وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    معمار شهر - منان رئیسی مدیر مرکز مطالعات معماری و شهرسازی اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو درباره خبر ساخت پروژه خانه‌های ۲۵ متری گفت: طبق اخبار منتشر شده پروژه ساخت خانه‌های ۲۵ متری در حال پیشروی است و اگر به طور کامل اجرایی شود قطعا تبعات ویرانگری بر زندگی افرادی که در آنجا زیست خواهند کرد دارد چراکه این پروژه چند معضل جدی دارد. اساسا این طرح متناقض با رویکرد حاکمیت است. برای رسیدن به تمدن ایران اسلامی یکی از شاخصه‌هایی که باید مدنظر قرار داد معماری و شهرسازی است.

    مدیر مرکز مطالعات معماری و شهرسازی اسلامی گفت: متولی پروژه خانه‌های ۲۵ متری مسئولان حال حاضر شهرداری تهران هستند که با شعار «تهران کلانشهر الگوی جهان اسلام» شروع به کار کردند اما به صراحت باید بگوییم که نمی‌توان خانه‌های ۲۵ متری ساخت و به دنبال الگو قرار دادن تهران برای جهان اسلام بود.

    این کارشناس مسکن گفت: متراژ زمین اعلام شده برای ساخت این خانه‌های ۲۵ متری حدودا ۱۱ هزار مترمربع است که طبق برنامه ۱۸۰۰ واحد مسکونی در آن ساخته می‌شود. تراکم جمعیتی این پروژه‌ها با فرض در نظر گرفتن خانواده ۲ نفره، عددی حدود ۳۲۰۰ نفر بر هکتار خواهد بود که بیش از ۲۰ برابر تراکم جمعیت فعلی شهر تهران، ۶۰ برابر تراکم فعلی لندن و بیش از ۵۰ برابر تراکم شهر توکیو است.

    وی افزود: پژوهش‌های علمی ثابت کرده است که تراکم جمعیت نسبت مستقیمی با بسیاری از معضلات و آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی دارد، در نتیجه چنین تراکم وحشتناک جمعیتی موجب بروز معضلات جدی اجتماعی و فرهنگی در آینده خواهد شد.

    رئیسی گفت: طرح خانه‌های ۲۵ متری به مراتب بی‌کیفیت‌تر از پروژ‌های مسکن مهر خواهد بود به این خاطر که میزان فشردگی جمعیت در این پروژه‌ها تقریبا کم‌نظیر است.


    وی ادامه داد: مسئله دیگر سایتی است که در منطقه ۱۹ برای خانه‌های ۲۵ متری در نظر گرفته شده. این منطقه یکی از پرچالش‌ترین مناطق از لحاظ فرونشست زمین است. طبق آمار‌های رسمی برخی نقاط این منطقه در سال حدود ۳۰ سانتی‌متر فرونشست می‌کند.

    این کارشناس مسکن در پایان گفت: به طور کلی این رویکرد با بسیاری از اسناد بالادستی مثل قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در تعارض است. مسکن در سبک زندگی ایرانی-اسلامی صرفا خوابگاه نیست بلکه محل زندگی است.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی