وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    ۱۱۳ مطلب در آبان ۱۳۹۷ ثبت شده است

    شهر نیوز - رئیس شورای شهر همدان با بیان اینکه شهرسازی در الویت مدیریت شهری است، گفت: برای بهبود عملکرد در روند مدیریت شهری و شهرسازی باید بین نظام مهندسی، شورای شهر و شهرداری تعامل خوبی برقرار باشد.

    به گزارش خبرگزاری فارس از همدان،‌کامران گردان صبح امروز در نشست اعضای شورا با هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با اشاره به انتخابات هیأت مدیره جدید، اظهار کرد: آنچه امروز باعث دلگرمی مردم و ایجاد اعتماد بیشتر می‌شود وجود تعامل بین دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مردمی است.

    وی با بیان اینکه سعی ما ایجاد تعامل با تمامی دستگاه‌های اجرایی و صاحب‌نظران بوده است، افزود: برای بهبود عملکرد در روند مدیریت شهری و شهرسازی باید بین نظام مهندسی، شورای شهر و شهرداری تعامل خوبی برقرار باشد.

    رئیس شورای شهر همدان گفت: هر چقدر تعاملات مجموعه مدیریت شهری با سازمان نظام مهندسی استان بیشتر باشد می‌توانیم در چارچوب قانون، کارهای تخصصی و مناسبی را برای شهر به ثمر برسانیم.

    وی به تعامل و همکاری بیشتر بین کمیسیون شهرسازی معماری شورا با گروه تخصصی شهرسازی سازمان نظام مهندسی اشاره و تصریح کرد: با توجه به نقش اجتماعی شورای شهر در همه ابعاد نظارتی، هماهنگی و مدیریتی، جلسات هماهنگی را با سازمان نظام مهندسی استان در نظر خواهیم داشت.

    گردان خواستار حضور مستمر نظام مهندسی در جلسات کارشناسی استان شد و اظهار کرد:  سازمان نظام مهندسی استان همدان می‌تواند مباحث تخصصی را در شصت و دومین اجلاس مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها که به میزبانی شورای شهر همدان برگزار می‌شود، ارائه دهد.

    در ادامه رئیس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان گفت: باید کارهای تخصصی‌تری در حوزه شهرسازی صورت بگیرد و این نیاز به همکاری و تعامل بین ما و نظام مهندسی دارد.

    سید مسعود عسگریان افزود: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و شورای اسلامی شهر همدان جزو نهادهای مردمی بوده و سازمان نظام مهندسی به عنوان نهاد تخصصی می‌تواند تعامل ارزشمندی با شورای شهر به منظور تلاش برای تسهیل امور اجرایی شهروندان فهمیم همدان داشته باشد.

    رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان در ادامه با بیان اینکه ماهیت شورای شهر مردمی است، اظهار کرد: هدف ما جلب رضایتمندی شهروندان است که باید هیأت مدیره جدید سازمان نظام مهندسی نسبت به سال گذشته به دنبال تغییر و تحول باشد.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۷ ، ۲۲:۱۹

    gps

    شهر نیوز - معاون وزیر راه و شهرسازی در بیست و پنجمین همایش و نمایشگاه ملی ژئوماتیک و سومین همایش ملی مهندسی فناوری اطلاعات مکانی سامانه یکپارچه GIS وزارت راه و شهرسازی را به عنوان عنصر اصلی معماری سازمانی کلان وزارت راه و شهرسازی معرفی و ابراز امیدواری کرد: تا اواسط سال آینده همه سازمان‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی به این سامانه متصل شوند.

    به گزارش ایسنا، امیر امینی در افتتاحیه این همایش که امروز با مشارکت دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در سازمان نقشه‌برداری کشور برگزار شد، تلاش سازمان نقشه‌برداری و دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی درخصوص فرهنگ‌سازی برای استفاده از اطلاعات مکانی را قابل تقدیر دانست و گفت: شاهد ارتقای زیرساخت‌ها در این حوزه هستیم.

    وی با اشاره به اینکه پیام رئیس‌جمهور که به مناسبت این همایش صادر شده نیز یادآور نقش مهم اطلاعات مکانی در حوزه حمل و نقل و اختیارات وزارت راه و شهرسازی است اظهار کرد: این حوزه نیازمند منابع مالی، نیروهای هوشمند و تعامل سازنده و کارآمد حوزه‌های مختلف است.

    معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تاکید بر نقش ابزار در برنامه‌ریزی برای وزارتخانه‌ای که بیشترین اطلاعات مکانی را تولید می‌کند یادآور شد: اطلاعات مستند تنها در سیستم‌های فرایند محور تولید می‌شود.

    امینی آمار را ابزار ابتدایی برنامه‌ریزی و ابزار دوم را نیز مدل‌سازی دانست و افزود: مدل‌سازی به ما نشان می‌دهد از کدام اطلاعات و داده‌ها برای اطلاعات مکانی و زمانی خاص استفاده کنیم.

    وی ضمن تاکید بر ضرورت تدوین مدل توسعه خاطر نشان کرد: امکان ندارد یک سازمان منحصر به فرد موجب توسعه شود و نیازمند تولید اطلاعات سازمان‌های اجرایی در طراحی مدل توسعه چند هسته‌ای هستیم.

    معاون وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد جامعیت مدل‌های توسعه چند هسته‌ای با تکیه بر اطلاعات مدیریت شده، داده‌های مکانی فراهم شود.

    برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برای یکپارچه سازی اطلاعات مکانی

    امینی اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی از سال 93 و با توجه به نیاز مبرم به ساماندهی مدیریت و برنامه‌ریزی در دستگاه‌های اجرایی تابعه وزارت راه، اقدام به تصویب مجموعه معماری سازمانی کلان وزارت راه و شهرسازی در سال 1395 نموده است.

    وی با بیان اینکه در این فضا مدیریت چابک، هوشمند و سرویس محور را مبنای کار قرار داده‌ایم به مراحل توسعه فناوری اطلاعات مکانی در وزارت راه و شهرسازی اشاره و تشریح کرد: تعریف جایگاه GIS در معماری سازمانی دلایل شکست پروژه‌های GIS و اجرای پروژه GIS مراحل توسعه فناوری اطلاعات مکانی در وزارت راه و شهرسازی هستند.

    معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: برنامه‌ریزی امور وزارتخانه بر بستر سه سامانه هوش تجاری، اطلاعات آماری و کنترل پروژه انجام می‌شود.

    امینی همچنین به گردآوری اطلاعات مکانی در سامانه مرکز تبادل اطلاعات مکانی (متا) اشاره کرد و گفت: بایگانی اطلاعات با 80 هزار لایه انجام شده و امیدواریم به 250 هزار لایه برسد.

    وی سامانه GIS یکپارچه وزارت راه و شهرسازی را اصلی‌ترین عنصر معماری سازمانی کلان وزارت راه و شهرسازی دانست و افزود: این سامانه یک سامانه چند هسته‌ای بوده و امیدواریم تا اواسط سال آینده همه سازمان‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی به آن متصل شوند.

    معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین ذیل چشم‌انداز برای معماری سازمانی وزارت راه و شهرسازی به پنج محور نحوه مدیریت اطلاعات، استفاده از داده‌های مکانی و اطلاعات مستند، راهنمایی مدیران و سرویس محوری و هوشمندسازی وزارتخانه اشاره کرد.

    امینی در پایان خاطر نشان کرد: اولین دستگاهی هستیم که سیستم اتوماسیون اداری را به لایه‌های داده‌های مکانی متصل کردیم و تا پایان سال نیز چند فرایند سازمانی از جمله توجیه طرح‌ها و پروژه‌ها در سامانه داده‌های مکانی را پیاده خواهیم کرد.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۷ ، ۲۲:۱۶
    مدیریت مسکن مهر یکپارچه باشد/ پروژه به استانداران واگذار نشود

    شهر نیوز - کارشناسان معتقدند کلید حل مسئله مسکن مهر، در گروی مدیریت واحد آن در وزارت راه و شهرسازی است و مشکل تامین مالی آن نیز با استفاده از بخش خصوصی و اقساط بازگشتی مسکن مهر قابل حل است.

    به گزارش خبرنگار مهر، شنبه نوزدهم آبان ماه معارفه وزیر جدید راه و شهرسازی با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد تا محمد اسلامی به صورت رسمی جایگزین عباس آخوندی شود. این جابه جایی در حالی صورت می گیرد که با توجه به کارنامه ناموفق آخوندی در بخش مسکن، انتظارات از اسلامی در این بخش بالاست. موضوعی که شنبه ۵ مهرماه، رئیس جمهور نیز در صحن مجلس شورای اسلامی در صحبت های خود به آن اشاره کرد و گفت: دولت در زمینه مسکن به ملت بدهکار است و باید جبران کند.

    بی شک یکی از نکاتی که متولی جدید مسکن باید برای آن برنامه ویژه داشته باشد، انجام تعهدات دولت نسبت به تکمیل و تحویل واحدهای باقی مانده مسکن مهر است. موضوعی که با توجه به اهمیت بالای آن در زندگی متقاضیان این طرح که عموما از اقشار ضعیف و متوسط بودند، تذکر مقام معظم رهبری را نیز به همراه داشت. ایشان در اولین دیدار با اعضای هیات دولت حسن روحانی در ۵ شهریورماه ۱۳۹۳ صراحتا خواستار توجه جدی دولت برای تکمیل پروژه های ناتمام مسکن مهر شدند و گفتند: «اگر احتمالاً با اصل طرح مسکن مهر و یا نحوه تزریق اعتبارهای بانکی به آن مخالفتی وجود دارد، اما این را هم بدانیم که اکنون چند میلیون نفر چشم انتظار تکمیل مسکن مهر هستند و باید این کار به طور جدی پیگیری شود و به اتمام برسد».

    انتظار چندساله بیش از ۵۰۰ هزار خانواده برای تحویل واحدهای خود

    مهدی غلامی، کارشناس مسکن در گفت و گو با خبرنگار مهر با تاکید بر لزوم توجه ویژه وزیر جدید راه و شهرسازی به مسکن مهر گفت: اسلامی همانطور که در برنامه های خود اعلام کرده است، باید در عمل هم تکمیل و تحویل واحدهای باقی مانده مسکن مهر را جزو اولویت های کاری خود قرار دهد. هم اکنون بیش از ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر به متقاضیان آن ها تحویل داده نشده است که عمده این متقاضیان از اقشار متوسط و متوسط به پایین جامعه هستند. بی شک افزایش قیمت های اخیر در بازار اجاره، فشار سنگینی به این خانواده ها وارد کرده است.

    تکمیل مسکن مهر؛ تسکینی برای کاهش تولید و عرضه مسکن در این سال ها

    این کارشناس اقتصادی با بیان این که بازار مسکن سال هاست با کمبود تولید و عرضه مسکن مواجه است، گفت: تکمیل واحدهای مسکن مهر می توانست بخشی از مشکل عرضه مسکن را حل کند.

    وی افزود: مطابق با داده های حاصل از سرشماری سال ۹۵، در حالی که تعداد خانوار کشور به ۲۴.۱ میلیون نفر رسیده است کل موجودی مسکن کشور ۲۲.۸ میلیون واحد اعلام شده است. از طرفی در این سال ها به صورت میانگین بیش از ۷۰۰ هزار ازدواج صورت گرفته است که بازار مسکن باید پاسخگوی نیاز مسکن آن ها نیز باشد. بنابراین در حالی که نیاز قطعی کشور به تولید سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیون واحد مسکونی است، آمار تولید مسکن در ۵ سال اخیر کمتر از ۴۰۰ هزار واحد در سال بوده است.

    تحویل مسئولیت به استانداران دردی از مسکن مهر دوا نمی کند

    به گفته این کارشناس اقتصاد مسکن، تکمیل واحدهای مسکن مهر، نیازمند ورود جدی وزارت راه و شهرسازی است زیرا این پروژه ملی با همکاری دستگاه های مختلف مانند وزارت نیرو و شهرداری ها به پایان می رسد.

    غلامی در مورد دادن مسئولیت تکمیل واحدهای باقی مانده به استانداری ها نیز گفت: بسیاری از مشکلات مسکن مهر، مانند بحث انشعابات شهرهای جدید، در سطح وزارت خانه هاست و استانداری ها نمی توانند به این مسائل مانند وزارت راه و شهرسازی ورود کنند. ضمن اینکه بنابر آمار اعلام شده توسط وزارت کشور، ۱۴ استاندار با اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان باید مسئولیت خود را تحویل دهند که اگر خود آقای اسلامی که استاندار مازندران بود را هم به این لیست اضافه کنیم، نیمی از استانداران به زودی تغییر خواهند کرد. علاوه بر این در مورد مسائل مالی مسکن مهر، باید تصمیم های حاکمیتی اتخاذ شود که در عهده استانداران نیست.

    اگر مشکلات زیرساختی مسکن مهر حل شود، هیچ واحدی بدون متقاضی نمی ماند

    غلامی در مورد مشکل بدون متقاضی بودن واحدهای مسکن مهر نیز گفت: به جرأت می توان گفت تمام واحدهایِ مسکن مهرِ تکمیل شده، دارای متقاضی هستند و اگر واحد مسکن مهری بدون متقاضی مانده به دلیل فراهم نشدن زیرساخت ها، روبناها و امکانات اولیه مانند آب و برق و گاز و مسیرهای دسترسی است. مسئولان وزارت راه و شهرسازی نشانی واحدهای تکمیل شده و دارای امکانات اولیه زندگی که بدون متقاضی هستند را در اختیار رسانه ها و مردم بگذارند.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۷ ، ۲۲:۱۰
    تهران محله به محله - نارمک

    شهر نیوز - قائم‌مقام معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران با بیان این مطلب که بازنگری طرح تفصیلی تهران در دستور کار است، گفت: مهم‌ترین مأموریت حوزه شهرسازی و معماری در پنج سال آینده، توسعه و بهبود سطح کیفیت زندگی با ارتقاء هویت و کیفیت طراحی معماری، ایجاد تعادل جمعیتی با رعایت سقف جمعیت‌پذیری طرح جامع و تفصیلی، ایمن‌سازی در برابر سوانح طبیعی (زلزله، سیل و...)، ارتقاء کیفیت ساخت‌وساز شهری، ساماندهی و صیانت از حریم پایتخت و حفاظت و صیانت از باغات است.

    امیر آریازند در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تشریح برنامه‌های حوزه راهبردی، کالبدی-فضایی، معماری و شهرسازی در برنامه سوم شهر تهران اظهار کرد: شهر تهران به‌ عنوان محل فعالیت تقریباً 11 میلیون نفر در روز و محل سکونت کمتر از 9 میلیون نفر جمعیت در شب با چالش‌های فراوانی روبروست که می‌توان به وجود بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، نازل بودن کیفیت ساخت‌وساز، نادیده گرفتن حقوق شهروندان در ساخت‌وسازها و عدم نظارت و کنترل صحیح بر آن، وجود تعارضات در حریم و نبود مدیریت یکپارچه در آن و تخریب باغات اشاره کرد.

    وی اضافه کرد: با توجه به چالش‌های موجود، مهم‌ترین موضوعات حوزه شهرسازی و معماری، حفاظت و صیانت از بافت تاریخی شهر، ساماندهی و ارتقاء کیفیت معماری و منظر شهری، انتظام بخشی به کالبد و فضای شهری محدوده و حریم، نوسازی بافت فرسوده و صیانت و حفاظت از باغات و توسعه فضای سبز خواهد بود که باید به‌عنوان موضوعات استراتژیک شهر تهران مورد بررسی عمیق قرار گیرند.

    قائم‌مقام معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران، ارتقاء و اصلاح ساختار کالبدی و فضایی شهر را هدف راهبردی در برنامه سوم توسعه شهر دانست و با تأکید بر ارتقاء زیست پذیری شهر و رویکرد شهرسازی و معماری نوآورانه افزود: حفظ و ارتقاء مساحت باغات شهر تهران، نسبت بافت ناپایدار شهری، سرانه فضای سکونتی، میزان انحراف معیار از سرانه‌های خدماتی طرح جامع و نسبت تعداد تخلفات ساختمانی به ازای هر هزار پروانه صادره از شاخص‌هایی است که می‌توان به کمک آن‌ها اجرای برنامه سوم و تحقق اهداف آن را پیگیری کرد.

    آریازند با اشاره به اینکه طرح تفصیلی تهران تا پایان سال سوم برنامه شهر تهران بازبینی می‌شود، اظهار کرد: تهیه و بهنگام رسانی نقشه‌های پایه طرح تفصیلی با مقیاس مناسب، تدقیق و به‌روزرسانی لایه‌های اطلاعات مکانی، بازبینی پهنه‌بندی نحوه استفاده از اراضی با لحاظ سند توسعه شهری مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی (TOD) در هماهنگی با مطالعات طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران، تهیه برنامه تأمین خدمات طرح تفصیلی، تثبیت آثار و بناهای تاریخی میراثی ثبت‌شده شهر تهران و تعیین حریم آن‌ها با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و انعکاس آن بر روی نقشه‌های طرح تفصیلی ازجمله مواردی است که در این بازنگری لحاظ می‌شود.

    وی رضایتمندی شهروندان را مهم‌ترین هدف کلی در اجرای پروژه‌های شهری دانست و بیان کرد: توسعه انسان‌محور باید اصل و اساس همه فعالیت‌های توسعه‌ای در شهر باشد. در این صورت ساخت‌وسازهای شهر، حفاظت از باغات، صیانت از حریم پایتخت با ساماندهی محیطی و مدیریت یکپارچه، ارتقای ایمنی ساخت‌وساز با بازنگری در روش‌ها و سازوکارهای نظارت بر کیفیت آن، ساماندهی نماها و سیما و منظر شهری با اعمال اصول زیبایی محله‌ها و تقویت کریدورهای اصلی جهت پیوند معنایی شهر، موضوعاتی است که شهر را برای شهروندان زیست پذیر و رضایت آن‌ها در زندگی شهری را بهبود می‌بخشد.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۷ ، ۲۲:۰۷

    شهر نیوز - دکتر میثم بصیرت عضو هیات علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران آلزایمر یا بیماری فراموشی، یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که به تدریج توانایی‌های ذهنی بیمار تحلیل می‌رود. این اختلال معمولا به تدریج ایجاد شده و پیشرفت می‌کند.در ابتدا اختلال حافظه به وقایع و آموخته‌های اخیر محدود می‌شود، ولی به تدریج خاطرات قدیمی هم آسیب می‌بینند.

    «آلزایمر» در مدیریت شهری

    شاید این تشابهات با اختلالات حاکم بر زیست و مدیریت توسعه شهری ساکنان تهران است که گزینه منتخب شورای اسلامی شهر تهران برای تصدی سمت شهرداری تهران یکی از وعده‌های مهم خود را در تلاش برای درمان «آلزایمر» تاریخی تهران خلاصه می‌کند. واقعیت آن است که امروز مدیریت شهری تهران به نوعی توانایی‌های ذهنی خود را برای اتخاذ تصمیمات صحیح و بهینه از دست داده است.

    به اعتقاد شهردار منتخب، اکنون مدیریت شهری تهران همچون بیمار آلزایمری است که در موارد پیشرفته تر بیماری خود قرار دارد و آگاهی‌اش را نسبت به بیماری از دست داده و از این رو با وجود اذعان متخصصان و درمانگران شهری، مدیریت شهری مبتلا به بیماری نمی‌داند یا نمی‌خواهد بپذیرد دچار ناتوانی در انجام برخی امور است و ممکن است اقدامات ناگهانی و خطر‌سازی انجام دهد که نتایجش سال‌ها بعد در زیست شهروندان رخ خواهد نمود! اقداماتی که سال‌هاست با نابودی میراث مصنوع تاریخی و طبیعی شهر تهران همراه شده است و اکنون تهران را به یکی از شهرهای نامطلوب جهان از منظر شاخص‌های زیست‌پذیری، سلامت روانی شهروندان، ایمنی، رضایتمندی سکونتی، ارتباطات فراشهری و قابلیت تحرک و جابه‌جایی بدل ساخته است.

    پس پر بیراه نخواهد بود که چنین شهری، مشابه با بیمار مبتلا به آلزایمر پیشرفته توانایی حرکتی خود را از دست دهد، دستخوش آسیب شده و مکررا تعادلش را از دست داده، زمین بخورد و اگر درمان فوری شهر مدنظر قرار نگیرد، تلاطم و بی‌ثباتی مدیریتی را تجربه خواهد کرد.

    در چنین شهری حافظه کوتاه مدت و نیز حافظه تاریخی مردمان تهران نیز دچار چالش شده است. به این ترتیب پربیراه نیست که مردم با فراموشی پشتوانه تاریخی خود مواجه شوند و بی توجه به بستر تاریخی تهران، دست به نابودی شهر بزنند. سیستم توسعه شهری تهران امروز یک سیستم خود تخریب گر است که نهایتا به سوی نابودی هرآنچه به‌عنوان دارایی شهر تهران محسوب می‌شود، اقدام خواهد کرد. از این روست که شهرداری و شورا باید برای پیشگیری یا درمان این آلزایمر پیش از همیشه هم قسم شوند.

    برای نگارنده، ابلاغ حکم انتصاب دکتر پیروز حناچی در سمت شهردار تهران، می‌تواند این امید را زنده کند که بالاخره تهران، درمانگری برای «آلزایمر تاریخی» خود که سال‌ها به‌طور جدی روی تحولاتش کار تخصصی و حرفه‌ای را تجربه کرده، شناخته است. گرچه شاید او نتواند تمامی آثار و آلام این بیماری را از تهران بزداید، اما حداقل مانند پزشک متخصص کارکشته درک درستی از بیماری و علل شکل‌گیری آن دارد.

    از این روست که می‌تواند از پیشرفت شتابان این بیماری بکاهد و بر اساس شواهد در این مسیر بیش از همه رقبای خود امید و درک صحیح و عمیقی از شرایط پیشرفت این بیماری بحرانی در اندام واره فضایی شهر تهران و نیز پیکره ناچابک شهرداری تهران داشته است.

    حناچی در برنامه تقدیمی خود سیاست‌هایی چون حرکت در مسیر پیاده گستری شهر تهران و کاهش غلبه سواره بر پیاده در این شهر؛ تامین درآمدهای پایدار شهر از طریق وضع شارژ شهری و واقعی کردن بهای خدمات و عوارض نوسازی؛ ارتقای شفافیت و گردش آزاد اطلاعات؛ رفع پهنه‌های فرسوده و عرصه‌های ناکارآمد شهری؛ فعال کردن ظرفیت‌های گردشگری خلاق در شهر تهران با پشتوانه بخش خصوصی و ایجاد تبعیض مثبت در شهر برای دسترسی به خدمات را مد‌نظر قرار داده است.

    آنچه در برنامه منتخب تهران، شاخص و واجد ارزش خواهد بود، نگاه او به تهران خلاق، نوآور، روامدار و انسان محور است.

    حناچی مسیر حرکت خود را از توجه به قلب شهر تهران یعنی پهنه‌های واجد ارزش تاریخی تهران آغاز می‌نماید و در احترام به طرح جامع مصوب شهر تهران، سیر حرکت خود را از مسیر محورهای طبیعی شمالی- جنوبی تهران تداوم می‌بخشد. خوشبختانه پاکدستی «علی بسیجی» سالیان جنگ از یکسو و جایگاه علمی و پشتوانه تخصصی او از سویی دیگر که طی سالیان پژوهش توام با مسوولیت با تسلط به روند تحول تجارب ملی و فراملی همراه شده است.

    اگر حناچی کار خود را در دفتر خیابان بهشت آغاز کند، به خوبی می‌داند تهران شهری است که از بوذرجمهری گرفته تا پیروزی در یکسو و از کرباسچی تا قالیباف در سویی دیگر همیشه به شهرداران خود وفا نداشته و حافظه تاریخی مردمان این شهر بسیار کوتاه است.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۷ ، ۲۲:۰۵

    ترافیک تنها اولویت اجرای پروژه‌های شهری

    شهر نیوز - به نقل از  همشهری : میدان امام‌حسین(ع)، چهارراه ولیعصر(عج)، میدان رشدیه، حسن‌آباد، میدان ونک و... چندسالی است که با تصمیم مدیران شهری، دستخوش تغییراتی شده‌اند و دیگر خبری از شکل و شمایل قدیمی آنها نیست. میدان ولیعصر(عج) که قرار بود به پلاژ تبدیل شود این روزها مانند چهارراه ولیعصر(عج)، فقط حجم عظیمی از عابران و رهگذرانی که خواهان رسیدن به مترو یا عبور از عرض خیابان و میدان هستند را با همهمه و سر و صدای زیاد می‌بلعد. میدان امام حسین هم تنها در روزگار محرم کارایی پیدا می‌کند و در باقی روزهای سال همچون پیرمردی تنها، نظاره‌گر عابرانی است که با سرعت بر سنگفرش‌ها پا می‌گذارند. تغییر میدان‌ها و چهارراه‌های شهری و نکات مورد‌توجه در این تغییرات دغدغه‌ای بود که برای پاسخ به آن سراغ مصطفی بهزادفر، دکتری شهرسازی و عضو هیأت‌علمی دانشگاه علم و صنعت رفتیم.



     آقای بهزادفر! در سال‌های اخیر شهرهای بزرگ ازجمله تهران با تغییرات سریعی همراه شده‌اند؛ از اتوبان‌های شهری گرفته تا تغییر در میدان‌ها و چهارراه‌های اصلی شهر. میدان ولیعصر(عج) نمونه‌ای از این تغییرات است که با گذشت چند سال هنوز هم با هدف اولیه تغییرات ایجاد شده، فاصله دارد. به‌نظر شما این تغییرات تا چه حد به نفع مردم و فضای شهری است؟ و اینکه در این تغییرات تنها به بحث ترافیک شهری توجه می‌شود یا مباحث دیگر شهرسازی و مردم هم در اولویت هستند؟


    اگر من بخواهم به‌طور کلی به این سؤال جواب بدهم باید بگویم که در تمام پروژه‌های تغییر میدان‌ها و چهارراه‌های شهرهای بزرگی مانند تهران، به بحث ترافیک شهری توجه داشته‌اند و نیازهای مردم چندان در اولویت قرار نگرفته است.



     با توجه به تخصص شما در موضوع شهرسازی، چه مواردی باید در این موضوع در اولویت قرار بگیرد؟


    از زمانی که در ایران شهرداری شکل گرفت، هر زمان به موضوع شهرسازی پرداخته شد، تنها بعد ترافیکی را پیگیری کرده‌اند که آن هم ناقص بوده است، درحالی‌که باید 9نکته در تمام فعالیت‌های شهرسازی مورد توجه قرار گیرد.

     این بعد شامل چه مواردی هستند؟

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۷ ، ۲۲:۰۱

    شهر نیوز - 30 آبان 1397 خورشیدی برابر با 13 ربیع الاول 1440 هجری و 21 نوامبر 2018 میلادی

    Voltaire...jpg

    روز جهانی تلویزیون

    رویدادها
    زادروزها
    درگذشت‌ها
    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۷ ، ۲۱:۴۷
    همایش ملی هنر ایران در دوره قاجار

    شهر نیوز - «آثار معماری به جامانده از دوره صفوی در اصفهان، باعث شده قضاوت خوب و مثبتی درباره معماری دوره صفوی داشته باشیم، بنابراین باید نمره خوبی به معماری دوره قاجار بدهیم، این در حالی است که هم اکنون به آثار بیشتری نیز از این دوران دسترسی داریم.»

    به گزارش ایسنا، سیدمحمد بهشتی - دبیرکل همایش ملی ایران در دوره قاجار - که سه‌شنبه ۲۹ آبان در همایش ملی «هنر ایران در دوره قاجار» در موزه ملی ایران صحبت می‌کرد، با مقایسه سه نقشه گسل‌های ایران، نقاط پرخطر وقوع سیل، پراکندگی جمعیت در ایران گفت: دو نقشه نخست با هم انطباق زیادی دارند به عبارت دیگر مناطق زلزله‌خیز همان نقاطی هستند که خطر سیل نیز در آن مناطق زیاد است و نکته جالب این که نقاط پر خطرتر در ایران دارای جمعیت بیشتری هستند.

    او با بیان این نکته که برخی افراد معتقدند ایرانی‌ها دیوانه‌اند که در مناطق پرخطرتر زندگی می‌کنند، گفت: در حال حاضر نیز وقتی کمی وضعیت خطرناک می‌شود به فکر جابه جایی پایتخت می‌افتیم، این در حالی است که  تنها جای بدون گسل در ایران وسط کویر مرکزی و کویر لوت است.

    رییس سابق پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، با بیان این نکته که بزرگترین شهرها و منظومه‌های زیستی ایران روی نقاط پرخطر قرار دارند، افزود: اگر این مناطق پر خطر را حذف کنیم و تصمیم بگیریم در آن نقاط زندگی نکنیم، فقط قادر خواهیم بود به شیوه چوپانی و کوچرویی زندگی داشته باشیم چون تنها مناطق قابل زیست در ایران همین نقاط پرخطر است.


    او تنها نقاطی را که می‌توان به آب در عمق زمین دسترسی داشت و معادن را مورد بهره برداری قرار داد  و کشاورزی کرد، همین نقاط بسیار پرخطر دانست و افزود: با صرف نظر کردن از این نقاط پرخطر باید از تمدن، مدنیت، شهر نشینی و یکجا نشینی در این سرزمین منصرف شویم، در حالی که کوچروی هم شکلی از زندگی است اما انچه که در شهرها پدید می‌آید قامت رعناتری از فرهنگ است.

    بهشتی از محیط های پرخطر با عنوان محیط های بی قرار و ناآرام نام برد و استقرار در این محیط ها را به رفتار  بندبازها تشبیه کرد و گفت: با نگاه به آثار تمدن در ایران متوجه می‌شویم، در این سرزمین فقط نیازهای اولیه زیست حل و فصل نشده است بلکه به کیفیت بسیار عالی و بالایی هم دست یافته، به طوری که وقتی صحبت از هنر می‌شود این هنر فقط مبین جنبه‌های زیبایی شناختی نیست.

    وی با تاکید برا ین‌که در ایران هنر بی معنی و بی فایده که پایش روی زمین نباشد و فرش زیر پایمان و ساختمان محل سکونت‌مان نباشد، نداریم، افزود: بلکه هنر در ایران باید در عین زیبایی انواع فواید را نیز داشته باشد، این کیفیت مواجه با سرزمین تقریبا تا انتهای دوره قاجار و تا قبل از یک قرن اخیر ادامه داشته است. در این دوران مهمترین منبع تولید ثروت در ایران تولید ارزش بوده است، در آن دوران نفتی برای درآمدزایی نبود بنابراین در همه ادوار باید تولید ارزش می‌کردیم.

    او در ادامه به ورود ثروت و درآمد حاصل از نفت از دوره پهلوی به ویژه پهلوی دوم به اقتصاد ایران اشاره کرد و افزود: از آن دوران به مرور همه بر سر دوراهی تولید ارزش یا ارتزاق از محل نفت قرار می‌گیریم و به مرور زمان گزینه دوم آسان‌تر می‌شود تا جایی که به نظر می‌رسد افرادی که تولید ارزش می‌کنند متوجه نیستند و فقط به دنبال کار سخت می‌روند.


    او با نگاهی به امروز گفت: در حال حاضر گمان می‌کنیم که اصلا در وجودمان بنیه، بضاعت و ظرفیت تولید ارزش چندان وجود ندارد و باورمان نمی شود که بتوان از محل خلاقیت و تولید ارزش زندگی کنیم. گمان می‌کنیم زندگی از راه تولید ارزش، خصوصیت مردمی در سایر نقاط جهان است، در دنیا چند کشور می توانند یک موشک ساخته و موجود زنده ای را در آن به جو فرستاده و زنده به زمین برگردانند؟ حدود ده کشور نیز چنین توانایی را داشته باشند اما ما این کار را کردیم و انعکاس و واکنش جامعه به آن، ساختن طنز های مختلف بود چون ما متاسفانه باور نمی‌کنیم که بتوانیم تولید ارزش داشته باشیم.

    وی یکی از دلایل مهم این نوع نگاه را نسیان در زمینه گذشته نزدیک است و با تاکید بر اهمیت گذشته نزدیک نسبت به فرهنگ، فرهنگ را به درخت و گذشته نزدیک را به شاخه سبز و جوانه های این درخت تشبیه کرد و گفت: این بخش سبز بسیار حساس و در معرض تهدید است.

    رییس پیشین پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزاری همایش هنر دوره را قاجار را عامل یادآوری گذشته نزدیک دانست، گفت: فکر نکنید که ما فقط در زمان هخامنشیان و اشکانیان شاهد رونق و حال خوب در کشور بوده ایم  بلکه در گذشته نزدیک نیز چنین وضعیتی داشته‌ایم.در کشور شاهد حمله از زوایای مختلف به گذشته نزدیک هستیم و لازم است این زوایا شناخته شده و علل این حملات مشخص شود.

    وی با طرح این پرسش که تجدد، جدید شدن و معاصر شدن موکول به دور ریختن همه چیزهای مربوط به گذشته است؟ گفت: در دوره پهلوی به ویژه پهلوی دوم تا به امروز با صندوقخانه های فرهنگی خود به مانند زباله برخورد کرده‌ایم، هم اکنون در خانه و ذهن ما صندوقخانه و انباری وجود ندارد و انباری ها تبدیل به محل نگهداری وسایل به درد  نخور شده است در حالی که یک روزگاری صندوقخانه و انباری محل نگهداری وسایل ارزشمند بودند، وسایلی برای روز مبادا.

    مردم بازارها را آباد کردند، نه فتحعلیشاه
     

    بهشتی دگرگونی احوالات را علت قرارگیری ما در وضعیت کنونی دانست و گفت: برای درمان باید دوباره گذشته را به یاد بیاوریم و به همین دلیل بسیار خوشحالم که برای نخستین بار درباره دوره قاجار شاهد یک نگاه جدید هستیم.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۷ ، ۲۳:۵۲

    شهر نیوز - حفاظت از راه ابریشم در دروازۀ خراسان ؛ تمهیدات دفاعی دشت سرخس در طول تاریخ» و ترکیب راه، قلعه و چهارطاقی در دوره ساسانیان - مطالبی است که در نشست تخصصی سومین کنفرانس بین المللی باستان شناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم مقالاتی ارائه شد.

    حکایت ساخت نخستین گنبد جهان در ایران / کدام بخش معماری بناها مذهبی است

    به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، میثم لباف خانیکی - عضو هیأت علمی گروه باستان شناسی دانشگاه تهران در این نشست با موضوع «حفاظت از راه ابریشم در دروازۀ خراسان ؛ تمهیدات دفاعی دشت سرخس در طول تاریخ» به ایراد سخنرانی پرداخت.

    وی گفت: راه ابریشم در مسیری طولانی از شرق به غرب، پس از عبور از کوه های زاگرس، کوهپایه های جنوبی البرز و نوار شمالی کویر مرکزی ایران، به سلسله ارتفاعات بینالود و هزارمسجد می رسد و با گذر از نیشابور و توس وارد دشت وسیعی می شود که سرخس نام دارد.

    لباف خانیکی سرخس را حلقۀ اتصال فلات ایـران و بیابان تـوران دانست و گفت: کاروان هایی که از چین و ماوراءالنهر به قصـد ایران و بین النهرین راه می پیمودند، قبل از ورود به خراسان از سرخس گذر می کردند.

    وی با اشاره به این نکته که مقدسی، جغرافی قرن چهارم هجری، سرخس را «دروازۀ خراسان» لقب داده است، گفت: با این حال این دروازه، فقط گذرگاه کاروانیان و بازرگانان و زائران نبود، بلکه بیابانگردان و مهاجمانی که چشم طمع به منابع و خزاین خراسان و ایران داشتند نیز ناگزیر از پیمودن همین مسیر بودند.

    این عضو هیأت علمی گروه باستان شناسی دانشگاه تهران با بیان این نکته که دفاع از سرخس به معنای دفاع از خراسان و ایران بود، گفت: به همین منظور، سرخس و روستاهایش در نقاطی پی افکنده شدند که در عین حفظ کیان خویش، امکان مراقبت از راه ابریشم را مهیا کنند.

    لباف خانیکی افزود: از طرف دیگر در حاشیۀ جنوبی دشت سرخس، آنجا که دشت به دامنه-های رشته کوه هزار مسجد می رسد، برج ها و قلعه ها و دیوارهای دفاعی برآورده شد تا معابر کوهستانی راه ابریشم و انشعاباتش را بپایند و در صورت لزوم، از ورود مهاجمان و غارتگران به بخش های داخلی خراسان و فلات ایران جلوگیری کنند.

    این باستان شناس در ادامه گفت: این تأسیسات دفاعی که در دو معبر کوهستانی مزدوران و آق دربند تمرکز یافته اند، امکان حفاظت از دشت سرخس و خراسان را در مسیر راه ابریشم دو چندان کرده اند.

    لباف خانیکی با اشاره به مشخص نبودن قدمت دقیق این آثار، وجود سازه های دفاعی در محل ورود راه ابریشم به فلات ایران را از یک سو روایتگر وقایع تاریخی جاری در مسیر این راه دانست و  از سوی دیگر شاهدی بر تلاش مردمان سرخس در حفاظت از «دروازۀ خراسان» اعلام کرد.

    ترکیب راه، قلعه و چهارطاقی در دوره ساسانیان

    در ادامه این نشست علیرضا شاه محمدپور - عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری درباره «ترکیب راه، قلعه و چهارطاقی در دوره ساسانیان» به ایراد سخنرانی پرداخت.

    وی در آغاز سخنانش به شروع حکومت سلسله ساسانیان در اوایل قرن سوم میلادی اشاره کرد و گفت: عمده آثار به جا مانده از این دوره شامل شهرها، سدها، پل‌ها، قلعه‌ها، کاخ‌ها و آتشکده‌ها هستند که بررسی نحوه پراکندگی این آثار، شبکه‌های دسترسی داخل کشور را تا حدودی مشخص می‌کند.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۷ ، ۲۳:۴۷

    شهر نیوز - به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، عمارت مفخم یکی بزرگترین آثار معماری متعلق به دوره قاجاریه در خراسان شمالی است که در شمال شرق شهر بجنورد قرار گرفته است.

    در دوره قاجار عمارت مفخم همراه با بناهای دیگری از جمله آیینه‌خانه، کلاه فرنگی، حوضخانه و سردر در باغ بزرگی قرار داشته که مجموعه دارالحکومه مفخم را تشکیل می‌داده‌اند.

    بنای عمارت در دهه ۱۳۰۰هجری قمری، همزمان با دوره حکومت ناصرالدین شاه به دستور یارمحمدخان شادلو معروف به سردار مفخم ساخته شده و محل سکونت خانواده وی و پذیرایی از میهمانان دولتی و رجال سیاسی بوده است.

    معرفی عمارت مفخم در خراسان شمالی

    معروف است که نقشه ساختمانی عمارت به دست میرزا مهدی خان شقاقی، نخستین استاد معماران ایرانی تعلیم یافته در فرنگ که معماری مدرسه سپهسالار تهران از جمله کارهای وی است، طراحی شده است.

    بنای عمارت در دو طبقه و به ابعاد تقریبی ۵۰در ۲۳متر و به ارتفاع حدود ۹متر ساخته شده و در مجموع ۳۴اتاق و دو تالار بزرگ دارد که زمانی با آیینه‌کاری، کاشیکاری و گچبری تزیین شده بود.

    کلنل ادوارد ییت انگلیسی که حدود یک قرن پیش در این بنا با سردار مفخم دیدار داشته در توصیف یکی از اتاقهای آن می‌نویسد: دیوارها با تعدادی نقشه تزیین شده بود، اتاق پذیرایی با شمعدانها و آیینه‌های زیبا پوشیده شده و کف آن نیز با قالیهای قالب دوزی شده ابریشمی رشتی فرش شده بود. در پشت این اتاق نارنجستانی بود که سقف آن با ورق آهنی پوشیده شده بود و بر روی دیوارها نیز پوست پلنگ، ببر، خرس و پوست دو گربه وحشی و چند حیوان دیگر که در جنگلهای شمال این ناحیه یافت می‌شود آویزان کرده بودند. این بنا اتاقهای متعددی دارد که با ۲۱در چوبی به ایوانها گشوده می‌شوند و در طبقات آن جابه‌جا گچبریهای زیبا به چشم می‌خورد.

    عمارت مفخم در هر طبقه دو ایوان، یکی در ضلع شمالی و یکی در ضلع جنوبی دارد که در جلوی هر یک ردیفی از ستونها برای نگهداری سقف ایجاد شده و پنجره، در اتاقهای بنا به این ایوان‌ها باز می‌شود. در ضلعهای شرقی و غربی عمارت نیز فقط دو در ورودی وجود دارد که با ۱۸ پله به طبقه فوقانی راه پیدا می‌کند. ایوانهای طبقه اول ۳۸متر طول و ۳/۱۴متر عرض دارند و در جلوی هر یک ۹ ستون سطبر هشت ضلعی و دو نیم ستون آجری با نمای ساده، بار سقف و طبقه فوقانی را به دوش می‌کشند. در عوض ستونهای طبقه فوقانی استوانه‌ای هستند و به ویژه در ایوان جنوبی تمام بدنه آنها با انواع کاشی تزیین شده است. پس از سقوط سلسله قاجار بخش اعظم املاک خانواده شادلو از جمله ساختمان عمارت که در آن زمان محل سکونت سردار معزز نوه سردار مفخم بود به تصرف رضاشاه درآمد و سرهنگ رخشا فرماندار و رئیس کل املاک پهلوی بجنورد در آن اقامت گزید. در سال ۱۳۱۶نیز در طبقه فوقانی بنا آتش‌سوزی رخ داد و سقف عمارت که با تیر ارس و پوشش سفالی ساخته شده بود نابود گردید و سقف شیروانی کنونی با پوشش ورق گالوانیزه ایجاد شد.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۷ ، ۲۳:۴۳