وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    شهر نیوز - به نقل از ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: فصل اول پژوهشهای باستان شناسی دولتخانه صفوی با هدف خواناسازی سازه های معماری و شناسایی اجزا و عناصر تشکیل دهنده این مجموعه به پایان رسید.

    محمدعلی حضرتی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مطالعات باستان شناسی این مجموعه توسط گروهی از مجموعه تخصصی این حوزه از دانشگاه تهران به انجام رسید.
    این مسئول از دولتخانه صفوی به عنوان یادگار حکومت صفویه در قزوین نام برد و گفت: این مجموعه در دل بافت تاریخی این شهر واقع شده و به دلیل وجود آثار ارزشمندی چون سردرب عالی قاپو، کاخ موزه چهلستون، گراند هتل، مدرسه امید و همچنین مرکز اسناد و کتابخانه که از برجسته ترین آثار تاریخی کشور به شمار می‌رود.
    حضرتی ها با تاکید بر ضرورت انجام فعالیت‌های تخصصی باستان‌شناسی پیش از اجرای طرح ساماندهی و احیای مجموعه دولتخانه،اظهار داشت: دولتخانه صفوی به لحاظ پیشینه تاریخی، اهمیت معماری و نوع تزئیناتی که در آن به کار رفته از اهمیت ویژه‌ و بالایی برخوردار است و پیش از هرگونه اقدام برای ساماندهی و احیای این مجموعه عظیم تاریخی باید پژوهش‌های باستان‌شناسی جهت تجسم فضایی محوطه انجام شود و تعیین محور اصلی باغ‌ها و عمارت‌های معروف آن نیز باید بنابر اسناد و اطلاعات باستان‌شناسی به دست آمده در کاوش‌ها انجام شود.
    وی با اشاره به اجرا و پایان فصل اول پژوهش‌های باستان‌شناسی در مجموعه دولتخانه صفوی، افزود: فصل اول پژوهش‌های باستان‌شناسی و گمانه‌زنی در این مجموعه تاریخی با هدف خوانا سازی سازه‌های معماری و لایه‌های زمانی و شناسایی اجزاء و عناصر تشکیل دهنده این مجموعه به عنوان مرکز حکومت صفوی در تیرماه سال 97 با ایجاد پنج گمانه در نقاط مختلف این محوطه آغاز شد که در پی آن در حیاط چوگان بخشی از سازه‌های معماری، پاشویه و حوض که احتمالا مربوط به اواخر دوره صفوی و دوره قاجار بود کشف شد.
    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: امیدواریم بتوانیم ساختار کلی و کاربری دقیق این سازه را با پیگردی‌های آتی مشخص نماییم.
    وی، مجموعه دولتخانه صفوی را بزرگترین سایت مطالعات باستان شناسی در دل بافت تاریخی قزوین خواند و خاطرنشان کرد: با انجام مطالعات باستان‌شناسی در این مجموعه و تبدیل آن به سایت موزه، این امکان برای مردم و گردشگران ایجاد می شود تا در طول مسیر خود با گذشتن از چندین حیاط و محوطه از آثار و بقایای به‌جا مانده از دوره‌های مختلف (صفوی، افشاریه، زندیه و قاجاریه) بازدید نمایند.
    حضرتی ها خاطرنشان کرد: دولتخانه صفوی قزوین پس از احیا و ساماندهی می تواند به یکی از کانون های جذب گردشگر در ایران تبدیل شود.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی