وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    مناسب سازی

    مشاور مناسب‌سازی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: شهر تنها با صرف قانون‌گذاری، مصوبات و بخشنامه برای معلولان مناسب نمی‌شود، به فرهنگسازی نیاز داریم تا این موارد از لحاظ انسانی و اخلاق حرفه ای مهندسی رعایت شود.

    به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا ابراهیمیان صبح امروز ( شنبه) در جلسه ستاد مناسب سازی شهر اظهار کرد: چهل و سومین جلسه ستاد مناسب سازی با محوریت لحاظ ضوابط مناسب‌سازی در صدور پروانه ساختمان و نیز معرفی مصالح نوین در ایجاد کف‌پوش ویژه نابینایان تشکیل شده است.

    وی افزود: بحث الزامات قانونی لحاظ کردن ضوابط مناسب‌سازی در صدور پروانه ساختمان از مهمترین مصوبه ماده ۲ قانون جامع حمایت از حقوق معلولان است که سال ۸۳ به تصویب رسید، این قانون به طور مجدد در سال جاری اصلاح شده و با تاکیدات بیشتری به موضوع رعایت مناسب‌سازی ساختمان‌ها برای استفاده معلولان پرداخته است.

    مشاور مناسب سازی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان ادامه داد: ابهاماتی در قانون قدیم وجود داشت مثلا اینکه آیا این ضوابط تنها شامل ساختمان‌های عمومی می‌شود یا  همه ساختمان‌ها را در برمی‌گیرد که قانون جدید تقریبا همه ساختمان‌ها را الزام کرده و کمی جزئی‌تر به این موضوع پرداخته است.

    ابراهیمیان تصریح کرد: در قانون جدید لحاظ ضوابط مناسب سازی برای ساختمان‌های عمومی صد در صد است و در مجتمع‌های مسکونی چهار طبقه به بالا و یا ساختمان هایی که در یک طبقه هشت واحد وجود دارد، نیز این مهم لحاظ خواهد شد.

    وی با بیان اینکه طبق مقررات ملی یک درصد از مسکن‌های شهر باید ویژه معلولان و سالمندان ساخته شود، گفت: اگر فرض شود که یک معلول توانمندی و تمکن مالی تهیه مسکن را داشته باشد، مسکنی با این مارک که با تمام شرایط ویژه معلولان ساخته شده باشد وجود ندارد به همین دلیل اگر صد واحد ساخته می‌شود باید تعدادی از واحدها ویژه معلولان ساخته شود.

    وی ادامه داد: در آبان سال ۹۶ شورای اسلامی شهر مصوبه‌ای با موضوع الزام رعایت حقوق شهروندی و کرامات انسانی تصویب کرده است که در یک بند از این لایحه به مناسب سازی مکان‌های عمومی و تجاری در هنگام صدور پروانه ساخت به منظور استفاده آسان معلولان و سالمندان تاکید ویژه شده است، بنابراین اگر قرار باشد این مهم اجرا شود، فرم تعهد رعایت ضوابط مناسب سازی باید در کنار ضوابط آتش نشانی و ضوابط مربوط به نمای ساختمان آورده شود.

    مشاور مناسب سازی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان اظهار کرد: اگر رعایت ضوابط مناسب سازی ساختمان‌ها را قبل از صدور پروانه ساخت به عنوان گلوگاه قرار دهیم از لحاظ اجرایی دچار مشکل خواهیم شد و دشواری بیشتری دارد بنابراین بهتر است در ابتدا تعهدی از مالک ساختمان گرفته شود و پس از صدور پروانه ساختمان آن را کنترل کنیم تا خللی در روند صدور پروانه ایجاد نکنیم در این صورت هم از لحاظ مدیریتی و هم از لحاظ مردمی حمایت بیشتری داریم.

    ابراهیمیان با بیان اینکه چک لیستی تهیه شده که به صورت مختصر و مفید ضوابط مناسب سازی ساختمان‌های اداری و مسکونی را مشخص کرده است، گفت: انتظار داریم این چک لیست در حین ساختمان سازی، اجرا و کنترل شود، زیرا یک پاسا‍ژ، هتل یا مجتمع بزرگ اگر ساخته شود ممکن است سال‌های سال پابرجا باشد و دیگر نتوان آن را تغییر داد.

    وی افزود: تنها با صرف قانون‌گذاری، مصوبات و بخشنامه نمی‌توان این موضوع را پیش برد، بلکه به فرهنگ‌سازی و آموزش هم نیاز داریم تا این موارد از لحاظ انسانی و اخلاق حرفه ای مهندسی رعایت شود.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی