وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    به گزارش تیتر شهر؛  "مدیریت یکپارچه شهری" واژگانی که این روزها بسیار به گوش می رسد اما شاید از حرف تا عمل فاصله بسیار زیادی داشته باشد. 
    حتما همه با تصاویر تخریب آسفالت های سطح شهر و یا بستن خیابان ها مواجه شده اند؛ این در حالی است که شاید سخت بتوان متولی برای آن در نظر گرفت. پاسکاری همیشگی شهرداری، آب و فاضلاب، برق و ... به راهی برای نداشتن متولی بدل شده است.
    مدیریت یکپارچه از ضروریاتی است که در پیگیری و اداره امور شهری بسیار تأثیرگذار به نظر می‌رسد و در واقع در چارچوب مذکور تمامی نهادها موظف هستند در چارچوب یک ساماندهی اصولی و مدون به سامانه مدیریتی شهری پاسخ‌گو باشند و از سوی دیگر به تحرک شورای اسلامی شهر و  روستا نیز چابکی و قوام هر چه بیشتری بخشیده می‌شود.
    این در حالی است که پایتخت همواره از نبود مدیریت منسجم شهری رنج برده است و بارها مسئولان شهرداری و اعضای شورای شهر بر ضرورت مدیریتی همراه با تعامل میان نهادها و ارگان‌ها برای این شهر تأکید کرده‌اند.
    پس از حضور مدیران تکنوکرات در خیابان بهشت این سؤال مطرح می‌شود «آیا با همگرایی و پیوند مبارکی که بین پاستور و بهشت ایجاد شده است، مدیریت یکپارچه شهری محقق خواهد شد؟»، «آیا مدیران شهری به مدیریت یکپارچه شهری اعتقاد دارند؟»
    مدیریت یکپارچه شهری به معنای اتخاذ یک رویکرد کل‌نگرانه و طراحی سازوکارهایی جهت پیگیری رویکرد مذکور در مدیریت شهر است.
    مدیریت منسجم و یکپارچه یکی از اصلی ترین کاستی های مدیریتی شهر تهران است که جای خالی آن پایتخت را از حرکت در مسیر توسعه پایدار منحرف ساخته و رشد فرهنگی و اجتماعی شهرنشینی را با اخلال مواجه کرده است.
    بارها در مورد راهکارهای رفع این چالش ها سخن گفته شده و برخی از آن ها هم تا اندازه ای کاهش یافته یا تعدیل شده است اما بنابر تاکید شهردار تهران و مسئولان شورای شهر، تهران کنونی نیازمند مدیریتی یکپارچه است تا ضمن کاهش مشکلات به سمت توسعه پایدار حرکت کند.
    یش از 17سال از نخستین برنامه جدی نظام برای اجرای مدیریت یکپارچه شهری که در قالب برنامه سوم توسعه کشور آمد، می‌گذرد. همچنین بیش از 33سال نیز از نخستین قانونی که قرار بود درآمد شهرداری‌ها را ساماندهی کند و الگوی درآمد پایدار را در کشور مستقر کند گذشته است. در طول تمام این سال‌ها هیچ اتفاقی نیفتاده است. اما این روزها که دولت سخن از پایان 4لایحه به میان آورده است، مجلس نیز با اعلام آمادگی برای تصویب این لوایح، 7طرح برای اجرای کامل‌تر این قوانین در درست بررسی دارد. رئیس شورای‌عالی استان‌ها نیز از مقدمات شکل‌گیری قانون مدیریت شهری سخن گفته است. از این رو بحث مدیریت یکپارچه هشری در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است اما شاید سالیان زیادی باشد که این بحث مطرح شده است اما خروجی آن تصاویری است که هر روزه در سطح شهرها شاهد هستیم.

    نظرات  (۱)

    واقعا خیلی وضع خیابونا خرابه

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی