وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    تعداد مگامال ،مال،پاساژها و نیزبارگذاری حوزه‌های درآمدزایی در این منطقه آنقدر زیاد است که احتمالا در آینده برخلاف آنچه قرار بود منطقه 22 منطقه ای توریستی و گردشگری باشد با منطقه ای تجاری مواجه خواهیم شد.

    به گزارش تیتر شهر، "منطقه ٢٢ یکی از آشفته‌ترین مناطق ٢٢ گانه تهران است". این تعبیری است که محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران درباره این منطقه به کار می برد. کافی است گشتی در خیابان ها و محله های این منطقه بزنید تا درستی این مدعا اثبات شود.

    به گفته کارشناسان این منطقه فرصتی بود تا بسیاری از راهبردهای طرح تفضیلی تامین شود اما به دلیل این که فرایند تدوین طرح تفضیلی این منطقه در دولت های گوناگون انجام شد،در نتیجه درمراحل مختلف دستخوش تغییر شده است. نتیجه آن چیزی است که که امروز در این منطقه شاهد هستیم ؛تعداد مگامال ،مال،پاساژها و نیزبارگذاری حوزه‌های درآمدزایی در این منطقه آنقدر زیاد است که احتمالا در آینده برخلاف آنچه قرار بود منطقه 22 منطقه ای توریستی و گردشگری باشد با منطقه ای تجاری مواجه خواهیم شد.در سال های اخیر شاهد بودیم که در کنار دریاچه ساختمان های ١٤ طبقه ساخته شد و با عدول شهرداری از طرح جامع، هم ظرفیت و هم سرعت جمعیت‌پذیری این منطقه به یکباره افزایش یافت.

    افزایش جمعیت و مشکلات آن

    بر اساس تعریف افق جمعیتی منطقه ۲۲ ،قرار بود ظرف ۱۰ سال حدود ۵۰۰ هزار نفر در این منطقه ساکن شوند اما بر اساس آمارها ظرف سه سال ساخت و سازی به گنجایش ۵۰۰ هزار نفر در این منطقه بارگذاری شد. نتیجه این می شود که اگر خانه ها پر شود شرایط زندگی شهروندی را پیچیده تر می‌کند.

    علاوه بر ساخت مجتمع های مسکونی و مگا مال ها ، تعداد ساختمان های بلندمرتبه نیز در این منطقه بسیار زیاد است و بنابر گزارش شورای عالی معماری و شهرسازی از 978ساختمان بلندمرتبه تهران 411 برج در فاصله سال‌های 84 تاکنون مجوز ساخت دریافت کرده‌اند، که 190 برج در منطقه 22 احداث شده‌اند.

    تاثیر منفی برج های منطقه 22 بر آلودگی هوا

    یکی از ایراداتی که به ساخت و سازهای منطقه 22 گرفته می شود این است که معمولا کریدور باد از غرب وارد تهران می شود. به همین دلیل ساخت برج های منطقه ۲۲ از ورود باد کافی به هوای تهران جلوگیری می‌کند و بر روی آلودگی تاثیر منفی می گذارد.

    کمبود زیرساخت های حمل و نقلی

    یکی دیگر از ویژگی های منطقه 22 این است که سکونت در آن نیازمند دارا بودن وسیله نقلیه شخصی است در غیر این صورت برای تردد با مشکل مواجه می شوید.علی نوذر پور شهردار منطقه 22 نیز سال گذشته در گفت و گویی تایید کرد که تاکنون در حوزه حمل و نقل عمومی اقدام های مناسبی انجام نشده است. به گفته وی در حوزه تاکسیرانی، اتوبوسرانی و همچنین بخش حمل و نقل ریلی منطقه 22 به شدت کمبود احساس می‌شود.اهمیت این موضوع زمانی نمایان می شود که پروژه های در دست احداث منطقه 22 تکمیل شوند.

    پروژه های بزرگی همانند بیمارستان مغز و اعصاب پروفسور سمیعی ، مجتمع تفریحی و گردشگری هزار و یکشب تعداد زیادی از شهروندان را روانه این منطقه خواهد کرد. اکنون نیز به دلیل وجود بوستان جوانمردان، دریاچه خلیج فارس و پارک جنگلی چیتگر در روزهای تعطیل شاهد ترافیک شدید در این مناطق هستیم و نیاز است تا مسوولان شهری برای توسعه زیرساخت های حمل و نقلی در این محدوده چاره ای بیاندیشند.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی