی محور فرحزاد و تصمیم‌گیری درخصوص ضوابط ساخت وساز در این محدوده، بر خواب برج‌سازی در باغات فرحزاد مهر پایان زد.

    به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در این جلسه مقرر شد هرگونه ساخت وساز و نوسازی در محدوده باغات فرحزاد بر مبنای ویژگی‌های محیط زیستی منحصر به فرد این منطقه و در حد توان اکولوژیک آن باشد. به این ترتیب، مطابق تصمیم‌ شورای‌عالی شهرسازی و معماری، در باغات محدوده فرحزاد، حد نصاب تفکیک برای باغات یک هکتار و حداکثر میزان سطح اشغال ساخت بنا و نوسازی با شرط رعایت حریم طبیعی درختان و ممنوعیت قطع درخت در هر شرایطی اعمال خواهد شد.

    همچنین درخصوص ضوابط ساخت وساز در باغات فرحزاد، مقرر شد ساخت وساز در قطعات کمتر از ۱۰۰۰ مترمربع، با حداکثر ۵ درصد سازه سبک با مصالح بومی با حداکثر یک طبقه روی زمین و همچنین برای قطعات بیشتر از ۱۰۰۰ مترمربع حداکثر ۱۰ درصد با حداکثر ۲ طبقه روی زمین و تا سقف زیربنای همکف ۳۰۰ مترمربع انجام شود؛ به این ترتیب هر گونه بلندمرتبه‌سازی در محدوده باغات فرحزاد ممنوع خواهد شد. بر این اساس همچنین لازم است ضمن حذف ضابطه طبقه تشویقی، ضوابط ساخت یا نوسازی در کلیه پلاک‌های محدوده فرحزاد به نحوی اصلاح شود که تعداد طبقات از سه طبقه روی زمین، بیشتر نباشد.

    احداث یک پیاده‌راه عمومی تفریحی-گردشگری در این محدوده و همچنین احیا و توسعه سیستماتیک و متعادل منطبق بر ظرفیت مکانی و توان اکولوژیک و ظرفیت‌های محیط زیست به لحاظ جمعیت‌پذیری و بارگذاری برای ارتقای زیست‌پذیری در این محدوده از دیگر موارد مورد پیگیری در شورای‌عالی شهرسازی و معماری برای این منطقه اعلام شده است. براساس تصمیم شورای‌عالی شهرسازی و معماری، به منظور تحقق‌پذیری طرح ساماندهی محور فرحزاد لازم است برنامه عملیاتی و اولویت‌بندی اجرایی به همراه پیش‌بینی نحوه تامین مالی هزینه‌ها در موارد تعیین شده با محوریت شهرداری تهران تهیه و طبق رویه‌های قانونی مربوطه در این باره اقدام شود.

    تدوین الگوی مدیریت تقاضای نوسازی در حوزه سکونت از روش‌های غیرکالبدی و با ماهیت تسهیلگری با هدف تامین نیازهای ساکنان بافت ارزشمند فرحزاد، ایجاد سازمان اجرایی فرابخشی کل محدوده فرحزاد برای مدیریت، اجرا و بهره‌برداری از طرح‌های ساماندهی این منطقه به منظور تضمین تحقق‌پذیری، تدوین و اجرای برنامه عملیاتی و اولویت‌بندی اجرایی پیشگیری از تهدیدات زلزله و رانش زمین و... از دیگر محورهای طرح ساماندهی محدوده فرحزاد است.

    فرحزاد از محله‌های تاریخی شمال تهران، سکونتگاهی در مسیر جاده امامزاده داوود و در مجاورت رودخانه فرحزاد بوده و به مرور زمان با توسعه پایتخت، به محدوده شهر تهران ملحق شده است. این محله با وسعت تقریبی ۲۲۰ هکتار، شامل حوزه پیرامونی رود دره، عرصه سکونت و محور گردشگری است که رویکرد اصلی در مواجهه با فرحزاد، ارتقای هویت اجتماعی و مشارکت مردمی، حفاظت از میراث طبیعی و تاریخی، احیا و باززنده‌سازی، ساماندهی نظام کالبدی و عملکردی محدوده با حداقل دخل و تصرف است.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی