وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    آتش سوزی ساختمان بلند مرتبه پارامیس در منطقه 22 تهران هر چند با مداخله به موقع نیروهای آتش نشانی تبدیل به یک حادثه تلخ و ناگوار تبدیل نشد؛ اما این سوال را در ذهن شهروندان ایجاد کرد که با توجه به ساخت و سازهای بی رویه ای که در سال های اخیر در منطقه 22 تهران انجام شده است، چه سازمان و ارگانی مسئول تایید ایمنی برج های نیمه کاره و تمام شده ای است که در این محدوده وجود دارد.

    تایید ایمنی بلند مرتبه های منطقه 22 برعهده چه سازمانی است؟/ سازمان های متولی زیر بار مسئولیت خود نمی روند!

    به گزارش تیتر شهر:  بعد از انعکاس خبر آتش سوزی دربرج 21 طبقه پارامیس واقع در منطقه 22 تهران چند اظهار نظر مسئولان شهری اعم از آتش نشانی و شهرداری منطقه قابل توجه بود.
    نخست آنکه در همان ساعات آتش سوزی سخنگوی سازمان اتش نشانی اعلام کرد که این ساختمان فاقد پایان کار و تاییدیه ایمنی از شهرداری تهران بوده است.
    دومین نکته ای که در این میان مطرح شد؛ اضافه بنای این برج و تخلف درساخت و ساز بود که اتفاقا شهردار منطقه 22 تهران به آن اشاره کرد.
    برج های فاقد ایمنی منطقه 22 تهران
    در واقع برج پارامیس از جمله ساختمان های بلند مرتبه و البته با ظاهر لوکسی بوده است که مالک و یا سرمایه گذار آن بعد از  اینکه پروانه ساخت از شهرداری منطقه در سال های قبل دریافت کرده اما در زمان ساخت طبق نقشه اولیه ای که به شهرداری منطقه 22 ارائه کرده پیش نرفته و در بخش هایی نیز تخلف در ساخت و ساز انجام داده است.
    اینکه چرا شهرداری منطقه در جریان احداث این مجمتع مسکونی  نظارت کافی به فرآیند ساخت و احتمال وقوع تخلف های در ساخت و ساز  نداشته به جای خود قابل بررسی است. هر چنئد تمرکز روی این موضوع باعث خواهد شد تا شهردار کنونی منطقه به این موضوع اشاره کند که فرآیند ساخت این ساختمان بلند مرتبه در دوره مدیریت شهری سابق انجام شده است و ربطی به این دوره مدیریت شهری ندارد.
    اما اگر از بحث این مجتمع که دچار حادثه شد، بگذریم، آیا شهرداری منطقه مطابق قوانین بالادستی وظیفه نظارت بر ایمنی و مراحل ساخت و ساز برج ها و ساختمان های بلند مرتبه این منطقه را ندارد؟
    حساسیت این نظارت زمانی احساس می شود که در طول سال های اخیر ساخت و سازهای بی رویه و خارج از قاعده و قانون طرح جامع و تفصیلی منطقه 22 انجام شد که بسیاری از این ساختمان ها حتی اقدام به دریافت پایان کار و تاییدیه ایمنی از سوی سازمان آتش نشانی نکرده اند.
    همچنین بسیاری از این برج ها در منطقه مذکور حتی به صورت نیمه کاره رها شده است و همین مساله نیز در آینده ای نه چندان دور مشکلاتی را در موضوع تامین ایمنی ساکنان این محدوده به وجود می آورد.
    تامین ایمنی ساختمان های بلند مرتبه جدید، اصلی که فراموش شده
    نکته دیگر این است که بنا بر گزارشات اولیه ساختمان بلند متربه پارامیس به دلیل مشکلاتی که با اداره برق داشته بخشی از برق مورد نیاز ان توسط ژنراتورهای بزرگ تامین می شده است.
    سوال این است که اداره برق منطقه براساس چه شرایطی به بخشی از این ساختمان اکان استفاده از برق شهری را داده است و بخش های دیگری از این ساختمان به دلیل مشکلی که در تامین برق شهری داشته اند، انرژی مورد نیاز آن از ژانراتورهای بزرگ تامین می شده است؟
    آیا اعطای مجوز انشعابات  خدمات شهری این ساختمان مانند آب، برق و ... نباید با تایید شهرداری منطقه انجام می شده است؟
    تایید ایمنی بلند مرتبه های منطقه 22 برعهده چه سازمانی است؟/ سازمان های متولی زیر بار مسئولیت خود نمی روند!
    البته با توجه به مشکلاتی که ساختمان های بلند مرتبه منطقه 22 در تامین آب شرب دارند، ساکنان این محدوده مجبور هستند تا آب مورد نیاز خود را در طبقات بالایی برج از طرج پمپ های برقی تامین کنند و قاعدتا تامین برق این پمپ ها به همراه تامین برق اضطراری آسانسور این ساختمان نیز توسط ژانراتورهای بزرگ انجام می شده است.
    فرآیند طولانی بین اخطارهای شهرداری منطقه به برج های فاقد ایمنی
    آنطور که در گزارش های اولیه معاونت پیشگیری سازمان آتش نشانی امده است اخطارهای اولیه مبنی بر عدم رعایت ایمنی و اطفای حریق، جانمایی بد ژانراتورها و .... به مدیریت ساختمان مذکور داده شده است اما در جریان رسیدگی به این مسائل و تامین ایمنی مورد نیاز پارامیس به دلیل اشکال درشبکه برق آن دچار حریق شده است.
    اما سوالی که شهردار منطقه باید به آن به صورت شفاف پاسخ دهد، این است که به هر حال در دوره گذشته مدیریت شهری به یکباره ساختمان های بلند مرتبه زیادی در این منطقه ساخته شدند که حتی بسیاری از این ساختمان ها هنوز ساکن ندارند. برخی از این ساختمان ها نیز با فروش واحدهای خود باعث شده تا تعداد زیادی از شهروندان را در خود جای داده است. با توجه به تخلفات گسترده ای که بسیاری از بناهای بلند مرتبه دارند، آیا شهرداری وظیفه نظارت بر ایمنی این ساختمان ها را ندارد؟
    تایید ایمنی بلند مرتبه های منطقه 22 برعهده چه سازمانی است؟/ سازمان های متولی زیر بار مسئولیت خود نمی روند!
    به هر حال تا زمانی که مالک یا مالکان این مجتمع های بزرگ برای  دریافت پایان کار به شهرداری منطقه مراجعه نکنند و تا زمانی که تاییدیه سازمان آتش نشانی را دریافت نکنند، نمی توانند پایان کار تفکیکی واحدهای مسکونی را دریافت کنند، آیا نمی توان نظارتی بر وضعیت این ساختمان ها از سوی شهرداری منطقه انجام شود؟
    آنطور که علی نوذر پور شهردار وقت منطقه 22 به یکی از خبرگزاری ها اعلام کرده؛ در حال حاضر در منطقه مذکورکارگروه ایمنی با حضور نمایندگان حوزه شهرسازی، مدیریت بحران، خدمات شهری، اجرائیات و سازمان آتش نشانی هر دو هفته یکبار برگزار می‌شود.  حتی در جریان این بررسی ها تا کنون پنج ساختمان بزرگ مورد بررسی دقیق قرار گرفتند و ضعف‌ها و نقصان‌های ایمنی آن مشخص شده است.
    اما در نهایت این بررسی ها طی نامه ای رسمی با امضاء نمایندگان و یا مدیران عامل سازمان های متولی برای مالک ارسال می شود و آنها نیز باید با موسساتی که به شکل حقیقی و حقوقی تخصص بازرسی ایمنی داشته، مورد تایید وزارت راه و شهرسازی هستند و نام آنها در سامانه سازمان آتش نشانی ذکر شده قرارداد ببندند تا این افراد مستمرا موارد ایمنی این ساختمان‌ها را گزارش بدهند تا اگر  نقصی وجود داشته باشد، این افراد و شرکت ها مسئول هستند  که به مالک تذکر بدهند.
    اما کار نظارت بر این افراد را چه ارگان و یا سازمانی بر عهده دارد؟ آیا امکان این وجود ندارد که با پرداخت هزینه ای برخی از گزارش ها به نفع مالک و یا سرمایه گذار متجمع های تجاری و مسکونی تغییر پیدا کند و آیا صرف ارائه گزارش از سوی این افراد به شهرداری منطقه و یا سازمان آتش نشانی مالک می تواند پایان کار و تاییدیه ایمنی را دریافت کند؟
    به گفته شهردار منطقه 22، مالک در مقابل تذکر این افراد مکلف اند تا نواقص را برطرف کند. در غیر اینصورت با تنبیهات مقرر در بند 14 ماده 55 قانون شهرداری‌ها روبرو خواهند شد و امکان تعطیلی و پلمب ساختمان وجود دارد.
    نوذر پور اعتقاد دارد، در وضعیت کنونی که برج‌ها و ساختمان‌های بلندمرتبه احداث شده‌اند و مجموعه‌های بزرگ و اماکن عمومی شکل گرفته‌اند به دلیل فقدان آشنایی افراد با ضوابط و رعایت استانداردهای ایمنی باید هر آن منتظر بروز حادثه‌ای باشیم.
    این مدیر شهری یادآور شده؛ در این شرایط نیازمند هوشیاری هیات مدیره و مدیریت این مجموعه‌ها و ساکنان مجموعه‌ها هستیم. این دو گروه باید مراقبت و دقت کنند که در ساختمان محل زندگی خود موارد این چنینی چک شود و اگر در جایی مشکلی مشاهده می‌شود اطلاع رسانی و پیگیری کنند تا مشکل رفع شود.
    آموزش شهروندی، حلقه مفقوده ایجاد حس ایمنی در میان شهروندان
    اما با توجه به اینکه یکی از مشکلات شهروندان تهرانی چه درمنطقه 22 و چه درسایر مناطق تهران این است که هیچ آشنایی با حقوق شهروندی نداشته و  قوانین و نکاتی که در خرید یک ملک باید مد نظر قرار بدهند را نمی دانند و در این رابطه نیز  اداره آموزش های شهروندی شهرداری تهران به عنوان بزرگترین مرجعی که می تواند ساکنان تهران  را با این حقوق بدیهی شهر نشینی آگاه کنند؛ عملکرد قابل قبولی نداشته، چگونه می توان انتظار داشت که شهروندان جلوتر از متولیان در امر ایمن سازی ساختمان های بلند مرتبه ورود کنند؟
    آیا اداره کل امور شهروندی و آموزش های شهروندی منطقه 22 در طول سال های اخیر به غیر از برگزاری مسابقات و جشنواره هایی که هیچ دستاوردی نه برای کل تهران و نه به طور خاص تر برای منطقه 22 تهران داشته است، آموزش های لازم را به ساکنان جدید این محدوده در رابطه با ایمن سازی برج ها به مالکان داده است؟
    قاعدتا روند کار در شهرداری به این صورت است تا زمانی که مالک برای دریافت پایان کار به این مجموعه مراجعه نکند و تا زمانی که برای گرفتن تاییدیه ایمنی به سراغ سازمان آتش نشانی نرود، نه بحث ایمنی، موضوع مهمی برای شهرداری و سازمان های تابعه است و نه به یک اصل مهم در زندگی شهروندان و ساکنان تهران تبدیل می شود.
    با توجه به اینکه نهضت ایمن سازی در شهر تهران با همکاری سازمان های متولی از جمله قوه قضائی آغاز شده است، چرا تا کنون شهردار منطقه 22 تهران برای اجرای این مهم نه برای بناهای فرسوده و ناایمن بلکه برای بناهای جدید التاسیسی که در سال های اخیر در این محدوده ساخته شده اند، از دستگاه های متولی با هدف سرعت بخشیدن به این امر کمک نگرفته است؟
    آنچه که اکنون منطقه 22 را تهدید می کند، بی تفاوتی مالک و سرمایه گذاران برج های مسکونی به تامین ایمنی ساکنان و دریافت مجوزهای لازم از سازمان های مربوطه است  در مقابل نیز شهرداری منطقه می تواند با تسریع در روند پیگیری های قانونی و با حکم قضائی مالک و ساکنان یه مجتمع را ملزم به رعایت ایمنی در ساختمان های مذکور کنند.
    آنطور که نوذر پور توضیح داده؛ اشکالات و نقصان‌هایی که در سیستم  ساختمان پارامیس وجود داشته از طرف هیات مدیره و سازندگان آن بوده، علاوه بر این ساختمان مذکور برخلاف پروانه اضافه بنای تجاری و مسکونی نیز داشته است که در خرداد ماه سال جاری از سوی شهرداری اخطاری به این ساختمان داده شده تا دیگر به فعالیت خود ادامه ندهند تا تخلفات آنها تعیین تکلیف شود. همچنین سال قبل به در خصوص مسائل ایمنی تذکری داده شده بوده، به این ترتیب شهرداری همه ملاحظات موضوع را رعایت کرده است.

    همین بخش از صحبت های شهردار منطقه 22 کافی است تا این سوال مطرح شود که از سال گذشته تا کنون با توجه به اخطارهایی که داده شده است چرا پیگیری ای برای رفع این نواقص از سوی سازمان های متولی وابسطه به شهرداری انجام نشده است؟ تعلل در اجرای قوانین باعث شد تا این ساختمان دچار حریق شود و این مساله از سوی رسانه ها قابل بررسی است.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی