مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: یکی از مهمترین و ضروریترین ابزار توسعهٔ متوازن و پایدار توجه به جایگاه انسان در جامعه و شهروند محوری است که باید در رأس همه طرح و برنامهها در نظر گرفته شود.
به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی ادارهکل راه و شهرسازی استان قزوین، «مسعود حق لطفی» با تأکید بر ضرورت تمرکز رویکرد توسعه بر موضوع توسعه مبتنی بر حمل و نقل(TOD) اظهار کرد: هماکنون این موضوع و بحث شهرسازی ریل پایه از اولویتهای اساسی وزارتخانه است که ما نیز در استان بهطورجدی آن را پیگیری میکنیم.
وی افزود: تلاش ما این است که سیاستها و برنامههای کلان دولت و وزارتخانه متبوع را در نظر گرفته و با توجه به ویژگیها، ظرفیتها و نیازهای استان برشهای استانی آنها را جهت اجرایی شدن تهیه و تدوین کنیم.
مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین با اشاره به موضوع پاسداشت حقوق شهروندی تصریح کرد: یکی از مهمترین و ضروریترین ابزار توسعهٔ متوازن و پایدار توجه به جایگاه انسان در جامعه و شهروند محوری است که باید در رأس همه طرح و برنامهها در نظر گرفته شود.
وی بابیان اینکه هماکنون همه دستگاههای مرتبط و متولی برای اجرای طرح توسعه مبتنی بر حملونقل(TOD) همراه و یکدل هستند، خاطرنشان کرد: تحقق و اجرای این موضوع را به شکل جدی و مستمر پیگیری خواهیم کرد تا به یاری خدا بتوانیم از این طریق بخش قابلتوجهی از ظرفیتهای استان را دوباره مورد بکار بگیریم.
حق لطفی یادآور شد: باوجود همه شتاب و اصراری که برای عملی شدن این طرح وجود دارد؛ قطعاً در مسیر طراحی، برنامهریزی و اجرا از نقطه نظرات و تجربیات متخصصان، کارشناسان، صاحبنظران همچنین نمونههای مشابه اجراشده استفاده خواهیم کرد.
کارشناس موضوعات مرتبط با شهرسازی ریل پایه گفت: TOD هوشمندانه ترین و موثرترین گونه تعامل معماری، شهرسازی و حمل و نقل شناخته می شود.
به گزارش خبرنگار مهر؛ حمید سیادت موسوی روز چهارشنبه در کارگروه TOD استان قزویناظهار کرد: توسعه مبتنی بر حمل و نقل یعنی چیدمان هوشمندانه و خلاقانه کاربری ها بر اساس نیازهای محلی، منطقه و فرامنطقه ای.
وی ادامه داد: یکی از بزرگترین مزیت های ادغام وزارتخانه های مسکن و شهرسازی و راه و ترابری با وجود برخی اشکالات؛ دیدن و در نظر گرفتن موضوعات شهرسازی و حمل و نقلی به صورت همزمان است.
سیادت موسوی تاکید کرد: مدتهاست که در کشورهای توسعه یافته به این نتیجه رسیده اند که احداث جاده های گوناگون، تقاطع های غیرهمسطح، خیابانهای چند طبقه، پل ها و اقداماتی از این دست به هیچ وجه راهکار مناسبی برای توسعه متوازن و پایدار نبوده و خودرو محوری در تقابل کامل با انسان محوری و توسعه مبتنی بر حمل و نقل است.
این کارشناس موضوعات مرتبط با شهرسازی ریل پایه اضافه کرد: خوشبختانه رویکرد TOD به عنوان رویکرد غالب توسعه کشوری به تصویب شورایعالی شهرسازی و معماری رسیده و بر همین اساس چند شهر به عنوان نقاط شروع این طرح انتخاب شده اند که یکی از مهمترین آنها قزوین است.
سیادت موسوی گفت: نزدیکی به پایتخت، ظرفیت های متنوع فرهنگی، تاریخی، اقتصادی، کشاورزی، صنعتی، حمل و نقلی و قرار گرفتن در محل چهارراه عبوری بین المللی قزوین را درجایگاه ویژه ای قرار داده است.
وی افزود: برای اجرای طرح TOD در قزوین در مرحله اول باید یک استراتژیک پلان پیش بینی شود که هم نیازهای محلی و هم ضرورتهای منطقه ای در آن لحاظ شود.
سیادت موسوی تاکید کرد: تا امروز فقط به شهرهای مرکزی توجه داشتیم ولی در حال حاضر نگاهها از محلی به منطقه ای، توسعه یافته است.
این مدرس موضوعات حمل و نقلی با اشاره به اینکه در حال حاضر شبکه ریلی سریع السیر کشوری در وزارت راه و شهرسازی در دست برنامه ریزی و اجراست یادآور شد: در این سیستم کل کشور به هم وصل شده و سطوح شبکه ای منطقه ای و درون شهری نیز به آن متصل خواهد شد که در پی آن شاهد یکپارچگی حمل و نقل سراسری خواهیم بود.
سیادت موسوی در پایان خاطرنشان کرد: اگر اتصالات خوبی بین شهرها داشته باشیم شاهد کاهش چشمگیر میزان مهاجرت و در پی آن رشد و توسعه متوازن شهرهای بزرگ و کوچک خواهیم بود.