وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    بازسازی خانه‌های تاریخی با نظارت میراث فرهنگی
    مشاور عالی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: بافت فرسوده در مناطق مختلف شهر که مصوبه کمیسیون ماده پنج را دارد، قابلیت تخریب و نوسازی دارد و حتی امتیازاتی برای بازسازی آنها در نظر گرفته شده است، اما بازسازی خانه‌های تاریخی با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی امکان پذیر است.
    مشاور عالی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: بافت فرسوده در مناطق مختلف شهر که مصوبه کمیسیون ماده پنج را دارد، قابلیت تخریب و نوسازی دارد و حتی امتیازاتی برای بازسازی آنها در نظر گرفته شده است، اما بازسازی خانه‌های تاریخی با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی امکان پذیر است.
    محمد فیض در گفت و گو با  ایمنا اظهارکرد: بازسازی املاک ثبت شده تاریخی در اختیار و تحت نظارت میراث فرهنگی انجام می‌شود.
    مشاور عالی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تصریح کرد: اکثر خانه‌های تاریخی در طرح تفصیلی به عنوان ستاره دار مشخص شده‌اند و در خصوص آنها از میراث فرهنگی استعلام انجام می‌شود، اما بعضی ستاره‌دار نیستند و در حریم بناهای تاریخی قرار دارند، از این رو در حین ساخت و ساز با محدودیت‌های ارتفاع مواجه خواهند شد.
    وی ادامه داد: بافت فرسوده در مناطق مختلف شهر که مصوبه کمیسیون ماده پنج را دارد، قابلیت تخریب و نوسازی دارد و حتی امتیازاتی برای بازسازی آنها در نظر گرفته شده است، اما بازسازی خانه‌های تاریخی با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی امکان‌پذیر است.
    فیض با بیان اینکه معاونت شهرسازی و معماری به بخش‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود و مدیریت‌های متعددی را شامل می‌شود، افزود: از جمله این مدیریت‌ها، مدیریت نظارت بر اجرای ضوابط شهرسازی، سیما و منظر شهری، معماری و طراحی شهری و طرح‌های توسعه شهری و منطقه‌ای است.
    وی گفت: مدیریت نظارت بر اجرای ضوابط شهرسازی به مجموعه ضوابط و مقررات معماری و شهرسازی مصوب کمیسیون ماده پنج شورای عالی معماری ایران نظارت دارد و باعث ایستایی و کنترل نقشه‌ها، بازدید پروژه‌ها، امور مهندسان طراح و ناظر، نظارت بر اجرا و کنترل مجوزها اعم از پروانه‌های صادره، پایان سفت کاری و ... می‌شود.
    مشاور عالی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تصریح کرد: نظارت بر عملکرد شهرسازان مناطق ۱۵ گانه و راهبری جلسات شورای تخصصی از دیگر وظایف مدیریت نظارت بر اجرای ضوابط شهرسازی است.
    وی ادامه داد: در سال جاری مباحث دقیق سازی در ارتفاعات مناطق، به روز رسانی و دریافت مصوبه برخی از ضوابط طرح تفصیلی که در پاره‌ای از مواقع مغایرت‌هایی داشته است، پویاسازی سیستم شهرسازی مناطق و تسریع در روند صدور پروانه، برگزاری جلسات هماهنگی با کارکنان شهرسازی مناطق و وحدت رویه در انجام امور شهرسازی و سازمان نظام مهندسی پیگیری و انجام خواهد شد.
    فیض اظهارکرد: حوزه بعدی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان، اداره سیما و منظر شهری است که وظیفه کنترل و تایید نقشه نمای ساختمان‌ها را برعهده دارد و در سال جاری نیز با نگرش و رویکرد شفاف‌سازی گردش کار، بررسی و تصویب نمای ساختمان‌ها را انجام می‌دهد.
    وی افزود: امسال بازنگری و به روز رسانی ضوابط سیما و منظر، اطلاع رسانی و آموزش مهندسان معمار و کارفرمایان همچنین تقویت و بازنگری کمیته تخصصی نما و منظر در دستور کار اداره سیما و منظر شهری است.
    مشاور عالی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان افزود: یکی دیگر از مدیریت‌های این معاونت، طرح‌های توسعه شهری و منطقه‌ای است که  مباحثی در خصوص شبکه معابر و گذرها، کاربری و نحوه استفاده از پلاک‌ها بر اساس مصوبات کمیسیون ماده پنج، پیگیری برای دقیق سازی خطوط بدنه مناطق و ارتفاعات، تهیه طرح گستره‌های ویژه شهر، تدوین ضوابط بلند مرتبه‌سازی و مشخص کردن محدوه‌های مربوطه، طرح ویژه محور چهارباغ عباسی و تعیین تکلیف پهنه غربی، ایجاد هماهنگی و پیگیری امور مربوط به طرح جامع جدید شهر اصفهان را دنبال می‌کند.
    وی با بیان اینکه در حوزه مطالعات و برنامه‌ریزی شهری که یکی از زیرشاخه‌های مدیریت طرح‌های توسعه شهری به شمار می‌رود، انتشار الکترونیکی و آموزشی مجموعه رصد برای انتقال تجربیات شهرسازی انجام می‌شود، اظهارکرد: ایجاد زمینه بازآفرینی شهری از طریق تدوین و فرایند طراحی و اجرای موفق پروژه‌های محرک توسعه در دستور کار بوده و برنامه‌ریزی اجرای آن در حال انجام است.
    فیض ادامه داد: در حوزه‌های مدیریت معماری و طراحی شهری مباحث گلوگاه‌ها و نقشه راه برای بازگشایی آنها در حال انجام است، همچنین طرح و مطالعات ارتقاء کیفی محلات شهر به مناطق ابلاغ شده تا در نقاطی که نیاز به محرک توسعه دارد، انجام شود.
    وی خاطرنشان کرد: اجرای پروژه‌های مناسب‌‌سازی که دارای ردیف اعتباری هستند، در اکثر مناطق برنامه‌ریزی شده همچنین دفاتر تسهیل‌گری در بافت فرسوده به منظور بهبود و ارتقاء کیفیت فعالیت‌ها و بازآفرینی بافت فرسوده راه‌اندازی شده است.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی