وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    شب مردگی یکی از مشکلات کلانشهر تهران به ویژه در مناطق مرکزی شهر است. تبدیل این محدوده ها به بافت تجاری و اداری باعث شده تا بسیاری از خانه های مسکونی با تثبیت وضعیت خود به املاک تجاری و اداری در قبال پرداخت جریمه کوچک خانواده ها را در این محدوده ها رقم بزند.

    تیتر شهر: در حال حاضر بخش قابل توجهی از بافت مسکونی منطقه 12 به کارگاه ها، تولیدی ها و انبار باعث شده تا زندگی شبانه را در این منطقه تاریخی به شب مردگی تبدیل کند و کانونی برای رشد آسیب های اجتماعی شود. در مناطق دیگر مرکز شهر مانند 6 و 7 نیز بسیاری از املاک مسکونی در حال تغییر کاربری هستند تا با گرفتن حکم تثبیت در قبال پرداخت جریمه این تغییر کاربری که برای مالکان بسیار صرفه اقتصادی دارد؛ به املاک تجاری و اداری تبدیل شود.

    با وجود این مشکلات حجت نظری عضو شورای شهر تهران اعلام کرده حیات را به محدوده های مرکزی پایتخت برمی گردانیم!

    تهران کلانشهری است که افرادی فرهیخته و سرآمد در حوزه‌های مختلف در آن زندگی می‌کنند و میزان رضایت آنها اگر از حد متوسط پایین‌تر نباشد، بالا هم نخواهد بود. وقتی فضای شهر تهران را نگاه می‌کنیم، نقاط کمی برای تعامل و گفت‌وگو وجود دارد و تهران در واقع بیشتر دارای فضاهای عبوری و تردد است.

     
    الهام فخاری اعتقاد دارد مهاجرپذیری از نقاط مختلف ایران و برخی کشورهای دیگر باعث شده گروه‌های اجتماعی مختلفی در این شهر حاکم شوند؛ به همین دلیل گستره کاملی از آسیب‌ها در تهران قابل مشاهده است.
     
    اما  حجت نظری، فرسودگی را یکی از مشکلاتی می داند که تهرانی هابا ان دست و پنجه نرم می کنند.
     
    به اعتقاد وی؛ در تهران آن‌گونه که باید به وضعیت ظاهری شهر هم پرداخته نشده و ما در واقع به نوعی با فرسوده‌سازی شهر مواجه هستیم. یعنی بافت‌های فرسوده خراب شده‌اند و به جای آن دوباره ساختمان‌هایی با کیفیت بسیار پایین ساخته شده‌اند. عملا یک بافت فرسوده جدید ایجاد کرده‌ایم. در دوره قبلی مدیریت شهری در بحث سازه‌ها آنگونه که باید عمل نشده است. از سوی دیگر پایتخت یک هشتم جمعیت کشور را در خود جای داده است و این موضوع باعث شده که مشکلات اجتماعی و فرهنگی گریبان این شهر را بگیرد و ما شاهد افزایش آسیب‌ها از جمله آمار طلاق در پایتخت هستیم. این در حالی است که آمار طلاق در پایتخت بسیار بالاتر از نرم کشوری است.
     
    زندگی شبانه را به تهران باز می گردانیم
     
    این عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران، کودکان کار و حاشیه‌نشینی را یکی دیگر از معضلات فرهنگی اجتماعی پایتخت دانست و گفت: راه درازی در پیش داریم تا این مشکلات حل شود. شورای شهر پنجم برای این موضوع تقویت مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد را در دستور کار خود قرار داده است و ما نسبت به این موضوع اهتمام ویژه داریم تا سازمان‌های مردم‌نهاد بیشتر شوند و با حمایت نهادهای عمومی و دولت بتوانند شهر خود را اداره کنند.

    نظری درباره شب‌مردگی در پایتخت توضیح داد: تهران متاسفانه در برخی از مناطق دچار شب‌مردگی است، زیرا برخی از مناطق پایتخت به سمت تجاری و اداری شدن پیش رفته‌اند و منطقه از لحاظ مسکونی خالی از سکنه شده است. برای حل این مشکل باید نهادی مانند نیروی انتظامی به موضوع ورود کند. در این خصوص جلسه‌ای با سردار اشتری، فرمانده نیروی انتظامی برگزار کرده و گفت‌وگوهای لازم انجام شده است. در این راستا باید کارهای کارشناسی انجام شود تا بتوانیم امنیت در شب را تامین کنیم. در حال‌حاضر معابر مختلف شهر تهران در حال شناسایی هستند و برخی از معابر همانند خیابان سی‌تیر دارای حیات شبانه‌اند. البته باید برخی از خیابان‌های دیگر به صورت پایلوت حیات شبانه را از سر بگیرند.
     
    زندگی شبانه را به تهران باز می گردانیم
     

    به گفته فخاری؛  دو شب‌بازار در تهران از سوی شهرداری فعال و ساماندهی شده است که بسیار هم پررونق هستند؛ باید همانند این دو شب‌بازار نیز مکان‌های کنترل‌شده دیگری راه‌اندازی شوند، البته فضای سی‌تیر نیز به صورت پایلوت حیات شبانه را تجربه کرده است. برای احیای حیات شبانه پایتخت نیازمند تهیه اطلس زیست شبانه هستیم، افزود: این اطلق باید بر پایه ملاحظات امنیتی طراحی شود.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی