به گزارش تیتر شهر؛ مترو تهران هم اکنون دارای ۵ خط فعال است و برنامه توسعه سایر خطوط نیز در دست اجرا است. در این راستا سال گذشته بود که خط ۷ مترو به عنوان عمیقترین و طولانیترین خط مترو تهران در اردیبهشت ماه سال 96 در حالی که تکمیل نشده بود افتتاح گردید که با تذکر پیاپی اعضای شورای شهر دوره چهارم مواجه شد.
خط ۷ مترو تهراندر روزهای آغازین کار خود تنها 3 ساعت در روز فعالیت میکرد که بنا به ادعای اعضای دوره چهارم شورای شهر تهران عدم ایمنی آن خطرناک بود. از این رو محسن پور سید آقایی پس از درخواست اعضای شورای شهر تهران همچون محمد علیخانی، از ادامه فعالیت آن جلوگیری به عمل آورد.
مشکلات خط 7 برای عدم بهره برداری چه بود؟
خط 7 بنا بود در اردیبهشت ماه سال جاری افتتاح شود که این اتفاق تا کنون نیفتاده است و زمان های مختلفی برای بهره برداری طرح شده است؛ در این رابطه شهردار تهران از راه اندازی این خط در شهریور ماه سال جاری خبر داد. اما به راستی مشکلات خط 7 که از آن به عنوان عدم ایمنی نام برده می شود چه بود؟
از زمانی که زمزمه های ناایمن بودن خط ۷ مترو شنیده شد تا زمانی که بهره برداری این خط متوقف شد چند ماهی فاصله بود. در این مدت مدیران شهری پایتخت تغییر کردند. اما یک ماه بعد تصمیم قطعی برای توقف فعالیت این خط گرفته شد. اتاقک های خالی که نشانی از تجهیزات هواکش در آن نبود و سیستم های پست یکسو کننده برق و سیستم سیگنالینگی که وجود نداشت دلیل کامل نبودن این خط برای بهره برداری است.
پورسیدآقایی در اردیبهشت 97 در خصوص زمان بازگشایی خط 7 مترو گفت: به علت مسئله تهویه و سیگنالینگ این خط تعطیل شد و اکنون در حال تکمیل این نواقص هستیم و همان طور که قول داده بودیم آخر این ماه بخشهایی از خط 7 را به مدار برمیگردانیم و در زمان افتتاح هر 10 دقیقه یک قطار خواهد آمد.
پوسیدآقایی افزود: خط 7 متروی که توسط مدیریت شهری سابق افتتاح شده بوده کلا 8 ایستگاه داشت و این در حالی است که در مرحله نخست افتتاح 6 کیلومتر از خط 7 ، 5 ایستگاه به بهرهداری خواهد رسید و در واقع خیلی از ایستگاهها که در گذشته نبوده در این دوره وارد مدار میشوند.
به گفته ی بسیاری از متخصصین ریسک بالایی در این خط وجود داشت چرا که مباحث ایمنی لحاظ نشده بود و هر لحظه ممکن بود حادثهای رخ دهد و به جهت خطای انسانی اتفاق ناگواری بیفتد که جان و سلامت مردم را به خطر بیاندازد.
خط 7 مترو چه زمانی به پایتخت باز خواهد گشت؟/ یک بام و دو هوای افتتاح دوباره خطی نا ایمن
مدیرعامل شرکت مترو در مصاحبه ای در روزهای پایانی سال 96 در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه زمان بهرهبرداری مجدد از خط ۷ چه زمانی خواهد بود، گفت: در آبانماه که فعالیت از این خط متوقف شده بود، تلاشمان این بود که تا شب عید مشکلات رفع و این خط مجددا بازگشایی شود اما به دلیل تاخیر در تزریق اعتبارات زمان تکمیل کار نیز به اردیبشهتماه سال ۹۷ کشیده شد.
اتفاقی که تا به امروزه رخ نداده است؛ اما عضو شورای شهر تهران در هفتاد و دومین جلسه علنی شورای شهر تهران به ارائه پیشنهاد برای راه اندازی مجدد این خط پرداخت.
ایستگاه ها را تکه تکه افتتاح کنیم
نائب رئیس کمیسیون برنامهوبودجه شورای شهر تهران با اشاره به حاشیه اجتماعی ایجادشده در خط 7 متروی تهران، گفت: شهرداری تهران مانند فرد ثروتمند بیاعتبار است.
سید حسن رسولی در بازدید امروز خود از خطوط متروی 6 و 7 تهران، بابیان اینکه برای اتمام خط 6 متروی تهران هزار میلیارد تومان منابع لازم است، اظهار کرد: شهرداری تهران منابع نقدی ندارد و ادامه کار تنها با تهاتر امکانپذیر است. بر اساس گزارش تحویل و تحول شهرداری تهران که آقای نجفی شهردار سابق به شورای شهر ارائه کرد، شهرداری فاقد سیستم تقویم اموال شناسنامهدار بوده و مانند فرد ثروتمند بیاعتبار است.
وی بابیان اینکه در مورد داراییهای درشتدانه بحثها و چانهزنیهای زیادی بین شهرداری و بانک شهر انجامشده است، تصریح کرد: باید همکاری سهجانبهای بین شورا، شهرداری و بانک شهر ایجاد شود تا در مورد نحوه پرداخت بدهیها و ادامه کار به جمعبندی برسیم زیرا نیاز است هر چه زودتر این مسئله حل شود و به نظر میرسد ورود شورا بهعنوان نماینده مردم و ریشسفیدی میتواند نقش تسهیلگری داشته باشد.
نائب رئیس کمیسیون برنامهوبودجه شورای شهر تهران، همچنین تصریح کرد: شهرداری تهران باید هر چه سریعتر سامانهای را برای شناسنامهدار کردن و داراییها ایجاد کند، توافق در مورد املاک درشتمقیاس شهرداری با هر بخش اجرایی باید در دستور کار کمیسیون برنامهوبودجه قرار گیرد تا شورا در قالب یک ریشسفید به دعواها پایان دهد.
رسولی با طرح این سؤال که مردم میخواهند بداند که بهطور دقیق چه زمانی خط 7 به بهرهبرداری خواهد رسید، اظهار کرد: بهتر این دراینباره و با توجه به حاشیههای اجتماعی، به مردم پاسخ قانعکنندهای بدهیم. نکته دیگر اینکه در تاریخ مترو سابقه نداشته که کل پروژه از صفرتا ۱۰۰ بهیکباره افتتاح شود و بهتر است بهصورت سنتی عمل کنیم و خطوط مترو را تکهتکه افتتاح کنیم تا هزینهها نیز کاهش یابد.