وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    در فاز دوم شهرسازی الکترونیک، و تا آبان ماه سال جاری

    اکبر منتشلو

     مدیر شهرسازی الکترونیک و برون سپاری شهرداری اصفهان ، فاز دوم شهرسازی الکترونیک را خودکارسازی و هوشمندسازی فرایندهای شهرسازی عنوان کرد و گفت: از آبان ماه سال جاری این فاز عملیاتی می شود. وحید مهدویان با تاکید بر اینکه فاز اول این طرح به طور کامل در تمامی مناطق 15 گانه عملیاتی شده است، ادامه داد: در فاز دوم به منظور حذف مراجعات حضوری شهروندان، یک ربات هوشمند به صورت 24 ساعته پاسخگوی استعلامات شهروندان خواهد بود. به گفته وی این ربات در حال حاضر در مرحله تست آزمایشی قرار دارد و به زودی در مناطق، عملیاتی می شود. هدف فاز دوم شهرسازی الکترونیک خودکارسازی و هوشمندسازی تمامی فرایندهای شهرسازی است.

    مدیر شهرسازی الکترونیک و برون‌سپاری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه سیستم مکانیزه شهرسازی، 35 زیرسیستم دارد  که در دو فاز عملیاتی می شود گفت: در حال حاضر فاز اول این طرح به صورت کامل در مناطق 15 گانه عملیاتی شده است.مهدویان افزود: به این معنی که تمام فرایند های حوزه شهرسازی از حالت دستی خارج، و به صورت الکترونیکی و مکانیزه شده است.  به گفته وی با اجرای این فاز در تمامی مناطق، تمامی فعالیت ها و خروجی های فرایند شهرسازی به صورت الکترونیکی و با امضای الکترونیکی است و پروانه تک برگی صادر می شود.

     

       دسترسی رایگان به اطلاعات و نقشه ها
    مهدویان با اشاره به اینکه در این فاز علاوه بر الکترونیکی شدن فرایند ها، سامانه ای در اختیار شهروندان قرار گرفته است که خدمات الکترونیک ارائه می دهد گفت: در سامانه خدمات الکترونیکی که در 15 منطقه اجرا شده است اطلاعاتی که مورد نیاز مردم است ارائه می شود ؛ مثل اینکه ارتفاع ساخت در هر منطقه ای چه میزان است یا کاربری هر پلاکی به چه صورت تعریف شده است و یا در آینده قرار است به چه صورت باشد. وی ادامه داد: همه این اطلاعات در سایتی یکپارچه به صورت الکترونیکی ارائه می شود. به گفته وی، تا پیش از اجرای این سیستم، اطلاعات همیشه محرمانه بود؛  اما با تحقق شهرسازی مکانیزه همه شهروندان بدون نیاز به کاربری و پسورد به اطلاعات دسترسی دارند.

        بارگذاری تمامی لایه های اطلاعاتی نقشه شهر
    مدیــــــر شـــــهرســـازی الکـــــــترونیک و برون ‌سپاری شهرداری اصفهان تاکید کرد: در این سامانه تمامی اطلاعات عام مربوط به یک پلاک به غیر از اطلاعاتی که داخل پرونده مالک بوده و محرمانه است، چه اطلاعات مربوط به خود شخص و چه اطلاعات مربوط به دیگران در دسترس قرار دارد. به گفته وی تمامی طرح های تفصیلی شهر اصفهان از ابتدای تصویب تا امروز در این سامانه بارگذاری شده و حتی نقشه شهر با تمامی لایه های اطلاعاتی آن در اختیار شهروندان قرار گرفته است و شهروندان می توانند ضوابط حاکم بر پلاک را مشاهده کنند. مهدویان ادامه داد: با این سیستم، شخص حتی می تواند هزینه حدودی پروانه ساختمان که قصد احداث آن را دارد متوجه شود و در واقع می تواند در کمتر از یک دقیقه پیش پروانه ساختمانی بگیرد. وی تاکید کرد فاز اول این طرح به صورت 100 درصد در مناطق 15 گانه اجرا شده است.

     

        پاسخگویی هم الکترونیکی می شود
    مدیر شهرسازی الکترونیک و برون سپاری شهرداری اصفهان، فاز دوم شهرسازی الکترونیک را خودکار سازی و هوشمندسازی فرایندهای شهرسازی عنوان کرد و گفت: از آبان ماه سال جاری این فاز عملیاتی ‌ می‌شود. مهدویان ادامه داد: هر چند در حال حاضر بسیاری از فرایندها الکترونیکی شده است؛  اما هنوز فرایندهایی وجود دارد که پرسنل شهرداری مجبور به پاسخ دادن به مراجعان می شوند و در واقع هنوز بخشی از کارها به صورت حضوری انجام می شود.وی تصریح کرد: در فــاز خودکار‌سازی و هوشمندسازی قصد داریم این پاسخگویی هم الکترونیکی شود؛ یعنی دیگر نیازی به حضور ارباب رجوع در داخل شهرداری نباشد.مدیـــــر شــــهرسازی الکترونیک و برون‌سپاری شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در این فاز ، یک ربات هوشمند به صورت 24 ساعته پاسخگوی استعلامات خواهد بود. به گفته مهدویان در حال حاضر این ربات مراحل تست آزمایشی را می گذراند تا در آبان ماه عملیاتی شود. وی خاطرنشان کرد: با عملیاتی شدن ربات هوشمند شهرسازی در نهایت به جایی خواهیم رسید که تا پایان سال دیگر نیازی به مراجعه حضوری شهروندان به شهرداری نخواهد بود.

     

        دیگر نیازی به حضور شهروند نیست
    وی با تاکید بر اینکه با این طرح ،شهروندان در هر زمان و در هر مکانی درخواستی داشته باشند می توانند از طریق این سیستم اقدام کنند، گفت: با تحقق این سیستم شهروندان دیگر مجبور نخواهند بود برای فرایندهایی که نیاز به حضور فیزیکی در شهرداری دارد و توسط پرسنل شهرداری پاسخ داده می شود مراجعه کنند،  و تنها کافی است از طریق سیستم مکانیزه شهرداری و ربات هوشمند پاسخگویی درخواست خود را پیگیری کنند.

     

       تربیت شهروند الکترونیک برای تحقق کامل طرح
    مدیر شهرسازی الکترونیک و برون‌سپاری شهرداری اصفهان با اشاره به مشکلات اجرای طرح از ابتدا تا کنون تصریح کرد: به هر میزان شهروندان اطلاعات بیشتری از روند اجرای شهرسازی الکترونیک داشته باشند و به هر میزان در تربیت شهروند الکترونیک موفق باشیم به همان میزان تحقق کامل شهرسازی الکترونیک میسر خواهد شد. مهدویان با بیان این نکته که اجرای این طرح با دو  آسیب روبه‌رو بوده است ادامه داد: آسیب اول مربوط به عدم اطلاع و آگاهی شهروندان از فرایندهای شهرسازی الکترونیک است که برای رفع این مشکل هر دو هفته یکبار کلاس های آموزشی رایگان برای معرفی طرح و روش کار با این طرح برگزار می شود.

    همچنین آموزش های مجازی از طریق تهیه و انتشار انیمیشن،‌کلیپ و بنرهای تبلیغاتی نیز در دست اجرا است.وی آسیب دوم را مربوط به بدنه خود شهرداری عنوان کرد و گفت: برخی از پرسنل شهرداری با توجه به اینکه به روش های سنتی عادت کرده اند هنوز نتوانسته‌اند با این سیستم کنار بیایند که این مشکل و گلوگاه نیز با اجرای فاز دوم و با خودکار سازی و هوشمندسازی شهرسازی برطرف می شود.  

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی