وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    ترافیک افسار گسیخته تهران موجب شده تا در رتبه بندی بین المللی پایتخت ایران هشتمین شهری باشد که بیشتر اتلاف وقت شهروندان در ان رخ می دهد.
     

    به گزارش تیترشهر: ترافیک تهران با نزدیک شدن به فصل پاییز هر روز و شب سنگین تر می شود. حتی مسافرت های تابستانی نیز سبب نشده قدری از ترافیک کاسته شود و حالا پاییز و آغاز سال تحصیلی جدید در راه است.

    هر ساله با آغاز سال تحصیلی 30 درصد به ترافیک تهران افزوده می شود و حال باید در انتظار ترافیکی سرسام آور در مهرماه باشیم.

    همان ترافیکی که روزهای پایانی سال گذشته تهران را قفل کرده و حتی بحث عمدی بودن ایجاد ترافیک را نیز پیش آورد.

    اما رتبه بندی های بین المللی نشان می دهد که تهران در میان 212 شهر جهان با شاخص ترافیک، جزو شهرهای دارای بدترین نمره و از آخر، هشتم است.

    یک بررسی بین‌المللی درباره کارآمدی شبکه حمل‌ونقل‌ شهری نشان می‌دهد متوسط زمان یک سفر به محل کار یا تحصیل در تهران، از 55 دقیقه گذشته اما در شهرهای کم‌ترافیک با بهترین نمره، حدود 20 دقیقه است.

    وقت‌کشی در معابر پایتخت، به مسیر اشتباه مدیریت ترافیک تهران در مقایسه با الگوی جهانی برمی‌گردد. پادزهر ترافیک شامل 5 طرح اقدام همچون حذف یارانه پنهان به خودروهای شخصی با دریافت عوارض سوخت است.

    تجربه روز دنیا در حوزه ترافیک شهری نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در شبکه حمل و نقل با محوریت عرضه، به دلیل محدودیت منابع، در مقایسه با مدیریت تقاضامحور، کم‌بازده است، از همین رو مدیران شهری در شهرهای کم‌ترافیک موفق شده‌اند با اخذ عوارض سوخت یا همان مالیات سبز که به عوارض تردد نیز معروف است، در کنار محدودیت توسعه پارکینگ‌های مسکونی و عمومی، هزینه و ریسک استفاده از خودروی شخصی را افزایش دهند.

    اما در ایران و به‌خصوص در شهر تهران، یارانه پنهان قیمت بنزین به مولدهای آلاینده هوا –خودروهای شخصی- باعث شده هزینه استفاده از خودروی شخصی، به جای افزایش، با کاهش چشمگیر طی دست کم دو سال اخیر مواجه شود. در حال حاضر قیمت بنزین در ایران کمتر از 30 سنت است که نه تنها از قیمت جهانی بنزین -07/ 1 دلار- پایین‌تر است که از بهای تمام شده بنزین –حدود 70 سنت- نیز کمتر است.

    ارزانی نسبی قیمت بنزین در تهران ناشی از تثبیت مصنوعی قیمت و عدم واقعی‌سازی آن متناسب با نرخ تورم و بهای تمام شده تولید و واردات بنزین است که موجب شده میانگین مصرف روزانه بنزین در تهران از حدود 13 میلیون لیتر در سال 92 به 6/ 16 میلیون لیتر در تابستان سال جاری افزایش پیدا کند.

    این روزها حل معضل ترافیک در همه کلان‌شهرهای جهان در دستور کار مسوولان و مقامات شهری قرار دارد و شهرهای موفق در این زمینه مورد شناسایی قرار می‌گیرند تا از روش‌های موفق آنها در حل این معضل الگوبرداری شود.

    سایت نامبئو که یک پایگاه داده‌های جهانی است و آمار کشورهای جهان در زمینه‌های مختلف را منتشر می‌کند، ایران را در جدول هدررفت زمان در ترافیک در رتبه نخست قرار داده است.

    گر چه در جدول دیگری که همین سایت به تفکیک شهرها منتشر کرد، شهر تهران در جایگاه هشتمین شهر گرفتار در مشکل هدررفت زمان در ترافیک قرار دارد، اما وقتی این رتبه‌بندی در قالب کشورها در نظر گرفته می‌شود، ایران بدترین جایگاه را در این رتبه‌بندی به‌خود اختصاص می‌دهد.

    بهترین وضعیت را در این میان شهر بازل سوئیس با پایین‌ترین شاخص ترافیک به خود اختصاص داده است و پس از آن شهر وین اتریش قرار دارد. بر این اساس، تهران از میان 212 کشور رتبه 205 را به خود اختصاص داده است و یکی از بیشترین هدررفت‌های زمان در ترافیک را دارد.

    مطالعه وضعیت شهرهایی که در این رتبه‌بندی در جایگاه‌های برتر قرار گرفته‌اند، دلیل حضور آنها در این رتبه‌های برتر را توضیح می‌دهدو گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه دنیای اقتصاد در یک بررسی به وضعیت این شهرهای موفق پرداخته است

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی