وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    ملاحظات برنامه ریزی محیطی

    "محیط" به محیط اطراف ما اشاره دارد. معنای آن ارتباط تنگاتنگی با دو واژه دیگر دارد که در برنامه ریزی و طراحی شهری استفاده می شود ، "اکولوژی" و "منظر". بوم شناسی شامل مطالعه روابط متقابل همه موجودات زنده با یکدیگر و محیط های زیستی و فیزیکی آنها است. مناظر شامل مجموع عناصر طبیعی و فرهنگی هستند که در یک نمای واحد مشاهده می شوند. هنگامی که "برنامه ریزی" را به هریک از این اصطلاحات اضافه می کنیم ، این اصطلاح ترکیبی به توسعه گزینه های آینده برای محیط اطراف ، روابط متقابل بین فرایندهای بیولوژیکی و فیزیکی و تجلی بصری آن روابط اشاره دارد.

    از آنجا که محیط اطراف ما شامل عناصر فیزیکی ، بیولوژیکی و ساخته شده است ، برنامه ریزی محیطی شامل استفاده از دانش در مورد آن عناصر برای ارائه گزینه هایی برای تصمیم گیری است. اجزای معمولی که باید مورد توجه قرار گیرند شامل پدیده های فیزیکی مانند هوا ، آب و هوا ، صخره ها ، زمین و آب است. عناصر بیولوژیکی مانند گیاهان و حیوانات ؛ و محیط ساخته شده ، که شامل ساختمانها ، خیابانها ، حیاط و پارکها می شود. خاکها عنصر مهمی هستند زیرا در سطح بین فرایندهای فیزیکی و بیولوژیکی قرار می گیرند. برخی از مناطق ممکن است طبیعی به نظر برسند ، مانند زمین های کشاورزی ، اما در واقع بخشی از محیط ساخته شده هستند.

    اجزای محیط زیست

    عناصر و فرآیندهای دخیل در برنامه ریزی محیطی پیچیده هستند ، بنابراین ترتیب اجزای مختلف مهم است. یان مک هارگ ، نظریه پرداز برنامه ریزی ، یک مدل کیک لایه ای را برای چنین سفارشی پیشنهاد کرد. در این رویکرد ، از زمان و اکولوژی به عنوان دستگاه های سازماندهی استفاده شد. لایه های محیطی قدیمی تر برای درک پدیده های جوانتر استفاده شد.

    به عنوان مثال ، فرایندهای آب و هوایی و زمین شناسی منطقه ای منجر به ویژگیهای فیزیوگرافی ، آبهای زیرزمینی و آبهای سطحی می شود. این فرایندهای فیزیکی مواد اولیه را برای خاک ها ایجاد می کند که به گیاهان خاص اجازه رشد می دهد. حیوانات و مردم از این گیاهان برای زندگی استفاده می کنند.

    این لایه ها می توانند به منظور درک روابط اکولوژیکی و تعیین امکانات مناسب استفاده از زمین روی هم قرار گیرند. مفهوم لایه بندی اطلاعات محیطی زیربنای نظری سیستم های اطلاعات جغرافیایی (GIS) را فراهم می کند. برنامه ریزان و طراحان شهری از نقشه های GIS برای کشف روابط و الگوها و تعیین امکان مناسب بودن با سرعت و کارایی بیشتر استفاده می کنند.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی