وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    مدیرکل راه و شهرسازی همدان با بیان اینکه برای طراحی ایستگاه راه آهن همدان فراخوان مسابقه‌ای اعلام می‌شود، گفت: ایستگاه راه‌آهن شهری همدان روبه‌روی ترمینال اتوبوس‌ها احداث می‌شود.

    به گزارش نافع، به نقل از  خبرگزاری تسنیم از همدان، فرهاد فرزانه امشب در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی چندین بار تغییرات داشت در گذشته اداره حمل و نقل و پایانه‌ها، راه و‌ترابری و مسکن و شهرسازی را داشتیم که بعدا رفته رفته به اداره کل کنونی تبدیل شده است.

    وی بیان کرد: از حوزه راه آنچه که به ساخت راه‌های جدید مربوط است به راه و شهرسازی واگذار شد، هر آنچه مربوط به رفع نقاط حادثه خیز، علائم و خط کشی، روکش راه‌ها و غیره بود مربوط به اداره راهداری است.

    فرزانه با اشاره به طرحی که اخیرا هیئت دولت به مجلس ارائه کرد گفت: به دنبال این هستند که به حالت قبلی برگردیم ولی موضوع به طور جدی پیگیری نمی‌شود و با توجه به ابقای وزیر راه و شهرسازی به نظر می‌رسد برنامه و سیاست‌ها به شیوه قبل دنبال می‌شود.

    مدیرکل راه و شهرسازی همدان عنوان کرد: وقتی منصوب شدم در 140 کیلومتری همدان در منطقه شهرک صنعتی نوبران ریل مسیر  کرمانشاه در 110 کیلومتری کرمانشاه در کوریجان بود و با پیگیری‌های صورت گرفته استاندار همدان و رصد روزانه، کار ریل گذاری 140 کیلومتری انجام شد و به بهره برداری رسید و چند روز پیش نیز ریل به کرمانشاه رسیده و قول دادند تا 3 ماه آینده کار به انجام برسد.

    فرزانه اظهار داشت: دو ریل در مسیر شمالی همدان یک سوم بالایی و یک ریل نیز از بخش پایینی عبور می‌کند و در واقع راه آهن تهران- همدان و سنندج را داریم و قرار نبوده در شهرهای جانبی سنندج ادامه یابد، راه آهن بخش جنوبی ما همان راه آهن اراک- ملایر است که سال 92 افتتاح شد و ملایر- فیروزان- کرمانشاه و نهایتا کرمانشاه به قصر شیرین را داریم.

    وی با بیان اینکه همدان کوریدور شمال غربی کشور است افزود: مسیر 75 کیلومتری را داریم و اگر همدان به ملایر وصل شود کریدور شمال غرب ما به جنوب وصل می‌شود ضمن اینکه سنندج باید به زنجان وصل شود و کرمانشاه نیز باید به قصر شیرین وصل شود.

    مدیرکل راه و شهرسازی همدان افزود: خط همدان ـ ملایر که قرار است دو خط موازی را بهم وصل کند مصوبه و اجرا می‌شود اما برخی نمایندگان به دنبال اضافه کردن راه دیگری هستند، خطی که اسدآباد را از تویسرکان وصل می‌کند و به نهاوند می‌رسد و نمایندگان نیز به دنبال تکمیل خط هستند.

    فرزانه تصریح کرد: با تشکیل اداره کل راه آهن در همدان با توجه به موضوع فنی که دارد زیرمجموعه راه آهن قم می‌باشد و دفتر همدان نیز راه اندازی می‌شود ضمن اینکه مراحل اداری در شرف انجام است و با تشکیل این اداره کل در همدان به طور کامل و مستقل پروژه را پیگیری می‌کنیم.

    وی عنوان کرد: در بحث کیفیت قطار، قطار کنونی دو دیزل در طرفین دارد و تا دو الی سه ماه آینده با این قطار کار می‌کنیم اما چند شرکت اعلام آمادگی کردند تا قطارهای جدید، با کیفیت و نو وارد کنند. بعضا شرکت رجا قطار جدید را برای سفر اولیه به کار نبرد که ما تذکر دادیم البته قطارها به صورت زنجیری در مسیرها در حال چرخش هستند.

    * 6هزار بلیت رفت و برگشت به مشهد مقدس به فروش رفت

    مدیرکل راه و شهرسازی همدان اعلام کرد: دیشب بالغ بر 6 هزار بلیت رفت و برگشت به فروش رفته و تا نیمه‌های شهریور ظرفیت آن تکمیل است ضمن اینکه از سایت رجا می‌توان اطلاعات را به دست آورد.

    فرزانه با اشاره به اینکه چند اتفاق باید به انجام برسد تا ریل تکمیل شود و قطار به خوبی کار کند، گفت: از 23 کیلومتری تهران سرعت قطار همدان کم شد و وارد ریل های قدیمی شد و با توجه به اینکه حداکثر سفر همدان به تهران در اواسط پاییز راه اندازی می شود باید فاصله کوتاه تر شود و بر این اساس ریل‌گذاری در حال انجام است و تا دو الی 3 هفته آینده کار آن به اتمام می‌رسد و زمان مسافرت همدان- تهران کاهش می‌یابد.

    وی بیان کرد: قطار را به قدری ایمن، ارزان قیمت و مناسب برای همدان- تهران قرار دهیم که از ساعت 5 صبح رفت و برگشت به تهران را داشته باشیم و ما سعی می‌کنیم سفرهای اداری را با راه آهن انجام داده، بر تعداد قطارها افزوده و نوع واگن‌ها از نوع اتوبوسی باشد.

    *زمین رو به روی ترمینال اتوبوس ها در اختیار راه آهن قرار گرفت

    مدیرکل راه و شهرسازی همدان با اشاره به اینکه به دستور وزیر راه و شهرسازی ایستگاه قطار به داخل شهر منتقل می‌شود اظهار داشت: زمین رو به روی ایستگاه ترمینال اتوبوس‌ها از سوی شهرداری و شورای شهر در اختیار راه آهن قرار می گیرد.

    فرزانه با بیان اینکه برای طراحی ایستگاه راه آهن فراخوان مسابقه‌ای اعلام می‌شود گفت: طراحی ایستگاه درون شهری راه آهن باید از معماری زیبا و جالبی برخوردار باشد و خطوط باید از رباط شورین به ایستگاه مرکز اول شهر منتقل شود که این اقدام در مرحله نقشه برداری است و از رباط شورین وارد بلوار بسیج که بلوار سردار همدانی است وارد می‌شود.

    وی افزود: البته هرچه به شهر نزدیک می‌شویم قیمت املاک بالا می‌رود و هزینه‌های بیشتری را نیز می‌طلبد ولی وزیر راه اعلام کرده که هر چه قدر اعتبار نیاز داشته باشد از تهران تأمین می‌شود.

    مدیرکل راه و شهرسازی همدان با اشاره به اینکه دولت قبل به طور قطع با نیت خیر برای اقشار کم درآمد در قالب مسکن مهر ورود پیدا کرد، افزود: ولی وقتی به مکان یابی زمین‌ها رسیدیم و وقتی دولت وارد ساخت و سازها شد و کمیته بررسی مسکن  مهر را کنار گذاشتیم تا با سرعت بیشتری عمل کنیم مسکن مهر با مشکل رو به رو شد که همچنان نیز ادامه دارد.

    *ورود دولت به ساخت و ساز و قرار گرفتن در جای انبوه ساز خطاست

    وی با بیان اینکه برخی مساکن مهر دچار مشکلاتی با تعاونی‌ها بودند، گفت: در حال رفع مشکلات برخی مساکن مشکل‌دار هستیم ضمن اینکه معتقدیم دولت هر جا وارد ساخت و ساز می‌شود و بخواهد جای انبوه‌ساز را بگیرد کار خطایی است.

    فرزانه اعلام کرد: در ابتدا باید توان اقتصادی مردم بالا رود و تا جایی که ممکن است قیمت مسکن با روش‌های مختلف پایین آید و از سوی دیگر از انبوه ساز حمایت شود.

    مدیرکل راه و شهرسازی همدان عنوان کرد: حساب صندوق یکم را در بانک مسکن داریم که اگر 30 میلیون تومان را در بانک مسکن برای مدت یکسال داشته باشید می‌توانید تسهیلات 60 میلیونی را با نرخ 9 درصد دریافت کنید که این میزان برای زوجین جوان 120 میلیون تومان است که این راهی برای بالا بردن قدرت خرید مردم است.

    فرزانه بیان کرد: هرچه قیمت زمین بالا رود قیمت تمام شده نیز افزایش می‌یابد ضمن اینکه هزینه مصالح ساخت و ساز و سوم عوارض و پروانه نیز در این راستا مطرح است.

    وی افزود: در مورد قیمت زمین اشکالی که در شهر همدان وجود دارد به سبب اینکه در قسمت‌های بهره‌مندتر به باغات الوند می‌رسیم زمین کم است و قیمت زمین بالا می‌رود ولی در برخی شهرها با قیمت پایین‌تر می توان خرید داشت.

    فرزانه با اشاره به اینکه همدان شهری است که خطی از بین آن عبور کرده و اختلاف قیمت ده برابری برای زمین آن وجود دارد گفت: تا وقتی که به این شیوه کار می‌کنیم و پارک‌ها و هتل‌ها را در بهترین نقاط شهر می‌سازیم  اختلاف قیمت همچنان افزایش پیدا می‌کند و وضعیت بدتر می‌شود.

    مدیرکل راه و شهرسازی همدان با بیان اینکه در حوزه شهرسازی شهر همدان در سال 67 آخرین طرح جامع را داشت بیان کرد: هر آنچه که اشکال در شهرسازی می‌بینید، مشکلاتی نظیر گرفتگی معابر، ترافیک در بخش هایی از شهر، استقرار ادارات در شهر و غیره به این دلیل است که ما تا کنون بر روی طرح شهرسازی 29 سال پیش کار می‌کردیم  و به همین سبب اکنون طرح بازنگری شهر جامع را مجددا انجام می‌دهیم.

    فرزانه با بیان اینکه توسعه متوازن یکی از راهکارهای رفع این مشکلات است گفت: برای نخستین بار در طرح جامع از مشاور خواستیم تا توسعه متوازن داشته باشیم و شهر به گونه‌ای توسعه پیدا کند تا در هر نقطه مشکلی برای زندگی نداشته باشیم.

    وی تصریح کرد: هر چه بتوانیم به بیرون نگه عمیق تری داشته باشیم می توانیم شبیه شهر تبریز موفق باشیم، ضمن اینکه موضوع بعد کاربری هاست چرا کاربری‌های ما باید اینقدر پراکنده باشد، در حالی که باید محل زندگی مردم آرام باشد و محل کسب و کار و تجارت نیز کاربری خود را داشته باشد.

    فرزانه بیان کرد: مشکل ارتفاع موضوع دیگری است که به شیوه ارتفاع شهر همدان به شدت منتقد هستم و پهنه بندی روش صحیح آن است.

    مدیرکل راه و شهرسازی همدان اظهار داشت: بازآفرینی از سیاست‌های دولت است و ایرادی که در بحث توانمندسازی داشتیم ظاهری بوده، وقتی به حوزه بازآفرینی می‌نگریم می خواهیم کیفیت زندگی را ارتقا دهیم و بر این اساس غیر همدان و ملایر که 5 منطقه و دو منطقه مصوبه ستاد بازآفرینی بودند سایر شهرها نقشه مصوبی نداشت ولی اکنون تمام مراکز شهرهای ما شامل نقشه مصوب بازآفرینی هستند و محدوده ما مشخص شده است.

    وی با بیان اینکه محله‌های حاجی، کلپا و کبابیان با همکاری شهرداری جداره سازی می شوند، گفت: تمام محلات که ریشه تاریخی دارند شناسایی شده و تمام شهرهای ما که نیاز دارند مثل بوعلی محور پیاده داشته باشند نیز مورد بررسی قرار گرفتند.

    *بلوار ارم تا میدان قائم برای همدان شبیه چاه نفت است

    فرزانه بیان کرد: در مورد حاشیه نشینی روشی که تا کنون داشتیم این است که هر کسی در خارج از محدوده شهرنشینی ساخت و ساز کند حاشیه نشینی را انتخاب کرده و نمی‌توانیم به او  انشعابات ارائه دهیم ولی باید واقع گرایانه به معضل حاشیه نشینی فکر و نگاه کنیم که باید در طرح جامع این معضل حل شود چرا که نمی‌توانیم چشمان خود را بر روی جمعیتی که در حاشیه شهر زندگی می‌کنند ببندیم.

    وی با اشاره به اینکه شخصا با احداث برج 80 طبقه مخالف نیستم عنوان کرد: اما به شرطی که در جای خود باشد از نظر من بلوار ارم تا میدان قائم شبیه چاه نفت برای شهر همدان است و هرگونه ساخت و ساز در این مکان ظلم به شهر همدان است و بر این اساس با تغییرات در این بخش تا حد توان مخالفت می‌کنم.

    مدیرکل راه و شهرسازی همدان با بیان اینکه به لحاظ کارشناسی معتقدیم برج ها باید در جای خود قرار گیرند افزود: نمی‌خواهیم دید و زاویه الوند را در شهر بگیریم.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی