وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    نشست مشترک شرکت بازآفرینی شهری ایران و وزارت آموزش و پرورش در محل شرکت بازآفرینی شهری ایران برگزار شد.

    به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، این نشست با هدف برنامه ریزی مشترک برای بازتعریف فضاها و محتوای آموزشی در محلات هدف بازآفرینی شهری با رویکرد محله محور تشکیل شد،حمیدی، معاون وزیر آموزش و پرورش، احمدی نوری، معاون عمران و بهسازی شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران، حبیب خراسانی، رییس مرکز مطالعات کاربردی و ارتباطات شرکت بازآفرینی شهری ایران و تنی چند از مدیران در این نشست حضور داشتند.

    جلسه

    در ابتدای این نشست، حمیدی، معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: سالن های ورزشی باید در کنار مدارس محلات هدف بازآفرینی شهری ساخته شوند تا در شیفت صبح دانش آموزان و در شیفت بعدازظهر والدین آنان از خدمات آن استفاده کنند.

    او همچنین تاکید کرد: ما باید از ظرفیت سالن های ورزشی سایر دستگاه ها و ارگان ها که در محلات هدف بازآفرینی شهری قرار دارند به نفع دانش آموزان این محلات استفاده کنیم. لازمه این امر این است که این موضوع در ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار مطرح و به تصویب برسد.

    به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش خانواده ها فاقد "سواد حرکتی" هستند که ترویج و آموزش این موضوع باید از دانش آموزان در مدارس آغاز شود.

    حمیدی با اشاره به اینکه هدف از آموزش و تقویت سواد حرکتی خانواده ها ایجاد سرزندگی و نشاط در میان دانش آموزان و والدین آنهاست.

    به گفته این مقام مسئول در حال حاضر ۸۰ درصد مدارس موجود در کشور، فاقد سالن ورزشی هستند، افزود: ۷۰ درصد سالن های ورزشی سراسر کشور خالی هستند به همین دلیل استفاده از ظرفیت این سالن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

    حمیدی با اشاره به اینکه مساحت سالن های ورزشی مهم نیست، افزود: نکته کلیدی  افزایش توان عضلانی و سلامتی دانش آموزان است که با استفاده از تجهیزات استاندارد و توسعه ظرفیت ورزشی محلات هدف بازآفرینی شهری ممکن خواهد شد.

    به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش، چهار استان به عنوان پایلوت برای پیشبرد آنچه که تفاهم می شود، انتخاب شود.

    احمدی نوری، معاون عمران و بهسازی شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران، در ابتدا، وظایف، نقش و کارکرد شرکت بازآفرینی شهری ایران و ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار را تشریح کرد و خطاب به نمایندگان وزارت آموزش و پرورش گفت: برای عملیاتی کردن پیشنهادات ارایه شده در این نشست، وزارت آموزش و پرورش نیازهای خود را برای طرح در ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار به دبیرخانه این ستاد ارائه کنند. این خواسته ها با حضور همه دستگاه های عضو ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار بررسی می شوند که امیدواریم به تصویب برسند.

    حبیب خراسانی، رییس مرکز مطالعات کاربردی و ارتباطات در ادامه گفت: احساس تعلق به محله های قدیمی نابود شده است و ضروری است که باید احساس تعلق به این محلات را در ساکنان فعلی و گذشته آن تقویت شود.

    او با بیان اینکه، باید هویت اصیل را به محلات قدیمی بازگردانیم، گفت: افراد هر محله باید ظرفیت های فرهنگی و هویتی آن محله را بشناسند و مخصوصا در محله های تاریخی برای باز تولید هویت تلاش کنند.

    خراسانی افزود: یکی از راهکارهای بازگرداندن هویت اصیل به محلات و تقویت احساس تعلق در ساکنان بافت ها و محلات قدیمی، از طریق آموزش است.

    رییس مرکز مطالعات کاربردی و ارتباطات همچنین ادامه داد: یکی از روش های فائق آمدن بر بحران هویت آموزش است. به همین دلیل باید مدرسه به عنصر اصلی و فعال محله تبدیل شود و مدارس جدید نیز با رویکرد محله محوری باز تعریف شوند.

     او با تاکید بر اینکه محلات هدف بازآفرینی، آموزش ویژه می خواهند. بنابراین ضروری است که برای دروس دانش آموزان محلات هدف باز آفرینی شهری برنامه ریزی ویژه با نگاهی متفاوت در وزارت آموزش و پرورش در دستور کار قرار داده شود.

    رییس مرکز مطالعات کاربردی و ارتباطات در ادامه خواستار استفاده از ظرفیت آموزش و پرورش برای تحقق این هدف شد که این پیشنهاد مورد موافقت نمایندگان وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت.

    به گفته این مسئول، برای بافت های هدف بازآفرینی شهری باید برنامه ریزی خاصی در دستور کار قرار داده شود.

    خراسانی در پایان پیشنهاد کرد، پروژه مطالعاتی مشترک بین شرکت بازآفرینی شهری ایران و وزارت آموزش و پرورش در ۵ گونه بافت ناکارآمد و فرسوده شهری تعریف شود که با موافقت حاضران در نشست قرار گرفت. 

    عطایی، مشاور معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در ادامه این نشست، گفت: با توجه به اینکه مفهوم بازآفرینی شهری به تازگی مطرح شده، نیاز است که معلمان با مفاهیم مربوط به بازآفرینی آشنا شوند. از آنجایی که شرکت بازآفرینی شهری هم راغب است، می توان تمهیداتی اندیشید تا معلمان آمزوش های لازم را ببینند و سپس در ساعات ویژه ای این آموزش ها را به دانش آموزان منتقل کنند.

    وی افزود: در حال حاضر ۱۰۰ ساعت آموزش در اختیار مدیران مدارس است که می توان ۵۰ ساعت آن را به مباحث محلی، بومی اختصاص داد. در این بخش می توان مفاهیم مربوط به بازآفرینی شهری از جمله هویت، محله، مشارکت و... را آموزش داد.

    او در ادامه با اشاره به اینکه دوره ابتدایی حساس ترین دوره آموزشی است، پیشنهاد داد، هدف آموزش ها دوره ابتدایی باشد که با موافقت مسئولان شرکت بازآفرینی شهری ایران قرار گرفت.

    براساس این پیشنهاد مقرر شد چند مدرسه دوره ابتدایی در چند استان در محلات هدف بازآفرینی شهری به عنوان پایلوت در نظر گرفته شوند تا هویت، حس تعلق به محلات زندگی و ... در دانش آموزان تقویت شود. 

    روشندل، کارشناس معاونت پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به لزوم تولید محتوای آموزشی مشترک گفت: باید مدلی طراحی شود تا براساس آن مفاهیم بازآفرینی شهری در کتب آموزشی گنجانده شود که البته این موضوع الزامات خاص خود را دارد.

    او با اشاره به فعالیت های سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، گفت: این سازمان در راستای فعالیت های آموزشی، پژوهشی، نیازسنجی و تولید محتوای برنامه های درسی و مواد آموزشی فعالیت می کند و ظرفیت زیادی برای ترویج و اشاعه فرهنگ بازآفرینی شهری دارد.

    وی با بیان اینکه سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش دارای دفاتر تالیف کتاب های درسی ابتدایی و متوسطه و تالیف کتاب های فنی و حرفه ای و کار دانش است، اظهارکرد: دفتر انتشار کتاب های کمک آموزشی، مرکز مطالعات آموزش و پرورش، پژوهشگاه آموزش و پرورش، موسسه برهان (موسسه چاپ کتاب های غیردرسی در حوزه آموزش و پرورش) اداره کل چاپ و توزیع کتاب های درسی نیز از دیگر دفاتر و موسسات زیرمجموعه این سازمان هستند و همه این ابزارها می تواند در بخش های مرتبط به بازآفرینی محلات کمک کند.

    روشندل با بیان اینکه بستر و پتانسیل اشاعه مفاهیم بازآفرینی شهری در وزارت آموزش و پرورش مهیاست، گفت: به لحاظ اینکه محتوای کتاب های درسی از پیش تعیین شده و در مدارس کشور تدریس می شود، اطلاع رسانی در مورد بازآفرینی شهری در این گونه کتاب ها امکان پذیر نیست و باید مسیر این تغییر در یک فرایند به نتیجه برسد اما می توان از ظرفیت مجلات رشد در این راستا استفاده کرد.

    نماینده معاونت پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۳۰ عنوان مجله رشد در سازمان پژوهش آموزش و پرورش منتشر می شود که می توان از محتواهای مرتبط با مفهوم بازآفرینی شهری در این مجلات استفاده کرد.

    وی تاکید کرد: انتشار محتواهای مرتبط با بازآفرینی در مجلات رشد با توجه به اینکه این مجلات موضوعات متعدد آموزشی را در برمی گیرد و برای مقاطع مختلف تحصیلی و معلمان در تمامی مدارس در دسترس است، اقدام مثبتی خواهد بود.

    روشندل به فعالیت شبکه سراسری رشد در وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و اظهار داشت: در این شبکه امکان ارائه و توزیع فیلم های آموزشی در خصوص بازآفرینی شهری به سهولت امکان پذیر است.

    نماینده معاونت پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: در مدارس همراه با کتاب های درسی از بسته های آموزشی متنوعی نظیر کتاب راهنمای معلم، کتاب کار دانش آموز، فیلم های آموزشی و... استفاده می شود که این بسته ها نیز ظرفیت خوبی برای انتشار محتواها و آگاهی بخشی نسبت به مسائل محلات و موضوع بازآفرینی شهری است.

    روشندل ادامه داد: از دیگر ظرفیت هایی که در مدارس برای ترویج فرهنگ بازآفرینی وجود دارد، قرارگرفتن فصل هایی با عنوان فصل های آزاد در کتاب های درسی است که در قالب صفحات سفید و خامی در کتب درسی موجود است. معلمان و دانش آموزان می توانند بر اساس شرایط محلی خود، محتوای این فصول را تعیین کنند./

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی