وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر همدان با بیان اینکه طرح جامع شهر همدان در حال تهیه و تدوین است، گفت: ساخت‌وساز و توسعه بی‌رویه همدان یکی از مشکلات حوزه شهرسازی است.

    به گزارش نافع، نرگس نورالله زاده امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، با بیان اینکه طرح جامع شهر همدان در حال تهیه و تدوین است، اظهار کرد: یکی از دستور کارهای کمیسیون شهرسازی و معماری شورا، الگوهای توسعه شهر همدان است؛ در دستور کار است با توجه به این الگو، برای آینده شهر همدان چه الگوی توسعه‌ای در نظر گرفته شود که منطبق بر شهرسازی اسلامی و هویت شهر همدان باشد.

    وی به بررسی مشکلات عمده در حوزه شهرسازی همدان اشاره کرد و گفت: ساخت‌وساز و توسعه بی‌رویه شهر همدان یکی از مشکلات در این حوزه است که در سنوات قبل نیز بوده و سلسله جلساتی در این خصوص برگزار شده است.

    رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر همدان بیان کرد: در جلسات و طی بررسی‌ها به پنج مشکل رسیدیم که از جمله آن ساخت و سازهای غیرمجاز بود؛ غالب املاک با ساخت و ساز‌های غیرمجاز، دست‌خوش این موضوع می‌شوند و مشکلات مشابه دارند.

    وی با بیان اینکه در ساخت و سازهای غیرمجاز، تمام املاک عادی و فاقد سند رسمی هستند، افزود: در این زمین‌ها تفکیک‌ها به صورت قانون‌مند انجام نشده، زمین بزرگ ابتدایی به شکل غیرمجاز تصویب و قطعه‌بندی شده و اصول شهرسازی نیز در آنها رعایت نشده است.

    نورالله زاده با بیان اینکه به دلیل این مشکلات و اینکه قانون یا ضابطه‌ای نداریم که از ساخت‌وساز غیرمجاز جلوگیری کند جلساتی برگزار کردیم، تصریح کرد: این جلسات به منظور جلوگیری از ساخت‌وساز غیرمجاز بود، دستورالعمل و قوانینی تدوین کردیم که این افراد به راحتی مجوز ساخت بگیرند.

    پیش‌بینی می‌کنیم با تسهیل شرایط، ساخت‌و‌سازها در قالب قانون‌مند در مناطق بازآفرینی و کم برخوردار انجام شود

    وی به پنج مرحله برای اخذ مجوز ساخت‌وساز اشاره کرد و ادامه داد: در کمیسیون تشخیص و در طرح توانمندسازی پیش‌بینی شده، این املاک قابلیت اخذ مجوز پروانه ساختمانی دارند یا نه؛ برای این موضوع در کمیسیون ماده 5 شهرداری مصوب شد املاکی که در محدوده‌های بازآفرینی محلات قرار دارند، اجازه طرح در کمیسیون تشخیص داشته باشند.

    رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر همدان خاطرنشان کرد: مقرر شد این املاک از ضوابط ساخت‌وساز عادی در سایر نقاط شهر بهره‌مند شوند و اینکه برای صدور پروانه ساخت این املاک قوانینی داریم.

    وی با بیان اینکه برای سایر حوزه‌های شهری در احداث بنا چهار مهندس طراح و چهار مهندس ناظر باید وجود داشته باشد، یادآور شد: قرار بر تسهیل شرایط احداث بنا در این مناطق بود تا فرهنگ قانون‌مند اخذ مجوز پروانه ساختمانی ایجاد شود، سپس همچون سایر نقاط شهر در قوانین با این مناطق نیز برخورد شود.

    نورالله زاده با اشاره به هماهنگی با سازمان نظام مهندسی، اداره راه و شهرسازی و معاونت عمرانی استانداری به منظور تسهیل شرایط احداث بنا در مناطق بازآفرینی و کم برخوردار، اظهار کرد: دستورالعملی تدوین شده که برای این مناطق به جای هشت مهندس یک مهندس مرتبط گرفته شود؛ پیش‌بینی می‌کنیم با تسهیل شرایط، ساخت‌و‌سازها در قالب قانون‌مند در این مناطق انجام شود.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی