وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    طرح استیضاح دو وزیر دولت روحانی این روزها در مجلس کلید خورده و نمایندگان مردم قصد دارند تا طی ماه های اخیر پروژه های شکست خورده استیضاح را به جلو برانند. اما پشت پرده طرح های استیضاح چیست؟

    به گزارش تیتر شهر؛ این روزها آشفتگی بازار سکه و دلار باعث شده تا افراد نتوانند به راحتی معیشت خود را بگذرانند و کار به جایی رسیده که رهبر انقلاب دستور رسیدگی به وضعیت اقتصادی و حل مشکلات پیش رو را داده اند؛ با این حال دولت از کنترل بازار نا توان شده است. از سوی دیگر مجلس شورای اسلامی طی ماه های اخیر کاری به جز استیضاح نداشته است؛ فعالیتی که فضای پیش رو را با ابهامات بیشتر رو به رو کرده است و عمدتا با شکست مواجه شده است. با این حال این روزها خبر از استیضاح وزیر اقتصاد و وزیر کشور در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شده است اما استیضاح دقیقا به چه معناست؟
    استیضاح چیست؟
    حتما طی سال های اخیر کلمه استیضاح را بارها و بارها شنیده اید اما معنای آن دقیقا چیست؟ نمایندگان مجلس می‌توانند در مواردی که لازم می‌دانند هیأت وزیران یا هر یک از وزراء را استیضاح کنند. استیضاح وقتی قابل طرح در مجلس است که با امضای حداقل ده نفر از نمایندگان به مجلس تقدیم شود. هیأت وزیران یا وزیر مورد استیضاح باید ظرف مدت ده روز پس از طرح آن در مجلس حاضر شود و به آن پاسخ گوید و از مجلس رأی اعتماد بخواهد. در صورت عدم حضور هیأت وزیران یا وزیر برای پاسخ نمایندگان مزبور درباره استیضاح خود توضیحات لازم را می‌دهند و در صورتی که مجلس مقتضی بداند اعلام رأی عدم اعتماد خواهد کرد. اگر مجلس رأی اعتماد نداد هیأت وزیران یا وزیر مورد استیضاح عزل می‌شود. در هر دو صورت وزرای مورد استیضاح نمی‌توانند در هیأت وزیرانی که بلافاصله بعد از آن تشکیل می‌شود عضویت پیدا کنند.
    کدام وزرا استیضاح می شوند؟
    یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: 50 نماینده مجلس طرح استیضاح آقای کرباسیان وزیر اقتصاد را در ۱۶ محور به هیات رییسه تقدیم کردند که بر این اساس این استیضاح به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع خواهد شد و این کمیسیون یک هفته برای بررسی موضوع با دعوت از وزیر مربوطه و استیضاح‌کنندگان مهلت دارد.
    وی افزود: همچنین ۲۳ نفر از نمایندگان در نامه‌ای طرح استیضاح وزیر کشور را به هیات رییسه ارائه کردند که بر این اساس این استیضاح به کمیسیون شوراها ارجاع خواهد شد تا پس از بررسی در این کمیسیون طی یک هفته گزارش آن به هیات رییسه ارائه و در صحن علنی مجلس اعلام وصول شود.
    یوسف‌نژاد محورهای شانزده‌گانه برای استیضاح وزیر اقتصاد را به این شرح اعلام کرد: عدم توانایی در تدوین و اعمال سیاست‌های اقتصادی و مالی کشور، ناتوانی در اداره امور اقتصادی کشور، عدم اعمال تکالیف قانونی در حوزه فعالیت‌های بانکی، عدم اجرای برنامه‌های اعلامی در زمان اخذ رای اعتماد از مجلس، عدم تدبیر لازم در سازماندهی اقتصادی کشور، عدم اجرای عادلانه نظام مالیاتی کشور به نحوی که بیشترین فشار مالیاتی به واحدهای تولیدی و اقشار کم درآمد وارد می‌شود، عدم توجه به اقتصاد مقاومتی، عدم تدوین و اجرای سیاست‌های اقتصادی مناسب در حمایت از تولید داخلی، عدم توانایی در مردمی‌سازی اقتصاد و تقویت توان تولید ملی، عدم توانایی در شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد کشور، عدم توانایی در افزایش ثروت عمومی، عدم مشارکت فعال در تنظیم سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی، اقتصادی و مالی کشور، عدم مدیریت مناسب بازار سرمایه، گمرک، مالیات، بیمه و خزانه‌داری کشور، عدم نظارت مالی صحیح بر صحت جریان عملیات مبادلات اقتصادی کشور، عدم برنامه‌ریزی صحیح جهت جذب سرمایه‌گذاری خارجی و بی‌توجهی به آن
    سابقه مجلس حاضر در استیضاح چگونه است؟
    طی سال گذشته و در پایان سال درست زمانی که بازار و مردم نیاز به آرامش دارند  استیضاح دو وزیر راه و کار از مجلس طرح شد که پس از پستی و بلندی ها رای نگرفت و ربیعی و آخوندی برای ادامه فعالیت خود در دولت ماندند.
    و اما آینده...
    فضای مبهم استیضاح وزرا حتی به فضای بیرون مجلس هم تسری یافته و حالا حتی از دولت هم اخبار یا حداقل شایعاتی متناقض درباره  استیضاح به گوش می‌رسد. شایعاتی مبنی بر دست داشتن بخشی از دولت در پیشبرد استیضاح سه وزیر در سال گذشته و یا تسویه حساب برخی افراد سیاسی با وزیران دولت در بحبوحه فضای ناآرام اقتصادی. به هر حال سابقه استیضاح نشان می دهد که زمان زیادی از وقت و هزینه مجلس برای کاری هدر می رود که نتیجه مثبتی در بر ندارد و این امر دو سر باخت خواهد بود.  وقتی اوضاع کشور به سامان نیست تقصیرها بر گردن افراد می افتد و مسائلی رخ می دهد که سبب در هم ریختگی بیشتر خواهد شد. متاسفانه در سیستم مدیریتی ایران وقتی دچار بحران هستیم اشتباهات را می خواهیم جبران کنیم اما روش های نا درست غلط سود می بریم. هیچ کس به این فکر نمی کند که فضا باید آرام باشد. دولت زیر سوال می رود زیرا برخی در رقابت هستند و نیم نگاهی به آینده دارند و دولت پاسخ شفافی به مردم نمی دهد؛ از این رو به نظر میرسد چرخ باطل استیضاح گردش باطلی است که مشکلی از مشکلات مردم حل نمی شود و نباید با تکرار گذشته به این روند غلط دامن زد.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی