وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    به گزارش تیتر شهر؛ جشن های بسیاری در صفحات تاریخ ایران باستان وجود دارد که برخی از آنان احیا ، برخی حذف و یا ماندگار شده است؛ در این میان تحریف تاریخ به خصوص در جشن های ایرانی به کرات دیده می شود؛ از این باب می توان به جشن چهارشنبه سوری اشاره کرد که هر ساله جشن شیرین نوروز را به کام خانواده ها تلخ می کند؛ معرفی این فرهنگ ایرانیان از اهمیت به سزایی برخوردار است.
    واژهٔ «چهارشنبه سوری» از دو واژه چهارشنبه که نام یکی از روزهای هفته است و سوری که به معنی سرخ است ساخته شده است. مردم زمان غروب آفتاب آتش روشن میکنند و از روی آن می پرند و میخوانند:«زردی من از تو، سرخی تو از من» و این گونه بیماری ها و ناراحتی ها و نگرانی های سال کهنه را به آتش می سپارند، تا سال نو را با آسودگی و شادی آغاز کنند.چهارشنبه سوریجشنی نیست که وابسته به دین یا قومیت افراد باشد و در میان عموم ایرانیان رواج دارد.
    چهارشنبه سوری شاید یکی از مهم ترین جشن های سنتی ایران باستان است اما این روزها دستخوش تغییرات زیادی شده شکل و شمایل قدیمی خود را از دست داده است؛ از این رو این روزها شاهد آن هستیم که این جشن تبدیل به یک سری آتش بازی های صرفا خطرناک شده که نه تنها باعث شادی و جشن عموم مردم نمی شود؛ بلکه باعث ایجاد رعب و وحشت بین مردم و همچنین آسیب رساندن به یکدیگر می شود. با اینکه نیروهای امنیتی و انتظامی، تلاش زیادی برای جلوگیری از آسیب ها و رفتارهای خطرناک بعضی از افراد انجام می دهند؛ اما همچنان شاهد از این دست اتفاق ها در این جشن بزرگ سالانه هستیم.
    اما در کنار فشارهای انتظامی که بر کنترل چگونگی برگزاری این جشن وارد می شود؛ نشان دادن چهره سیاه چهارشنبه سوری از تبعاتی است که سبب می شود این مراسم به نحو غیر معمول برگزار شود.
    جوانان این نسل از چهارشنبه سوری تنها هیجانات آن را دریافت کرده اند؛ و این شب به تنها صرف رفتارهای گاها خطرناک و غیر معمولی می شود که احساس آرامش و امنیت را از شهروندان می رباید از این رو آن هیجاناتی که به هر دلیل در نسل نوجوان و جوانِ امروزِ ما جاری و گاهی نیز غلیان شده است، خود را بصورت سرکش و یاغی در قالب و چارچوب تعقیب و گریز نشان داده و موجب بروز انحرافاتی از آیین واقعی چهارشنبه سوری شده است.
    علاوه بر این، در کنار این آتش افروزی ها و تبعات خطرناکی همچون آسیب های ناشی از سوختگی و انفجار مواد آتش زای خطرناک، هزینه کرد سرمایه ملی و خروج ارز از کشور برای واردات انواع مواد آتش افزای خارجی، نشان از تلاش عده ای خاص برای پر کردن جیب های خود ولو به قیمت از میان رفتن سلامت کودکان و نوجوانان دارد. حوادث ناشی از آتش بازی در همه گروههای سنی دیده می شود ولی اکثر قربانان آن از میان پسران ۱۰ تا ۱۹ ساله و مردان جوان هستند. همچنین تماشاگران و روشن کنندگان لوازم آتش بازی به مقدار مساوی در معرض خطرند و لوازم آتش بازی عمل نکرده نیز خطرناکند.
    آیین آتش بازی اگر بدرستی صورت بگیرد می تواند لحظات زیبایی را خلق کند. در کشورهای توسعه یافته با وضع قوانین محدودکننده و آگاهی دادن به مردم و برگزاری جشنهای وسیع آتش بازی توسط گروههای حرفه ای توانسته اند تا حد زیادی از صدمات و تلفات ناشی از آتش بازی بکاهند و در عین حال مانع از لذت بردن مردم از آتش بازی نشوند. حتی در کشور در حال توسعه ای چون هند برای کاهش تلفات آتش بازی علاوه بر ایجاد آگاهی عمومی از طریق رسانه ها و کمپینگ ها و ? در موسم جشنها دولت لوازم آتش بازی بی خطر را در میان دانش آموزان به طور رایگان توزیع می کند و دانش آموزان به طور دسته جمعی نسبت به عدم استفاده از لوازم آتش بازی غیر مجاز و رعایت نکات ایمنی متعهد می شوند.
    از این رو نیاز است در جشن های چهارشنبه سوری ابتدا با عدم ممانعت از آن به قشرهای مختلف آگاهی های لازم داده شود؛ همچنین ایجاد مکان خاص برای برگزاری این جشن خود می تواند از گام های مثبتی باشد که برای جلوگیری از افزایش تلفات جانی برداشته شود؛ همچنین خانواده ها م یتوانند نقش بزرگی در هدایت فرزندان خود داشته باشند؛ چنان چه این جشن در مامن خانواده انجام شود خطرات کمتری در پی خواهد داشت؛ به یاد داشته باشیم همه اقشار جامعه ممکن است علاقه ای به شرکت در جشن های خیابانی ندارند؛ از این رو خیابان ها را به میدان جنگ تبدیل نکنیم.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی