وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    سلیمان/ زلزله کرمانشاه

    شهر نیوز - رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به جزئیات زمین‌لرزه ۶.۴ استان کرمانشاه گفت: شهرهای ایران مملو از گسل است و باید همانند کشور ژاپن برای زلزله‌های مهم خود را آماده کنیم.

    دکتر محمد شکرچی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که زلزله ۶.۴ ساعت ۲۰ و ۷ دقیقه یکشنبه ۴ آذرماه در ۱۸ کیلومتری سر پل ذهاب و ۱۸ کیلومتری قصر شیرین بوده است، افزود: از آنجایی که عمق این زلزله نسبتا کم بوده، بسیاری از استان‌های اطراف کرمانشاه آن را احساس کردند.

    وی ادامه داد: بر اساس داده‌های ۲ دستگاه شتاب‌نگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، شتاب این زلزله در شهر سر پل ذهاب ۴ دهم شتاب و دستگاه شتاب‌نگار گیلانغرب شتاب یک دهم شتاب ثقل را نشان داده است. زلزله ۲۱ آبان سال گذشته شتاب ۶۸ صدم شتاب ثقل زمین را نشان داد. با وارد شدن چنین شتابی به ساختمان‌هایی که مقاومت مناسبی در برابر زلزله نداشته باشند، می‌توان انتظار تخریب آنها را بر اثر این زمین لرزه را داشته باشیم.

    رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، با بیان این که در اطراف مرکز این زلزله ۹۰ روستا با ۱۵ هزار جمعیت وجود دارد، خاطر نشان کرد: با توجه به شتاب و بزرگای این زلزله نگرانی‌هایی درباره وضعیت این روستاها داریم و امیدواریم با روشن شدن هوا بتوان اطلاعات دقیق تری از مناطقی چون "شیرین آباد" و مناطق پیرامونی آن به دست آوریم.

    وی با تاکید بر این که از زمین‌لرزه ۲۱ آبان ماه سال ۹۶، این منطقه، تبدیل به یک منطقه ناآرام شده است، یادآور شد: زمین شناسان برای این منطقه از زاگرس شرایط ناآرامی را پیش بینی نمی کردند ولی از سال گذشته ناهنجاری در این منطقه رخ داده است.

    شکرچی‌زاده با تاکید بر این که بعد از زلزله ۶.۴ ساعت ۲۰ و ۷ دقیقه یکشنبه تاکنون ۳۳ پس‌لرزه به ثبت رسیده که بزرگترین آن با بزرگای ۵ بوده است، ادامه داد: قبل از زلزله اصلی ۶.۴، چندین پیش لرزه با بزرگای ۲ و ۳ و بیشتر به ثبت رسید.

    رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در پاسخ به این سوال که آیا چنین گسیختگی بعد از زلزله بم وجود داشته است، توضیح داد: در آن زمان به دلیل این که دستگاه‌های شتاب‌نگار به طور کامل در کشور وجود نداشت امکان ثبت خرد لرزه‌ها وجود نداشت ولی امروزه شرایطی فراهم شده که حتی زلزله‌های کوچکی در حد ۱.۵ ثبت می شود و امکان تجزیه و تحلیل رخدادهای لرزه‌ای را داریم.

    وی با تاکید بر این که در همه استان‌های کشور گسل‌های زیادی وجود دارد، گفت: از این رو بررسی تاریخ لرزه نگاری کشور نشان می‌دهد صفحه ایران یک صفحه فعال است از این رو در تاریخ زمین شناسی ایران ناآرامی‌هایی به ثبت رسیده است. این وضعیت را می‌توانیم در استان هایی چون کرمان و فارس مشاهده کنیم. بر این اساس باید همانند کشور ژاپن خود را برای زلزله‌های مهم آماده کنیم.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی