وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    حریم امامزاده جعفر پارکینگ شد/ توقف طرح توسعه در پیچ کمبود اعتبار

    شهر نیوز - بروجرد- امامزاده جعفر(ع) بروجرد به‌عنوان یکی از مراکز فعالیت‌های مذهبی این شهرستان و نمادی از معماری اصیل و ناب اسلامی بوده که طرح توسعه آن در میان غفلت متولیان امر ابتر باقی‌مانده است.

    خبرگزاری مهر- گروه استان ها: امامزاده جعفر به‌عنوان یک بنای مذهبی و تاریخی در قسمت شرقی شهر بروجرد واقع‌شده است که به استناد کتیبه‌های موجود امام‌زاده جعفر(ع) فرزند امام موسی کاظم(ع) است اما برخی از منابع و متون تاریخی با پنج واسطه نسبت این امامزاده را به امام سجاد(ع) مرتبط می‌سازند.

    ساختمان گنبد هرمی شکل این آرامگاه نمونه‌ای بسیار زیبا از هنر و معماری عهد سلجوقی است. داخل حرم هشت‌ضلعی است و در وسط آن معجری از چوب و ورشو ساخته‌شده است؛ این معجر روی قبری که شش پله پایین‌تر از حرم است قرار دارد و طبقات بقعه غیر از مخروط انتهایی ۱۸ طبقه است.

    تاریخ وفات امامزاده جعفر ۵۲۵ هـ. ق است. اندازه کلی زیربنای مقبره ۲۲*۲۰ و ارتفاع آن ۲۰ متر است. سقف آن روپوش و نمای بیرونی آن هرمی شکل با مصالح آجر و کاشی و داخل بنا آئینه کاری است و بر روی درب کنده‌کاری‌شده آن آیاتی از قرآن کنده‌کاری‌شده است.

    این مقبره در سال ۱۲۰۸ به‌فرمان تقی‌خان حاکم آن زمان بروجرد تعمیر و مرمت‌شده است. در محوطه این امامزاده ۵۰ اصله درخت موجود است که دو اصله آن چنار است و یکی از آن‌ها ۳۸۰ سال قدمت دارد.

    بنای آرامگاه امامزاده جعفر از بناهای جالب‌توجه معماری اسلامی

    بنای آرامگاه امامزاده جعفر بروجرد از بناهای جالب‌توجه معماری اسلامی در استان لرستان و غرب ایران است. گنبد هرمی شکل این آرامگاه با بیش از هزار سال قدمت، در دوره سلجوقیان ساخته‌شده است و از نمونه‌های معماری سلجوقی به‌حساب می‌آید.

    این گنبد منحصربه‌فرد، به‌صورت مخروطی بلند و پلکانی با ۱۸ پله ساخته‌شده است. نمونه این‌گونه گنبدها، در غرب ایران کمتر دیده می‌شود اما در مناطق جنوبی‌تر مانند خوزستان، آثار مشابهی مانند آرامگاه دانیال نبی درشوش گسترش بیشتری دارند.

    بنای امامزاده جعفر(ع) شهرستان بروجرد مربوط به دوره سلجوقی و به شماره ۱۸۵۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    امامزاده جعفر شهرستان بروجرد علاوه بر اینکه محل برگزاری مراسم‌های مذهبی بروجرد است به‌عنوان یکی از جاذبه‌های مذهبی غرب ایران هرساله پذیرای زائران زیادی است.

    تبدیل بخشی از امامزاده به پارکینگ!

    این در حالیست که متاسفانه در سال های اخیر به دلیل ضعف مدیریت بخشی از محوطه آن به پارکینگ عمومی و محل نگهداری خودروهای اسقاطی شهرستان تبدیل شده است.

    برای طرح توسعه و آزادسازی حریم آن امامزاده جعفر(ع) بروجرد ۲۴ میلیارد تومان اعتبار لازم است. با توجه به قدمت این بنای تاریخی و اهمیت آن از نظر ارزش و میراث فرهنگی برای بروجرد با تشکیل جلسه اضطراری با حضور امام جمعه بروجرد و مدیران کل اداره اوقاف و امور خیریه، اداره تبلیغات اسلامی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان و روسای این ادارات در شهرستان که در محل امامزاده جعفر(ع) برگزار شد، به بررسی مشکلات طرح توسعه و آزاد سازی حریم امامزاده جعفر(ع) بروجرد پرداخته شد.

    ابراهیم صارمی شهردار بروجرد در رابطه با وضعیت کنونی طرح توسعه امامزاده جعفر(ع) بروجرد، گفت: مساحت کل امامزاده جعفر(ع) بروجرد ۳۱ هزار و ۷۱۹ متر مربع است که برای تملک زمین مبلغ ۱۱ میلیارد و ۶۱۷ میلیون تومان و برای احداث بناهای مورد نظر در طرح توسعه ۱۲ میلیارد و ۳۶۲ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

    وی، افزود: در مجموع برای طرح توسعه و آزادسازی حریم آن امامزاده جعفر(ع) بروجرد ۲۴ میلیارد تومان اعتبار لازم است.

    اوقاف لرستان: اعتبار برای اجرای طرح توسعه امامزاده نداریم

    حجت الاسلام کلانتری معاون امور حقوقی اداره کل اوقاف و امورخیریه لرستان نیز در این رابطه، گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان متولی امامزاده ها، بر اساس رسالتی که دارد در زمینه مرمت و بازسازی با هیچ گونه مشکلی مواجه نیست.

    وی با بیان اینکه سازمان تمام همت خود را در راستای بازسازی و مرمت امامزادگان استان انجام می دهد، افزود: آزاد سازی حریم امامزاده جعفر(ع) بروجرد بیشتر از ۱۰ میلیارد تومان هزینه در بر دارد که پیشنهاد می کنیم طرح آزادسازی حریم امامزاده را در غالب طرح بازآفرینی شهری گنجانده تا از این طریق دولت بتواند این طرح را اجرا کند.

    اوقاف و امور خیریه توانمندی اجرای طرح توسعه و آزادسازی امامزاده جعفر(ع) بروجرد را ندارد وی، تصریح کرد: در حال حاضر درآمد این امامزاده سالیانه ۵۰ میلیون تومان است که آن هم صرف عملیات عمرانی داخل امامزاده می شود.

    حجت الاسلام کلانتری با تاکید بر اینکه اداره کل اوقاف و امور خیریه لرستانتوانمندی اجرای طرح توسعه و آزادسازی امامزاده جعفر(ع) بروجرد را ندارد، ادامه داد: در حال حاضر در جامعه با وضعیت رکود اقتصادی مواجه هستیم که در واقع توان فعالیت های عمرانی را هم کسی ندارد.

    معاون امور حقوقی اداره کل اوقاف و امور خیریه لرستان، افزود: طرح توسعه و آزادسازی حریم امامزاده جعفر(ع) بروجرد زمان بر بوده و با توجه به مشکلات اقتصادی از عهده دستگاه خارج است و اداره اوقاف بیشتر روی مرمت و بازسازی بنای امامزادگان تمرکز می کند.

    میراث فرهنگی: صرفا برای مرمت و بازسازی امامزاده هزینه خواهیم کرد

    مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان نیز در این رابطه، گفت: عملیاتی مانند سبک سازی بنای تاریخی، اجرای کانال دفع رطوبت، اجرای سنگ فرش سنتی، اجرای نماکاری امامزاده و ... از محل منابع اعتباری استانی انجام شده است و طرح توسعه امامزاده جعفر(ع) باید از محل درآمد خود انجام شود.

    امین قاسمی، تصریح کرد: میراث فرهنگی لرستان هیچ گونه اعتباری برای آزادسازی اطراف این امامزاده ندارد و نمی تواند تخصیص دهد.

    میراث فرهنگی هیچ گونه برنامه ای در قالب تملک، توسعه و یا آزاد سازی اطراف امامزاده جعفر(ع) بروجرد ندارد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با بیان اینکه اگر اعتباری هم بخواهیم جذب کنیم و تخصیص دهیم صرفا برای مرمت و بازسازی امامزاده هزینه خواهیم کرد، ادامه داد: در حال حاضر سنگ فرش محوطه امامزاده غیر اصولی کار شده که باید به شکل سنتی و متناسب به بنای تاریخی انجام شود.

    قاسمی، همچنین حذف الحاقات اضافی بر روی نمای امامزاده و اصلاح آنها، اجرای بدنه سازی متناسب با بنای امامزاده جعفر(ع) و... را از دیگر اقدامات ضروری میراث فرهنگی لرستان دانست.

    وی گفت: میراث فرهنگی لرستان هیچ گونه برنامه ای در قالب تملک، توسعه و یا آزاد سازی اطراف امامزاده جعفر(ع) بروجرد ندارد.

    شرایط نابسامان امامزاده زیبنده نیست

    حجت الاسلام مهدوی امین مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان نیز در رابطه با طرح توسعه امامزاده جعفر(ع)، ادامه داد: امامزادگان به عنوان بزرگان دین مورد احترام همگان هستند و از دیرباز نیاکان توجه خاصی به آنها داشته اند.

    وی، افزود: حفاظت از بقاع متبرکه و امامزادگان به عنوان قطب فرهنگی از اهمیت بالایی برخوردار است و آنچه در توان است برای توسعه این مراکز مذهبی و فرهنگی و استفاده مردم از آنها انجام دهیم.

    بخشی از امامزاده، پارکینگ عمومی شهر شده است مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان، تاکید کرد: البته در بیشتر حوزه ها، بخش خصوصی خوب عمل کرده اما تمایل این بخش در این حوزه را شاهد نبوده ایم.

    حجت الاسلام مهدوی امین، گفت: باید تلاش کنیم برای پیشبرد امور و برون رفت از مشکلاتی اینچنینی بخش خصوصی هم ورود پیدا کند.

     فرماندار بروجرد نیز در رابطه با وضعیت فعلی امامزاده جعفر(ع) بروجرد، اظهار داشت: طرح توسعه این امامزاده تخصص لازم، مطالعات جامع و افراد کارشناس می خواهد.

    وی، افزود: شرایط نابسامان این امامزاده با توجه به اینکه جمعیت زیادی را هم در مرکز شهر پوشش می دهد زیبنده نیست، بخشی از آن محل پارکینگ عمومی شهر شده است.

    طرح تملک اطراف امامزاده ابتر باقی مانده است

    فرماندار بروجرد، تصریح کرد: در سال های اخیر تملک زمین های اطراف آن انجام شده، اما متاسفانه تاکنون ابتر مانده است و عملا کاری برای طرح توسعه آن انجام نشده است.

    آریایی با بیان اینکه در بروجرد در بسیاری از فعالیت های فرهنگی با مشکل فضا مواجه هستیم که می توان با اعتبارات اندک آن را ساماندهی کرد، ادامه داد: متاسفانه از امامزاده جعفر(ع) با این ظرفیت بزرگ به درستی به عنوان قطب فرهنگی استفاده نشده است.

    با اعتبارات قطره چکانی نمی توان کاری انجام داد وی گفت: با اعتبارات قطره چکانی نمی توان پروژه های بزرگی مانند طرح توسعه و آزادسازی حریم امامزاده جعفر(ع) و مصلا بروجرد را تکمیل و افتتاح کرد.

    فرماندار بروجرد با الزام دانستن همکاری همه جانبه دستگاه های مرتبط و متولی آزاد سازی حریم امامزاده جعفر(ع) گفت: کارگروه فنی از کارشناسان عمران شهرداری، میراث فرهنگی و فرمانداری برای برآورد ریالی تملک و بازسازی محوطه امامزاده جعفر(ع) بروجرد باید ایجاد شود.

    وی همچنین بر ضرورت ایجاد ردیف ملی در سازمان برنامه و بودجه کشور از طریق نامه نگاری استاندار لرستان و نمایندگان مجلس برای این طرح تاکید کرد.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی