وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    سابه  هواکش های خط 6 مترو  بر  تار و پود موزه ملی فرش

    به رغم آنکه در شهرهایی مانند اصفهان و یا قم عبور مترو از زیر بناهای تاریخی به محل بحث میان شهرداری و سازمان میراث فرهنگی در سال های گذشته تبدیل شده بود و حتی کار به مراجع قضایی نیزکشیده شده بود، اما گویا بار دیگر ماجرای تهدید بناهای تاریخی توسط مترو این بار در شهر تهران تکرار شد. در حال حاضر ساخت هواکش های خط 6 مترو در مقابل موزه فرش باعث توقف عملیات اجرایی این خط در زیر خیابان امیر آباد شده است.
    به گزارش تیتر شهر: حفظ آثار تاریخی در جریان توسعه شهرها به ویژه ایجاد زیرساخت های شهری مانند مترو در تمام دنیا  باعث شده تا متولیان شهری با بررسیر دقیق مسیر عبور خط مترو از زیر شهر در نقاطی که آثار تاریخی و بناهای میراثی قرار دارد، برنامه ریزی های دقیقی انجام می دهند حتی در مواردی که این توسعه شهری به عامل تهدید میراث تاریخی و هویتی شهرها تبدیل می شود با اندک تغییری در عملیات عمرانی و یا مسیر عبور مترو مشکلات مربوطبه این مساله را رفع می کنند.
    اما این روزها ساخت هواکش های مترو آن هم درست در مقابل موزه ملی فرش به عنوان یکی از بناهای تاریخی و موزه ای شهر تهران با واکنش های زیادی از سوی اعضای شورای شهر و مدیران میراث فرهنگی روبه رو شده است. اینکه چرا در زمان طراحی مسیر این خط مترو که قرار است جنوب شرقیتهران را به شمال غربیمتصل کند، به بنایموزه فرش و یا سایر بناهای تاریخی واقع دراین مسیر توجهی نشده است، جای سوال دارد.
    از همه مهمتر اینکه تجربه های شهرهای دیگر مانند اصفهان، قم و یا شیراز در مورد درگیری هایی که در هنگام عبور مترو از زیر بناهای تاریخی به وجود آمده بود و حتی کار به دادگاه و مراکز قضایی کشیده شده بود؛ چرا در زمان ساخت خطوط مترو تهران به آن توجهی نشده است؟ مگر تجربه های موفق تهران قرار نیست تا در سایر کلانشهرهای کشور مورد استفاده قرار گیرد پسچرا در این مورد شرکت مترو تهران از تجربه های شهرهایی با پشتوانه تاریخی بیشتر استفاده نکرد؟
    سابه  هواکش های خط 6 مترو  بر  تار و پود موزه ملی فرش
    به رغم آنکه بحث ها بر سر ساخت هاکش های خط 6 مترو در محدوده موزه ملی فرش میان مدیران شهرداری و سازمان میراث فرهنگی بالا گرفته اما معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اخیرا وعده داده فاز نخست خط 6 مترو تا شهریور ماه سال آینده به بهره برداری خواهد رسید. این در حالی است که هنوز ساخت هواکش های این خط میان شهرداری  و میراث فرهنگی تعیین تکلیف نشده است.
    معاون میراث فرهنگی  سازمان گردشگری کشور تاکید کرده است که میراث فرهنگی به شرکت مترو تهران اجازه ساخت سازه هواکش را در محدوده موزه فرش نمی دهد چرا که در جریان ساخت این مساله را با سازمان میراث فرهنگی هماهنگ نکرده بودند.
    طالبیان بر این باور است که سازه‌ مترو باید در فضای موزه قرار نگیرد و حتی تا حد امکان دیده نشود. قطعا از نظر فنی و مهندسی می‌توانند این کار را انجام دهند.
    اما بعد از مدتی رجبعلی خسروآبادی مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران با نرمشی که در مقابل شهرداری تهران نشان داد، اعلام کرد: براساس برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌های اتخاذ شده ازسوی مسئولان متروی تهران یک هواکش در ضلع شمال غرب میدان در مجاورت موزه فرش نصب شده بود و از نظر فنی باید هواکش دوم در ضلع جنوب غرب نیز احداث می‌شد تا در عملکرد هواکش خللی ایجاد نشود بنابراین از نظر فنی امکان جابجایی و تعیین مکان جدید برای هواکش در مجاورت موزه فرش وجود نداشت. بر اساس این مسائل فنی، اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی استان تهران با نصب هواکش در مجاورت موزه فرش ایران در لچکی حد فاصل خیابان کارگر و فاطمی موافقت کرد اما با اتخاذ تصمیماتی مقرر شد حجم و سازه این هواکش تهدیدی برای موزه به حساب نیاید و با المان‌های موزه فرش همسان‌سازی شود.
    وی یادآور شده بود: از آنجایی که از نظر فنی امکان جابجایی این هواکش وجود نداشت مقرر شد حجم و سازه این هواکش از المان‌های موزه الهام بگیرد. با توجه به این که  این سازه با المان‌های نمای موزه فرش همسان‌سازی شده و دارای مزایایی از جمله تابلوی معرفی موزه فرش ایران، تابلویی برای اعلام برنامه‌های موزه فرش ایران است علاوه بر آن با المان‌های موزه از نظر طراحی مناسب‌سازی شده است موجب معرفی بیشتر معماری موزه و جذب گردشگر خواهد شد.
    این چراغ سبز مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران به شهرداری تهران باعث شد تا مدیران شهری نیز خبر از توافق میان شرکت مترو و سازمان میراث فرهنگی برایساخت هواکش خط 6 مترو در کنار موزه فرش بدهند . بر ای ن اساس علی امام ، مدیرعامل شرکت مترو تهران یادآور شده بود:  تنها می‌توان تونل‌های هواکش میان‌تونلی خطوط را تا شعاع محدود جابه‌جا کرد. موزه فرش در سمت جنوب شرقی امیرآباد قرار دارد و می‌توان این هواکش را در آن سمت خیابان و مقابل موزه ایجاد کرد برای انجام این کار نسبت به تملک زمین باید اقدام شود که علاوه بر تحمیل هزینه‌های میلیاردی، زمان‌بر خواهد بود.
    آنطور که امام عنوان می کند: مسوولان وقت با هماهنگی با سازمان میراث فرهنگی تهران اقدام به طراحی و ایجاد این هواکش کرده بودند و در زمان جانمایی برای احداث هواکش و شناسایی فضاهای موجود، مسوولان مترو تاییدیه سازمان میراث فرهنگی تهران را اخذ کرده بودند اما اکنون بنا به دلایلی منکر این موضوع شده‌اند.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی