وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    ۳۹۱ مطلب در آذر ۱۳۹۶ ثبت شده است

    روزنامه قانون: ایرانیان در گذشته یکی از شادترین مردمان جهان بوده‌‌اند و از هر مناسبتی برای جشن، شادی و درکنار هم بودن استفاده می‌کرده‌اند. تعداد بالای جشن‌های ایران باستان گواه روشنی بر این مساله است. نوروز، مهرگان، جشن‌های آتش، گاهنبارها، فروردگان، سده، سپندارمذگان، چهارشنبه‌سوری، سیزده‌ به‌در، بهمن‌گان، آذرگان، جشن زایش اشو زردشت، دیگان، یلدا و ... جشن‌های ایران باستان بوده‌اند. جشن‌هایی که برخی از آن‌ها به‌وادی فراموشی سپرده شده‌اند و برخی دیگر همچنان پابرجا مانده و هرساله باشکوه خاصی در میان ایرانی‌ها برگزار می‌شوند. یکی از این جشن‌ها، شب یلدا یا شب چله است. جشنی کهن که پیشینه‌ای بیش از 7 هزار سال دارد.

    ایرانیان آخرین شب پاییز را درازترین و تاریک‌ترین شب در طول سال می‌دانند؛ آن‌ها در شب یلدا تا سپیده دم بیدار می‌مانند و در کنار یکدیگر خود را سرگرم می‌کنند تا اندوه غیبت خورشید و تاریکی، روحیه آن‌ها را تضعیف نکند و با به روشنایی گراییدن آسمان به رختخواب می‌روند و لختی می‌آسایند.

    اجداد ما این شب را تا صبح به جشن و پایکوبی به گرد آتش می‌پرداختندو بر خوانی از میوه‌هایی چون هندوانه، خربزه، انار، سیب، خرمالو و به می‌نشستند. در آیین شب یلدا یا شب چله، خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار و شیرینی و میوه‌های گوناگون جنبه‌ نمادین دارد و نشانه‌ برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند.
     
    در این شب هم مثل جشن تیرگان، فال گرفتن از کتاب حافظ مرسوم است. حاضران با انتخاب و شکستن گردو از روی پوکی یا پُری آن، آینده‌گویی می کنند، بزرگان نیز با داستان‌سرایی و متل‌گویی، کوچک‌تر‌ها را بر سر ذوق می‌آورند. گذشتگان ما، تمام شب را در پرتو چراغ و نور و آتش می‌گذراندند تا اهریمن فرصت دژخویی و تباهی پیدا نکند.
     
     یلدا ؛ باور به پیروزی نور بر اهریمن

    یلدا مظهر زایش زادروز

    واژه «یلدا» به معنای «زایش زادروز» و تولد است. ایرانیان باستان با این باور که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلندتر می‌شوند و تابش نور ایزدی افزونی می‌یابد، آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر یا زایش خورشید می‌خواندند و برای آن جشن بزرگی برپا می‌کردند و از این رو به دهمین ماه سال، دی می‌گفتند که ماه تولد خورشید بود.

     یلدا و جشن‌هایی که در این شب برگزار می‌شود، یک سنت باستانی است. مردم روزگاران دور و گذشته که کشاورزی، بنیان زندگی آن‌ها را تشکیل می‌داد و در طول سال با سپری شدن فصل‌ها و تضادهای طبیعی خوی داشتند، بر اثر تجربه و گذشت زمان توانستند کارها و فعالیت‌های خود را با گردش خورشید و تغییر فصول و بلندی و کوتاهی روز و شب و جهت و حرکت و قرارگرفتن ستارگان تنظیم کنند.آنان ملاحظه می‌کردند که در بعضی ایام و فصول، روزها بسیار بلند می‌شود و در نتیجه در آن روزها، از روشنی و نور خورشید بیشتر می‌توانستند استفاده کنند.
     
    این اعتقاد پدید آمد که نور، روشنایی و تابش خورشید نماد نیک و موافق بوده و با تاریکی و ظلمت شب در نبرد و کشمکش‌ هستند.مردم دوران باستان و از جمله اقوام آریایی، از هند و ایرانی تا هند و اروپایی دریافتند که کوتاه‌ترین روزها، آخرین روز پاییز و شب اول زمستان است و بلافاصله پس از آن روزها به تدریج بلندتر و شب‌ها کوتاه‌تر می‌شوند، از همین رو آن را شب زایش خورشید نامیده و آغاز سال قرار دادند.

    هندوانه نماد گرمای تابستان

    هندوانه یکی از مهم‌ترین میوه‌های شب یلداست. میوه‌ای که یادآور گرمای تابستان و حرارت خورشید است. باور قدیمی‌ها بر این بوده که اگر مقداری هندوانه در شب یلدا بخورید، در سراسر زمستان، سرما و بیماری بر شما غلبه نخواهد کرد. هندوانه همچنین قاچ‌های مدور می‌خورد و چون خورشید، یادآور گرمای تابستان و فرونشاندن عطش است.

    انار نماد شادی و زایش

     این میوه در سفره شب یلدا نماد شادی و زایش و تولد است. انار میوه‌ای خون ساز است و به کسانی که رنگ پریده و ضعیف هستند، توصیه می‌شود آب انار بنوشند. سیستم دفاعی بدن را تقــویت می‌کند و موجب افزایش انرژی و تصفیه خـون می‌شود و رنگ و روی کسی را که آب انار می‌خورد، زیبا و شاداب می‌کند. به همین دلیل انار را نماد زایش و شادی می‌دانند.
    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۶ ، ۲۰:۴۵

    باغ شاپوری نمونه ای از باغ سازی معاصر در ایران می باشد که در آن از سبک های معماری اروپایی نیز ایده گرفته شده است. در واقع می توان گفت از این دوران، اصالت در ساخت باغ های ایرانی جای خود را به سبک های معماری غربی داد. در منطقه ای قدیمی در شهر زیبای شیراز یک مجموعه زیبا ودیدنی شامل باغ و کاخ دیده می شود که عمارت شاپوری نامیده می شود؛ عمارت شاپوری شیراز که در دل خود کاخ باشکوهی را نیز قرار داده است، در محله ای با نام انوری قرار دارد. این عمارت شاپوری که مالک آن یکی از شناخته شده ترین تاجران شهر شیراز با نام عبد الصائب شاپوری بوده است در حدود هشتاد سال پیش ساخته شده است.

    استفاده این کاخ زیبا در زمان سال های پس از ساخت به عنوان محل زندگی و استفاده شخصی بوده است اما هم اکنون بازدید از آن برای عموم آزاد می باشد و این مکان گردشگری سالانه میزبان خیل عظیمی از گردشگران می باشد. طراح این کاخ و باغ ابولقاسم مهندسی یکی از شناخته شده ترین معماران شهر شیراز بوده است همچنین لازم به ذکر است که ساخت این مجموعه در حدود 5 سال به طول انجامیده است.

    شاپوری

    ویژگی های باغ شاپوری:

    کاخ و باغ شاپوری از جهات گوناگون دارای ارزش می باشد برای مثال نشان دهنده سلیقه ساختمان سازی ایرانیان در آن زمان بوده است. عمارت شاپوری ازچند جهت مورد استفاده بوده است و دارای بازده و کارکرد بسیاری نیز بوده است. برای مثال در محوطه این کاخ که شامل یک باغ بزرگ می شود می توان تعداد زیادی درخت میوه مانند انار و نارنج دید که از ویژگی های یک باغ ایرانی می باشد. از قسمت های تاریخی و به جای مانده از این عمارت شاپوری می توان به شکل یک گل اشاره کرد. از این باغ چهار هزار متر مربعی در حدود نیمی از آن به باغ و راه های ارتباطی آن و بنا اختصاص داده شده است و در حدود دو هزار متر را انواع گیاهان و درخت های مختلف تشکیل داده است.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۶ ، ۲۰:۴۲
    یک

    سیما و منظر شهری اصفهان با کپی برداری از فرهنگ غربی دستخوش نماهای وارداتی شده است که هیچ سنخیتی با معماری اصیل ایرانی ندارد.

    به گزارش ایمنا، فضاهای شهری در دوره های متناوب، عرصه کارکردهای مختلف اجتماعی بوده به طوری که در گذشته علیرغم همه کمبودهای طراحی و اجرا و محدودیت های کالبدی بصری، طراحی فضاهای شهری ریشه در الگوی زندگی مردم داشته و با کمترین مداخله در عناصر شهری انجام می‌شده، امروزه نیز توجه به سیما و منظر فضاهای شهری به عنوان یک ضرورت اساسی در برنامه توسعه شهری و طرح های موضعی و موضوعی مطرح است.

    در اصفهان نیز که یک باغ شهر تاریخی و دارای سابقه فرهنگی متاثر از ارزش های اسلامی است توجه به این مهم بسیار ضروری است زیرا سیما و منظر شهر بخشی از هویت شهرها را تشکیل می‌دهد.

    معماران آشفتگی های سیمای شهری را کمرنگ کنند

    یک کارشناس منظر شهری در ارتباط با اهمیت سیما و منظر شهر به ایمنا می گوید: هویت در سیما و منظر شهری تنها مربوط به گذشته معماری نیست بلکه به دیگر تحولات نیز بستگی دارد، یکی از شاخصه‌های هویت معماری در سیما و منظر اصفهان، تأثیر پذیری آن از اتفاقات خوب در دیگر فرهنگ های جهانی بوده که باید ادامه داشته باشد.

    محمد عقیلی با بیان اینکه چارچوب مبانی نظری، معماری عمومی است و اصفهان همواره مبانی نظری خاص خود را داشته است، ادامه می دهد: سیمای شهری موضوعی نیست که مربوط به یک مقطع زمانی باشد، بلکه پیوسته باید مورد توجه قرار گیرد.

    این کارشناس منظرشهری معتقد است: نمای ابنیه شهری اصفهان مشاع شهر محسوب می شود، از این رو ضوابط مشخص کرده که نمای ساختمان ها چگونه باشد، هر ساختمانی که در گوشه‌ای از شهر ساخته می شود بر روی زیبایی یا نازیبایی شهر می تواند مؤثر واقع شود، در این بین معماران با فعالیت های گسترده و ارزنده خود می توانند آشفتگی‌های سیمای شهری را کمرنگ ‌کنند.

    عقیلی با بیان اینکه یکدست بودن سیما و منظر شهری جزء اهداف مدیران شهرسازی نیست اما تنوع بیش از حد هم مد نظر نیست، می گوید: شاخصه های یک طراحی نمای خوب شامل شناسنامه معماری اصفهان، شناخت و درک مکان، ترکیب هنر با مهندسی معماری، پیروی از مفاد پروانه ساختمان و یا طرح معماری مورد تأیید، توجه به رنگ شهر و محیط، احترام به آجرنما و حفظ حرمت دیگر مصالح مورد مصرف و همچنین طراحی مدرن با پشتوانه سنت معماری اصفهان است.

    وی با اشاره اینکه برای طراحی نمای هر ساختمان طراح در نظرگرفته می شود، اظهارمی کند: نما با بهره گیری از سلایق کارفرما در قالب ضوابط پیش بینی شده، طراحی می شود؛ البته هدف شهرداری یکسان سازی نیست بلکه هماهنگی نمای شهری است.

    این کارشناس سیما و منظر شهری تصریح می کند: هر ساختمان باید تا حدی که ضوابط پیش بینی کرده خودنمایی کند و همجواری آنها با ساختمان های کناری آنها حفظ شود چرا که اگر هر مالکی به سلیقه خود طرحی را برای نما برگزیند، ناهمگونی پیش می‌آید، به جز شهرداری ارگان‌های دیگری هستند که برای این موضوع ضوابطی تدوین کرده اند، بنابراین باید همه دست اندرکاران به کارفرمایان و طراحان نما آگاهی بیشتری دهند.

    وی با اشاره به سبک معماری اصفهان، می گوید: اصفهان شهری با پیشینه تاریخی و فرهنگی مشخص است، معماری آن سبک هنری ویژه ای دارد و در دوره های مختلف تاریخ، هنرمندان جوهره سبک معماری اصفهان را فراموش نکردند و به همین دلیل معماری اصفهان توانسته در بیشتر نقاط جهان تاثیرگذار باشد، در زمان معاصر بهتر است این تکامل و تغییر پاسخگوی نیازهای معاصر و به نوعی آگاهانه (معمارانه) به دنبال ردپای گذشتگان هم باشد.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۶ ، ۲۰:۴۰

    فرهنگ > هنر - همشهری آنلاین - مهدی تهرانی:
    معماری ساسانی نوعی از سبک معماری در طرح و اجرا بود که سازه های مربعی شکل و نیم دایره را وارد فضای معماری ایران کرد. معمارى ساسانى در واقع ادامهٔ معمارى اشکانى است و معمارى پارتى در شکل‌گیرى ویژگى‌هاى معمارى ساسانى یکى از عوامل مؤثر به‌حساب مى‌آید.

    از ویژگى‌هاى معمارى ساسانی، تأکید و گنبدهاى تونلی، گنبدى مبتنى بر نیم‌گنبدها و اتاق مربع شکلى که گنبدى بدان حائل بود و در سکنج‌ها تعبیه مى‌شد. ایوان در معمارى ساسانى در حکم یک سرسراى ورودى بزرگ به اتاق مربعى گنبددار بود.

    از مهم‌ترین ویژگى‌هاى معمارى ساسانى مفهوم فضاست. بعبارت دیگر فضا در معمارى ساسانى مجزا بکار رفته یعنى دیوارها آن‌را توجیه و تفسیر مى‌کرد. معمارى ساسانى نقطهٔ مقابل معمارى رومى بود که در آن دسترسى به یک فضاى فریبنده و پویا از موارد اصلى به شمار مى‌آمد.

    ایران را باید زادگاه اسلوب سوارکردن گنبدى گِرد برپایه یا زمینه‌اى چهارگوش دانست. همچنین اسلوب طاق‌زنى متقاطع بر قوس‌هایى ستبر که در ایوان کرخه (نزدیک شوش) بکار رفته و بسیار مستحکم است؛ چندین قرن پیش از آنکه در معمارى رومى‌وار و معماری گوتیک بکار رود، در ایران به ثمر رسید.

    بناهای مهم در معماری ساسانی

    • معبد آناهیتا

    معبد آناهیتا به صورت مکعبی است که از سنگ‌های حجاری شده با ابعاد مختلف و بدون ملات به صورت دو جداره ساخته شده‌است. این بنا با الهام از سبک معماری دوره هخامنشی ساخته شده است معبد آناهیتا فاقد سقف مسطح بوده‌است. این معبد را در عمق ۶ متری از زمین‌های اطراف خود ساخته‌اند تا آب رودخانه شاپور به درون آن سرازیر شود. معبد بیشاپور سمبل یک پرستشگاه آب است و می‌توان آن را جایگاه نوازش با آب دانست. یعنی تنها عنصری از عناصر چهارگانه که به الهه ناهید منسوب است. سمبل حیوانی این ربه النوع به شکل گاو می‌باشد که در اطراف معبد، به صورت قرینه یکدیگر قرار گرفته‌است. این معبد نه تنها از نظر معماری، بلکه از نظر رعایت دستگاه‌های تنظیم و تقسیم و کنترل آب نیز فوق العاده‌است.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۶ ، ۲۰:۳۸
     مردم تهران پس از زلزله ۵/۲ ریشتری

    نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به زلزله چهارشنبه‌شب تهران گفت: زلزله دیشب نشان داد ما از لحاظ معماری بحران با مشکل جدی روبرو هستیم. ما هیچ انسجام مدیریتی و یکپارچگی در تصمیم‌گیری و توزیع وظایف و آمادگی دستگاه‌ها در اطلس بحران نداریم.

    علی وکیلی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص زلزله دیشب تهران، بیان کرد: رفتار مردم رفتار صادقانه‌ای بود. مردم همدیگر را به خونسردی و حفظ آرامش دعوت می‌کردند و شاهد هجوم دلهره‌آفرینی که بحران را تشدید کند، نبودیم بلکه حس مسئولیتی در رفتار مردم بود. از نظر من زلزله دیشب زلزله مدیریتی را به ما نشان داد.

    وی گفت: اتفاق دیشب پس لرزه نظام مدیریت بحران بود. ما هیچ آمادگی از لحاظ مدیریتی برای یک بحران بزرگ در تهران را نداریم. در کرمانشاه و سایر موارد نیز همین اتفاق افتاد و این ضعف مشاهده شد. ما مشکل محدودیت امکانات نداریم بلکه مشکل ما تعدد دستگاه‌های دخالت‌گر است. از سوی دیگر نبود اطلس رفتار مدیریتی در بحران و نداشتن معماری بحران مناسب از دیگر مشکلات ما در این حوزه است. رفتار مدیریتی ما با کاستی‌های اساسی روبرو است.

    وی ادامه داد:‌ ما نیازمند اطلس بحران هستیم و از مدیران رفتار اطلسی را انتظار داریم. بخشی عمل کردن، بخشی تصمیم گرفتن و بخشی واکنش نشان دادن خودش بر بحران می‌افزاید و دیشب شوک بزرگی بود. هر واحد باید به صورت آنی تصمیم بگیرد و به صورت سیستمی در تمام شبکه نظام مدیریتی اجرایی شود. باید این تصمیم مورد پذیرش قرار گیرد و همچنین به اجرای آن توجه شود. ما به یک نظام مدیریتی و شبکه‌ای در ارتباط با بحران همچنان دست پیدا نکرده‌ایم و ضعف اساسی ما، ضعف مدیریتی است.

    این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما باید معماری بحران را در رفتار مدیران‌مان حل کنیم و باید اجماعی در نظام مدیریتی ما در رابطه با این‌که چه کسی تصمیم نهایی را بگیرد و چه کسی آن را اجرا کند و میزان اختیارات هر یک از دستورات در هنگام بحران چقدر است، شکل بگیرد. بخشی از این اقدامات باید به صورت هوشمند عملی شود و بخشی از این اقدامات باید به صورت مهندسی و در اتاق‌های تصمیم اتخاذ شود. این موارد ضرورت‌هایی است که تا زمانی‌که به آن‌ها نپردازیم الزامات مدیریت بحران از ما سلب است.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۶ ، ۲۰:۳۷
    اختتامیه مسابقه طراحی معماری موکب اربعین برگزار شد و مرکز هنری جوایزی به برگزیدگان داد.

    به گزارش خبرنگار مهر، آئین اختتامیه مسابقه طراحی معماری موکب عصر روزگذشته سه‌شنبه ۲۸ آذرماه در تالار امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

    در این برنامه پس از پخش فیلم مستند «معبر»، تاجیک یکی از طراحان پروژه موکب امام رضا(ع) در عراق توضیحاتی پیرامون طراحی این موکب ارائه کرد و گفت: این پروژه سال ۹۲ شروع شد. یکی از دوستان ما نیت کرده بود در مسیر پیاده روی اربعین خدمات رفاهی ایجاد کند. این کار به یک اقدام گروهی تبدیل شد و برنامه کلانی برای آن طراحی کردیم. قرار شد سایر زائرانی که در طول سال به زیارت می آیند نیز از خدمات این موکب بهره مند شوند. زمینی به ابعاد ۴۵۰ متر طول و ۵۰ متر عرض برای اسکان و خدمات دهی به ۲ هزار نفر پیش‌بینی شد که در این موکب از پذیرایی های ساده تا اقامت های چند روزه خدمات فرهنگی ورزشی و ... در نظر گرفته شد.

    وی گفت: استفاده از فرم های ایرانی در این موکب رعایت شد. همچنین به اقلیم و محیط منطقه و مصالح آجری با ترکیبی از کاشی‌های سرمه‌ای و فیروزه‌ای توجه کردیم.

    همچنین این مسئله را رعایت کردیم که در حریم خیابان قرار نگیریم چون بیشتر موکب هایی که در این مسیر ساخته شده بودند ۹ متر تخلف داشته و وارد خیابان شده بودند.

    در ادامه این برنامه حیدر جهانبخش از داوران این مسابقه بیان کرد: یکی از موضوعاتی که در انتخاب موکب‌ها برای ما مهم بود این بود که بیشتر موکب‌ها فلسفه وجودی‌شان، خودنمایی و جذب زائران بود. در حقیقت، آنها امکاناتی فراهم می‌کردند که افراد در آن مکان متوقف شوند اما اگر قرار باشد که در این مسیر، کسی خدمات بدهد می‌بایست اتفاق دیگری می افتاد و این توقف به منزله رفع خستگی باشد. بدین ترتیب باید این ویژگی را رعایت می‌کردند که حکم توقف دائم را نداشته باشند.

    وی افزود: در طراحی ساختمان‌ها این موضوع مدنظر بود که افراد به اندازه یک یا دو ساعت استراحت بتوانند وارد ساختمان شوند. همچنین اگر کسی بخواهد از انرژی پاک استفاده کند و هزینه‌ها کم شود مد نظر قرار بدهیم. در برخی از موکب ها نیز از ترکیب نخل به عنوان نماد ویژه در مسیر پیاده روی استفاده کرده بودند.

    در ادامه این برنامه فروزان‌فر مدیر مرکز معماری اسلامی حوزه هنری نیز بیانیه هیئت داوران را قرائت کرد و گفت: داوران بر اساس معیارهای ذیل، آثار را انتخاب کردند. اینکه موکب منزلگاه در نظر گرفته شود. تفکیک شرعی آقایان و خانم‌ها در آن رعایت شده باشد. رعایت سلسله مراتب اسکان برای سه گروه مد نظر بود. کسانی که می‌خواستند مدت کوتاهی توقف کنند یا کسانی که می خواستند مدت چند ساعت در موکب اقامت داشته باشند و یا کسانی که در طول روز حرکت کرده و به استراحت شبانه نیاز داشتند و یا برعکس. در دسترس بودن آب، سرویس بهداشتی و محلی برای رفع خستگی معیارهای دیگر بود. استفاده از تکنولوژی، انرژی نو نیز مد نظر قرار گرفت. توجه به آثار هویت بخش، پرهیز از تجمل‌گرایی‌هایی بیهوده نیز یکی دیگر از معیارهای هیئت داوران بود.

    فروزان فر درباره چرایی مسابقه طراحی موکب ادامه داد: انقلاب جهانی اربعین نیازمند این است که مجموعه هنرمندان در شاخه های مختلف عکس العمل های متفاوتی را نشان دهند. ما سلسله مراتب و سطوح مختلفی از موکب ها را در مسیر پیاده روی مشاهده می کنیم. از موکب هایی که به اندازه یک کانکس هستند تا خیلی بزرگتر.

    وی گفت: قصد داریم که سالیانه این مسابقه را برگزار کنیم.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۶ ، ۲۰:۳۶

    یک کارشناس عمران گفت: اگر چه رفتار زمین بسیار پیچیده و غیر قابل پیش‌بینی است اما وقوع زلزله‌های کوچک می‌تواند منجر به آزادسازی تدریجی انرژی زمین شود و همین امر در جلوگیری از وقوع زلزله بزرگ‌تر بسیار موثر است.

    عباس شوکتی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بر اساس اظهار نظر مسئولان زلزله ۵.۲ ریشتری شب گذشته ناشی از فعالیت گسل ماهدشت بوده است. این گسل پتانسیل زلزله‌های تا ۶ ریشتر را داراست اما باید امیدوار باشیم که گسل مذکور، منجر به فعال شدن گسل های دیگر مانند «اشتهارد» نشود زیرا این گسل پتانسیل ایجاد زلزله بیش از ۷ ریشتر را دارد.

    وی افزود: علیرغم اینکه بیش از ۸۵ درصد کشور ما در معرض زلزله قرار دارد، اقدامات لازم برای بهبود و افزایش ایستگاه‌های لرزه‌نگاری به کندی صورت می گیرد. با این وجود در شرایط کنونی آنچه بیش از هر نکته دیگری باید در دستور کار قرار گیرد، نحوه صحیح پناه گیری در زلزله هاست و بنده از مسوولان سازمان مدیریت بحران و دستگاه‌های دیگر نظیر هلال احمر در خواست می کنم در برنامه های تلویزیونی و سایر رسانه ها آموزش هایی مانند مثلث حیات را به مردم منتقل کنند.

    این کارشناس عمران خاطر نشان کرد: ساختمان هایی که بر اساس آیین نامه ۲۸۰۰ ساخته شده اند، قادر خواهند بود زلزله های بیش از ۶ ریشتر را به راحتی تاب بیاورند. با این وجود ساکنان این ساختمان ها باید نکات ایمنی مانند بررسی سیم کشی و تاسیسات گاز را مورد نظر قرار دهند.

    وی گفت: با تمام پیشرفت هایی که در علم زلزله شناسی اتفاق افتاده نمی توان زلزله را پیش بینی کرد اما رفتار سازه ها در برابر بار های وارده قابل بیش‌بینی است. بنابراین بنده از ساکنان ساختمان های قدیمی و فرسوده در خواست می کنم پیشگیری های لازم را در این خصوص مد نظر قرار دهند.

    شوکتی با بیان اینکه وقوع زلزله های اخیر هشداری برای همه مردم و مسوولان است، تصریح کرد: امیدوارم از همین امروز مسوولان شهرداری، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور با همکاری تشکل هایی همچون انبوه سازان مسکن و سازمان نظام مهندسی ساختمان برنامه ای مدون و اجرایی را برای نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری طراحی کنند.

    وی با بیان اینکه صنعت ساختمان ما بیمار است، ادامه داد: متاسفانه بعد از وقوع زلزله ها جو روانی ایجاد می شود و بعد از چند روز به فراموشی سپرده می شود.

    شوکتی تصریح کرد: اگر می خواهیم مانند کشور ژاپن مساله زلزله را حل کنیم، باید یک بار برای همیشه ساختار ها را از نو تعریف کنیم. امروز ما شاهدیم که ساختمان های بلند مرتبه و با درجه اهمیت بالایی بر روی گسل ها بدون توجه به شرایط زمین ساخته می شود و جالب اینکه صرفا به خاطر قرار گرفتن در مناطق بالای شهر، با بالاترین قیمت خرید و فروش می شوند.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۶ ، ۲۰:۳۴
    شهردار تهران در تشریح آخرین اقدامات مدیریت شهری و وضعیت پایتخت پس از زلزله شب گذشته گفت: زلزله، مانور عملیاتی برای شهروندان بود.

    به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی نجفی به تشریح آخرین اقدامات مدیریت شهری و وضعیت پایتخت پس از زلزله شب گذشته پرداخت.

     شهردار تهران با اشاره به سپری شدن شبی سخت برای بسیاری از همشهریان تهرانی پس از وقوع زلزله، ابراز کرد:  زلزله دیشب دو نکته مثبت داشت؛  یکی اینکه به طور خیلی طبیعی یک مانور عملیاتی برای شهروندان تهرانی بود و شهروندان نشان دادند در کمال خونسردی و با سرعت می توانند خانه های خود را تخلیه کنند و در نقاطی که امنیت بیشتری دارد، مستقر شوند. نکته دوم نیز آن است که این زلزله های کوچک، مقدار زیادی از انرژی زمین و گسل های زلزله را خالی می کند. از این رو از این رو امیدوار هستم با اتفاق افتادن این نوع زلزله های کوچک که تخریبی نیز به همراه ندارند، هیچ گاه با زلزله های بزرگ مواجه نشویم.

    نجفی در ادامه با اشاره به اقدامات شهرداری تهران پس از وقوع زلزله، گفت: من دیشب در جریان مجموعه عملیاتی که باید از طریق شهرداری و ستاد مدیریت بحران انجام می شد، قرار داشتم و از امروز صبح نیز دائما با بخش های مختلف شهرداری ارتباط داشتم؛ همچنین گزارش های مربوط به همشهریانی که در بعضی از پارک ها، سوله های بحران و سالن های ورزشی شهرداری مستقر بودند را دنبال می کردم.

    تلاش شهرداری برای جلوگیری از ایجاد اضطراب

    وی با بیان اینکه «شهرداری تهران در حد توان به همشهریان تهرانی کمک کرده و برای جلوگیری از ایجاد اضطراب تلاش کرده است» ، تصریح کرد: بخشی از مسایلی که بلافاصله در جامعه شایع می شود، هیچ واقعیت علمی ندارد و شهروندان اصلان نباید نگران باشند؛ در حین اینکه آمادگی و هوشیاری لازم و ضروری است اما هیچ دلیلی برای وجود نگرانی و اضطراب وجود ندارد.

    شهردار تهران به جلسات و بازدیدهای امروز خود نیز اشاره و اظهار کرد: امروز عمدتا در دفتر خودم جلسه داشتم و در کنار آن در محل اصلی ستاد مدیریت بحران شهر تهران نیز حضور یافتم. علاوه بر این از یکی - دو سالن ورزشی شهر تهران نیز بازدید داشتم چرا که شهرداری تهران از شب گذشته درب تمامی سالن های ورزشی را باز کرده و افرادی را برای کمک به مردم فرستاده بود.

    وی تاکید کرد: از شب گذشته به  همه پارک ها اعلام کردیم که روشنایی مورد نیاز را تامین کرده و سرویس بهداشتی و امکانات لازم برای شهروندان تهرانی فراهم شود؛ همچنین آن بخش از سوله های بحران که در اختیار شهرداری بود را آماده کردیم.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۶ ، ۲۰:۳۳
    بهرام عکاشه

    رییس سابق بخش زلزله‌شناسی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران گفت:  اینکه می گویند امکان وقوع زلزله 8 ریشتر در تهران، برایم تعجب آور است، زلزله 8 ریشتری در تهران غلو است، زلزله 8 ریشتر برای مناطقی مثل ژاپن که زلزله های عمیق تا 700 کیلومتر دارد ممکن است، اما در ایران امکان وقوع زلزله 8 ریشتری وجود ندارد.

    «بهرام عکاشه» در گفت‌وگو با ایسکانیوز در خصوص امکان وقوع زلزله 8 ریشتری در تهران اظهار داشت: اینکه می گویند امکان وقوع زلزله 8 ریشتر در تهران، برایم تعجب آور است، زلزله 8 ریشتری در تهران غلو است، زلزله 8 ریشتر برای مناطقی مثل ژاپن که زلزله های عمیق تا 700 کیلومتر دارد ممکن است، اما در ایران امکان وقوع زلزله 8 ریشتری وجود ندارد.

    وی افزود: زلزله های جنوب تهران معمولا سطحی تا عمق 20 کیلومتر هستند، زلزله های شمال تهران هم عمیقتر تا عمق 30 کیلومتر معمولا هست، پتانسیل گسل های جنوب تهران تا زلزله 6.2 ریشتر و پتانسیل گسل های شمال تهران حدود 6.5 ریشتر تا 7.5 ریشتر بوده است،

    رییس سابق بخش زلزله‌شناسی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با بیان اینکه شهر تهران در معرض خطر زلزله هست، عنوان کرد: معمولا گسلی که از شرق تهران می آید از شمال تهران عبور می کند و به سمت کرج و قزوین می رود.شمال تهران معمولا زلزله هایش با جنوب تهران فرق می کند جنوب تهران بدلیل سستی زمین وقوع زلزله خطرناک است و فقر مردم که آنجا هستند بسیار خسارت وارد می کند.منطقه شمال تهران زمینش سنگی است منطقه جنوب تهران زمینش رسوبی است و تمام آب فاضلاب تهران از شمال به سمت جنوب می رود پس جنوب تهران هیچ زمانی زلزله هفت ریشتر نداشته است .

    وی با اشاره به اینکه 90 درصد سطح کشور مان زلزله خیز است و در صورت وقوع زلزله کشته می گیرد، تاکید کرد: من منتظر زلزله بزرگ در تهران هستم زلزله 6.5 ریشتری در جنوب یا هفت تا هفت و نیم ریشتری در شمال.

    عکاشه با بیان اینکه علم قادر نیست زمان وقوع زلزله را پیش بینی کند، افزود: نه در ژاپن و نه در کالیفرنیا و نه در چین و نه در هیچ جای دیگرنمی توانند زمان وقوع زلزله را پیش بینی کنند، ما هم نمی تواینم در این زمینه اظهار نظر کنیم چرا که زمین تهران و زمین کشور ناشناخته است.

    وی در خصوص اینکه زلزله شب گذشته در تهران پیش لرزه بود یا زلزله اصلی گفت: هنوز بشر قادر نیست زلزله را پیش بینی کند که آیا این پیش لرزه بود یا پس لرزه و اینکه آیا این زلزله ادامه دارد یا ادامه ندارد، مهم این است که این بشر عاقل همیشه آماده برای خطر باشد چرا که خطر از آسمان پایین نمی آید از زیر زمین می آید بالا .

    رییس سابق بخش زلزله‌شناسی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران زلزله های چهارگوشه کشور کاملا اتفاقی و طبیعی دانست و افزود: وقوع این زلزله ها نشان می دهد منطقه تحت فشار قرار دارد، تمامی خشکی های زمین یک تکه بوده که در اثر درجه حرارت داخل زمین این تکه ها حرکت کردند چرا که داغی باعث حرکت می شود، مثل اینکه دیگ آبی را روی گاز بگذارید و دربش را ببندید بعد از گرم شدن آب، درب دیگ را به بالا می اندازد چنین اتفاقی هم برای زمین دارد می افتد.

    وی ادامه داد: داخل زمین هشت هزار درجه سانتیگراد درجه حرارت وجود داد که در عمق بیست یا سی کیلومتر ، درجه حرارت بیش از صد درجه سانتیگراد هست که تکه های زمین بر اثر داغی حرکت کرده و در مقابل همدیگر قرار می گیرند.

    عکاشه در پایان خاطر نشان کرد: زلزله تهران به زلزله کرمانشاه و کرمان ارتباطی ندارد، همه کشور ما زلزله خیز است و ما نمی تواینم این زلزله را به زلزله کرمانشاه و کرمان ارتباط بدهیم چرا که چنین چیزی نیست.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۶ ، ۲۰:۳۱

    ئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: یک احتمال این است که زلزله دیشب، انرژی‌ درونی لایه‌های زمین را تخلیه کرده و احتمال دیگر این است که باعث فعال شدن این انرژی شود.

    تین‌نیوز | 

    رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: یک احتمال این است که زلزله دیشب، انرژی‌ درونی لایه‌های زمین را تخلیه کرده و احتمال دیگر این است که باعث فعال شدن این انرژی شود.

    به گزارش مهر، علی بیت‌اللهی درباره پیش‌بینی وقوع زلزله بزرگتر در تهران گفت: برای همه زلزله‌پژوهان و زلزله‌شناسان مُسجّل شده که در هیچ کجای دنیا امکان پیش‌بینی قطعی برای زلزله وجود ندارد و هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که در چه زمان و مکانی و با چه بزرگا، زلزله رخ خواهد داد.

    وی افزود: آنهایی هم که بعد از زلزله می‌گویند که گفتیم بودیم قبلاً زلزله می‌آید، پیش‌بینی فنی و مهندسی ندارند، بلکه برای بازارگرمی، چنین حرف‌هایی را می‌زنند.

    رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات وزارت راه، مسکن و شهرسازی تصریح کرد: بر اساس تحقیقات فنی، از آنجایی که در برخی از زلزله‌های بزرگ و ویرانگر ایران مشاهده شده که کمی پیش از آن، چند پیش‌لرزه کوچک رخ داده است، به همین دلیل برخی احتیاط‌های فنی و مهندسی به ما می‌گوید که باید برای پس‌لرزه‌های احتمالی بعدی آماده باشیم. به طور مثال در زلزله بم، سه پیش‌لرزه کوچک و در زلزله سر پل ذهاب نیز یک پیش‌لرزه به بزرگی ۴.۵ ریشتر پیش از زلزله اصلی رخ داده بود.

    به گفته بیت‌اللهی، وقتی لایه‌های درونی زمین تحت فشار باشند، موجب شکست برخی لایه‌ها شده و این فشار سبب چند شکستی کوچک درون زمین می‌شود و بعد با فشار اصلی، شکست بزرگ رخ می‌دهد که همان زلزله اصلی است؛ ولی آن شکستگی‌های کوچک را پیش‌لرزه می‌نامیم.

    عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات وزارت راه، مسکن و شهرسازی اظهار کرد: یک احتمال این است که با لرزه‌های اول و پیش‌لرزه‌های کوچک زلزله دیشب تهران، انرژی درونی زمین تخلیه شده و دیگر زلزله‌ای رخ ندهد. یک احتمال دیگر نیز این است که این شکستگی‌های درونی لایه‌های زمین باعث وقوع شکست بزرگ بوده و زلزله بزرگتری در راه باشد؛ ولی احتمال اول که انرژی لایه‌های درونی زمین تخلیه شده باشد، بیشتر است.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۶ ، ۲۰:۳۰