رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در تشریح عملکرد این مرکز در یکسال اخیر گفت: دستورعمل ساخت وساز در پهنه گسل های اصلی درحال نهایی شدن است و اجرای آن به کاهش خطرات و تبعات زلزله کمک می کند.
محمد شکرچی زاده، درمصاحبه با برنامه «رویداد» رادیو گفت وگو، با بیان اینکه کارشناسان این مرکز در تهیه دستورالعمل ،آیین نامه و ضوابط در ارتباط با حوزه مسکن اقدامات مهمی در طول یک سال گذشته انجام داده اند ، تصریح کرد :در همین چارچوب در زمینه تدوین مقررات ملی ساختمان که می تواند به افزایش کیفیت ساخت مسکن در کشور و کاهش خطرپذیری منجر شود، اقدامات خوبی صورت گرفته است.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی،همچنین به موضوع پهنه گسل ها دربرخی از کلانشهرهای کشور اشاره کرد و گفت: در همین چارچوب پهنه اصلی گسل ها در چند شهراز جمله شهرهای تهران، تبریز، کرمان، مشهد و کرج مورد مطالعه قرار گرفته است، با توجه به این مطالعات ، دستورعمل ساخت و ساز در پهنه گسل های اصلی در حال نهایی شدن است و قطعاً این موضوع می تواند به کاهش خطرات زلزله در این مناطق کمک کند.
وی همچنین به اقدامات این مرکز در حوزه راه ها نیز اشاره کرد وافزود : برای کاهش خطرات تصادف رانندگی در جادهها از «حفاظ های بتنی» استفاده می شود، در سال گذشته نحوه ی ساخت این بتن ها مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که بعضاً ساخت آنها به نحوی نیست که عمر کافی را داشته باشند درهمین چارچوب عملکرد کارخانه های تولید کننده حفاظ های بتنی را مورد ارزیابی قرار داده، گواهینامه فنی به آنها ارائه دادیم و امیدواریم حفاظ های فنی دیگر به گونه ای ساخته شود که عمر آنها ۱۵ الی ۲۰ سال باشد نه اینکه بر اثر سرما و یخبندان بعد از دو سال دیگر نتوان از آنها استفاده کرد .
شکرچی زاده در بخشی دیگر از صحبتهای خود با اشاره به حوادث جادهای در کشور و با بیان اینکه به طور متوسط ۱۷ هزار نفر در سال بر اثر حوادث جاده ای در ایران جان خود را از دست می دهند و چندین برابراین رقم با مجروحان حوادث جادهای رو به رو هستیم، ادامه داد: در طول سال گذشته اقدامات کارشناسی زیادی در این ارتباط انجام شد ،یک برنامه عملیاتی و اجرایی در این زمینه تدوین شد به نحوی که در آن وظایف دستگاه های مختلف در کاهش حوادث جاده ای به صورت دقیق مشخص شده است ، این برنامه عملیاتی برای بررسی و تصویب به هیئت دولت ارسال شده است و امیدواریم که با تصویب آن و تامین منابع مورد نیازمالی برای اجرا ، شاهد کاهش تلفات جاده ای در کشور باشیم.
این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه متاسفانه در سال ۹۵ و ۹۶ با افزایش تلفات جاده ای در کشور مواجه بودیم،خاطرنشان کرد : به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی، دسترسی مردم به خصوص در طبقات متوسط به ماشین های مطمئن کاهش پیدا کرده است ، از دیگر سو با توجه به اینکه قسمت اعظمی از رفت و آمدها برون شهری در ایران از سوی مردم عادی ، توسط خودروهای شخصی صورت میگیرد، این موضوع این نگرانی را ایجاد کرده که عدم دسترسی مردم به ماشین های مطمئن باعث افزایش تلفات جاده ای در کشور شود، در همین چارچوب یک برنامه عملیاتی و اجرایی در این زمینه تدوین کرده ایم و معتقدیم که اجرای آن می تواند در کاهش تلفات جاده ای موثر باشد.