وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    به گزارش تیتر شهر؛ صبح امروز خبری مبنی بر تخریب خانه حسام لشکر در شبکه های مجازی منتشر شد. این در حالی است که بارها از صحن علنی شورای شهر نسبت به نابودی این خانه تاریخی واکنش نشان داده شده است. 
    زهرا نژاد بهرام ، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در نوزدهمین جلسه شورای شهر ضمن تذکر نسبت به نابودی این خانه قاجاری گفت: خانه تاریخی حسام لشگر که سال 84 به ثبت ملی رسیده است، وضعیت نگران کننده ای دارد.
    وی با بیان اینکه از سازمان میراث فرهنگی رسیدگی عاجل به وضعیت این خانه که بیش از صد سال قدمت دارد را خواهانیم، خاطر نشان کرد:  اقدام مشترک مدیریت شهر و شورای شهر و میراث باید در این زمینه صورت گیرد .شورا آمادگی ارائه کمک های لازم را دارد.
    خانه حسام لشگر یکی از بناهای ارزشمند دوره قاجار شهر تهران است که با قدمت بیش از یکصد سال در محدوده بازار تهران و خیابان خیام واقع شده است. این اثر که مالکیت شخصیت تاریخی آن در پرونده ثبتی مشخص نشده است، روزگاری یک ملک بوده که امروز به دو ملک شرقی و غربی تقسیم شده است. 
    بخش غربی این بنا نیز در مالکیت «صنعتگر» قرار دارد که به حال خود رها شده و تخریب رخ بام و شرقی های ضلع شمالی گواه بر این موضوع است. از این قسمت به عنوان خانه مسکونی و سپس سفره خانه سنتی استفاده می شد و بعدها متروکه شد.
    در سال 93 بخشی از خانه قاجاری یکصد ساله حسام لشگر واقع در محدوده بازار تهران قبل از صدور حکم دادگاه تجدید نظر در دیوان عدالت اداری، تخریب شد.  
    اما در اردیبهشت 97 اعلام شد خاته تاریخی حسام لشکر با ابلاغیه دیوان عدالت اداری حکم تخریب گرفته و بنا به اظهارات کسبه محلی قرار است به جای این خانه میراثی، پاساژ احداث شود.
    در این خصوص افراد زیادی اعم از اعضای شورای شهر تهران واکنش نشان داده بودند اما این تذکرات راهی به جایی نبرد و نتوانست میراث ماندگار پایتخت نشینان را نجات دهد. بر این اساس شاید به صحبت های محسن هاشمی رفسنجانی بتوان اشاره کرد و این سوال پیش بیاید که واقعا جایگاه شورای شهر تشریفاتی نیست؟

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی