وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    فرسوده بودن ساختمان های دانشگاه تهران، زنگ خطر را برای مسئولان به صدا درآورده تا برای حفظ جان جوانان نخبه فکری شود.
     
     

    خطر آوار شدن ساختمان بر سر هزاران جوان نخبه

    به گزارش تیترشهر: از ساختمان های فرسوده تهران زیاد نوشته ایم و در رسانه های مختلف نیز به آن پرداخته شده است.

    از ساختمان های مشابه پلاسکو که هرلحظه امکان آوار شدنشان بر سر شهروندان است. اما حالا نگاهی نو داریم به مسئله ساختمان های فرسوده.

    اینبار اما ساختمان های اولین دانشگاه کشور به معنای واقعی، بررسی شده و مشخص گردیده که ساختمان های آن فرسوده هستند.

    در همین رابطه حمزه شکیب عضو شورای سوم شهر تهران و عضو هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: ساختمان‌هایی که عموماً قبل از سال 1373 در تهران ساخته شده است، یا طراحی لرزه‌ای ندارند یا با دانشی که در آن زمان وجود داشت، طراحی و ساخت آن‌ها مطلوب و قابل قبول نیست.

    وی افزود: دانشگاه‌هایی که پیش از سال 1370 ساخته شده‌اند، مقاوم سازی لرزه‌ای ندارند و شهرداری نمی‌تواند در این زمینه کمکی انجام دهد چرا که این ساختمان‌ها دولتی هستند و دولت باید در زمینه احیا و بازسازی این دانشگاه‌ها ورود کند.

    عضو هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: تا آنجایی که من اطلاع دارم این ساختمان‌ها در شهرداری پرونده هم ندارند و باید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به عنوان کانون اصلی در دانشگاه‌های فرسوده حضور یابد تا اعتبار و برنامه مقاوم سازی را تنظیم کند.

    وی افزود: دانشگاه‌ها باید با وزارت علوم و تحقیقات، وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه کشور، برنامه اعتبارات را مشخص کنند و در گام بعدی مقاوم‌سازی ساختمان دانشگاه‌ها را به مهندسان و مشاورانی که در این زمینه تجربه دارند، واگذار کنند.

    شکیب گفت: مقدمات مقاوم سازی دانشگاه‌ها و ساختمان‌های مهم در سال 1380 فراهم شد و در سال 1382 نیز مقاوم سازی ساختمان مخابرات انجام شد که به یکباره ارزیابی و مقاوم‌سازی ساختمان‌های فرسوده متوقف شد، اما لازم است که دانشگاه‌ها به عنوان مکانی که تمرکز افراد را در خود دارد، مقاوم سازی شوند که در این زمینه نیز دولت باید ورود پیدا کند.

    دانشگاه تهران تنها نیست

    اما متاسفانه تنها دانشگاه تهران نیست که دارای ساختمان های فرسوده است. بیشتر ساختمان های دانشگاه آزاد در تهران، دانشگاه سوره در تهران، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی و ... تنها نمونه های کوچکی از این ساختمان های فرسوده هستند.

    اگر به این ساختمان ها، مدارس را نیز بیفزاییم، متوجه عمق فاجعه می شویم. فاجعه ای که مسئولان هرچه سریعتر باید نسبت به آن اقدام کنند.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی