وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    عناصر طرح جامع (بخش سوم)

    ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰

    معمارشهر: 

    طرح معبر

    طرح معبر ، که شامل یک نقشه نقشه است ، به عنوان چارچوبی برای بازسازی ، بهسازی و علامت گذاری جاده ها استفاده می شود. این روشی است برای شناسایی ترازهای عمومی برای امکانات گردش خون آینده ، یا به عنوان بخشی از توسعه خصوصی جدید یا به عنوان پروژه های جدید که توسط دولت محلی انجام می شود. سایر روش های حمل و نقل باید با بازنگری و تحلیل مقایسه ای ، با تأکید بر نیازها و سیستم های حوزه قضایی خاص و برآورده سازی استانداردها و اهداف زیست محیطی برای جامعه و منطقه. به طور معمول ، پارکینگ های سطحی و ساختاری ، مسیرهای دوچرخه سواری و راه های عابر پیاده نیز باید در عنصر حمل و نقل قرار گیرند.

    ترانزیت

    یک مولفه ترانزیتی امکانات اتوبوس و راه آهن سبک ، حمل و نقل مبتنی بر آب (در صورت وجود) و امکانات بین مد را در نظر می گیرد که به کاربران حمل و نقل امکان انتقال از یک حالت به حالت دیگر را می دهد. انواع و ظرفیت های خدمات حمل و نقل در آینده باید با تقاضای رفت و آمد در محل کار و مسافرت غیر کارانه و همچنین با سیاست ها و مقررات مربوط به حوزه قضایی و منطقه آن مرتبط باشد.

    رابطه حمل و نقل / استفاده از زمین

    رابطه حمل و نقل و کاربری زمین امروزه بهتر درک شده است و به یک موضوع غالب در عنصر حمل و نقل تبدیل شده است. به عنوان مثال ، در مواردی که ترانزیت وجود دارد یا پیشنهاد می شود ، باید فرصت هایی برای توسعه ترانزیت محور در نظر گرفته شود. در مواردی که افزایش تراکم ضروری است ، ممکن است خدمات حمل و نقل نیاز به بهبود یا معرفی داشته باشند. این امر در عنصر کاربری اراضی نیز پوشش داده می شود.

    عنصر تسهیلات جامعه

    اصطلاح "تسهیلات جامعه" شامل تظاهرات فیزیکی خدمات دولتی یا شبه دولتی به نمایندگی از مردم است. اینها شامل ساختمانها ، تجهیزات ، زمین ، علایق در زمین ، مانند مشاغل آزاد و کل سیستم های فعالیت است. عنصر تسهیلات جامعه به دولت محلی نیاز دارد که شرایط و کفایت امکانات موجود را ارزیابی و ارزیابی کند و مجموعه ای از امکانات را پیشنهاد دهد که از الگوی توسعه عناصر استفاده از زمین پشتیبانی می کند.

    این عنصر ممکن است شامل تأسیساتی باشد که توسط موسسات دولتی اداره می شوند و موسسات خصوصی انتفاعی و غیر انتفاعی برای منافع جامعه تحت مالکیت و اداره آنها قرار دارند ، مانند تأسیسات آب و گاز خصوصی یا موزه ها. بعضی از تأسیسات جامعه تأثیر مستقیمی دارند بر اینکه کجا توسعه می یابد و در چه مقیاسی - به عنوان مثال خطوط آب و فاضلاب ، تأمین آب و تأسیسات تصفیه فاضلاب. سایر امکانات جامعه ممکن است عواقب فوری توسعه را برطرف کنند. به عنوان مثال ، یک سیستم مدیریت آب باران تغییرات خصوصیات رواناب زمین را به عنوان یک نتیجه از توسعه مهار می کند.

    هنوز امکانات دیگری برای سلامت عمومی ، ایمنی و رفاه لازم است ، اما طبیعت آنها از حمایت بیشتری برخوردار است. به عنوان مثال در این گروه می توان به امکانات پلیس و آتش نشانی ، ساختمانهای عمومی دولت ، و مدارس ابتدایی و متوسطه اشاره کرد. گروه آخر شامل آن امکاناتی است که به زندگی فرهنگی یا سلامت جسمی و روانی و رشد شخصی ساکنان یک دولت محلی کمک می کند. اینها شامل بیمارستان ها ، کلینیک ها ، کتابخانه ها و مراکز هنری است.

    فعالیت توسط سایر آژانس های عمومی

    برخی از امکانات جامعه ممکن است توسط آژانس های عمومی غیر از دولت محلی اداره شوند. چنین آژانس هایی ممکن است به مناطقی که هم مرز با مرزهای دولت محلی نیستند ، خدمات دهند. مناطق مستقل مدارس ، مناطق کتابخانه ها و تاسیسات آب نمونه های خوبی هستند. در برخی از جوامع بزرگ ، این آژانس ها ممکن است توانایی برنامه ریزی داخلی خود را داشته باشند. در برخی دیگر ، آژانس برنامه ریزی محلی نیاز به کمک یا هماهنگی با آژانس دارد یا حتی مستقیماً به عنوان برنامه ریز آن فعالیت می کند.

    پارک ها ، فضای باز و منابع فرهنگی

    یک عنصر از امکانات جامعه ممکن است شامل یک پارک و یک جز-فضای باز باشد. متناوباً ، پارکها و فضای باز ممکن است در یک عنصر جداگانه مورد توجه قرار گیرند. عنصر تسهیلات جامعه پارک های موجود را بر اساس نوع تاسیسات موجودی می کند و ممکن است وضعیت پارک ها را از نظر جمعیتی که انتظار می رود در آن خدمت کنند و عملکردهایی که برای انجام آنها در نظر گرفته شده ارزیابی کند. برای تعیین اینکه آیا پارک پارک اضافی باید خریداری شود ، پیش بینی جمعیت اغلب در ارتباط با معیارهای نیازهای مبتنی بر جمعیت (مانند نیاز به بسیاری از هکتارها از یک نوع پارک خاص در فاصله مشخصی از ساکنان) استفاده می شود. معیارهای دیگر مورد استفاده برای تعیین نیاز به پارکلند ممکن است شامل پارکینگ به عنوان درصدی از پوشش زمین یا مجاورت ساکن به پارک باشد.

    حفاظت از فضای باز ممکن است گاهی به تنهایی یا در ارتباط با مناطق حساس و حساس و حفاظت از کشاورزی و جنگل مورد توجه قرار گیرد. در اینجا تأکید بر کارکردهای بوم شناختی ، نمایشی و اقتصادی است که فضا را فراهم می کند. این عنصر همچنین ممکن است قسمت هایی از زمین های باز را با اهمیت تاریخی یا فرهنگی مانند یک میدان جنگ شناسایی کند. این عنصر بین زمین های عمومی ، زمین هایی که در مالکیت خصوصی مشروط به عوارض حفاظت یا محدودیت های دیگر هستند ، و زمین های تحت مالکیت خصوصی که قابل توسعه هستند ، تفاوت قائل خواهد شد.

    عنصر مسکن

    عنصر مسکن شرایط مسکن محلی را ارزیابی می کند و نیازهای آینده مسکن را با توجه به نوع مسکن و قیمت آنها پیش بینی می کند تا اطمینان حاصل کند که طیف گسترده ای از انواع ساختار مسکن ، نوع اشغال و قیمت (برای اجاره یا خرید) برای موجود و موجود جامعه در دسترس است. ساکنان آینده. در حال حاضر ممکن است نیاز به واحدهای اجاره ای برای خانواده های پرجمعیت یا معلولین باشد یا مثلاً برای ملکهای اجاره ای مبلغی متناسب با درآمد پرداخت شود. از آنجا که تقاضا برای مسکن لزوماً با مرزهای حوزه قضایی و محل اشتغال مطابقت ندارد ، یک عنصر مسکن نیازهای مسکن را در متن منطقه ای که دولت محلی در آن واقع شده فراهم می کند. در برخی از ایالت ها ، مانند کالیفرنیا ، نیوهمشایر و نیوجرسی ، ممکن است برنامه های مسکن در سطح ایالت یا منطقه ای وجود داشته باشد که نیازهای منطقه ای برای مسکن ارزان قیمت را مشخص کند و عنصر مسکن محلی باید این نیازها را به عنوان بخشی از "نمایشگاه - اشتراک "

    تعادل مشاغل / مسکن

    عنصر مسکن می تواند رابطه بین محل کار یا موقعیت شغلی و محل اسکان را بررسی کند. تعادل مشاغل / مسکن ، نسبت بین ایجاد شغل مورد انتظار در یک منطقه یا دولت محلی و نیاز به مسکن است که به عنوان تعداد واحدهای مسکونی بیان می شود. هرچه نسبت شغل / مسکن بیشتر باشد ، منطقه یا دولت محلی نسبت به مسکن شغل بیشتری ایجاد می کند. نسبت زیاد ممکن است به جامعه نشان دهد که نیازهای مسکن (از نظر مقرون به صرفه یا واحدهای فیزیکی واقعی) افراد شاغل در جامعه را برآورده نمی کند.

    سهام مسکن

    عنصر مسکن معمولاً اقدامات مورد استفاده برای نگهداری موجودی خوب از مسکن با کیفیت را مشخص می کند ، مانند اقدامات توان بخشی ، اجرای کد ، کمک فنی به صاحبان خانه و برنامه های وام و کمک هزینه. همچنین موانع تولید و بازسازی مسکن ، از جمله مسکن ارزان قیمت ، شناسایی خواهد شد. این موانع ممکن است شامل کمبود مکان های مناسب برای مسکن ، فرآیندهای پیچیده تصویب برای ساخت و ساز و سایر پروانه های توسعه ، هزینه های بالای مجوز ، و معاملات بیش از حد یا الزامات بهبود عمومی باشد.

    عنصر توسعه اقتصادی

    یک عنصر توسعه اقتصادی نقش دولت محلی را در اقتصاد منطقه توصیف می کند. دسته ها یا انواع خاصی از کاربردهای تجاری ، صنعتی و نهادی مورد نظر دولت محلی را مشخص می کند. و سایت های مناسب با امکانات پشتیبانی برای تجارت و صنعت را مشخص می کند. این یک یا چند هدف زیر دارد:

    تعدادی از عوامل معمولاً برنامه توسعه اقتصادی محلی را تحریک می کنند. این موارد شامل از دست دادن یا جذب یک کارفرمای بزرگ ، رقابت از جوامع اطراف یا ایالتهای اطراف ، این باور است که توسعه اقتصادی کیفیت بالاتری از زندگی را ایجاد می کند ، تمایل به اشتغال برای ساکنان موجود که در غیر این صورت منطقه را ترک می کنند ، اقتصادی رکود یا کاهش در یک جامعه یا بخشی از آن یا نیاز به درآمد مالیاتی جدید.

    یک عنصر توسعه اقتصادی معمولاً با تجزیه و تحلیل ترکیب شغل و رشد یا کاهش بخش صنعت به صورت ملی ، ایالتی یا منطقه ای آغاز می شود ، از جمله شناسایی دسته ای از فعالیت های تجاری ، صنعتی و نهادی که به طور منطقی می توان انتظار داشت واقع در حوزه قضایی همچنین ویژگی های موجود نیروی کار و الزامات نیروی کار آینده شرکت ها و م institutionsسسات تجاری و صنعتی موجود و بالقوه در ایالت و منطقه ای که دولت محلی در آن واقع شده است ، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این شامل ارزیابی حوزه قضایی و منطقه برای حمل و نقل کالا ها و خدمات به بازارها و منابع طبیعی ، فناوری ، آموزشی و انسانی آن است. غالباً ، یک عنصر توسعه اقتصادی دارای اهداف رشد است ، که ممکن است به عنوان تعداد مشاغل یا دستمزد ، یا بر اساس صنایع هدفمند و کاربری زمین ، حمل و نقل و نیازهای نیروی کار تعریف شود.

    دولت محلی همچنین می تواند از مالکان یا مجریان بنگاه های تجاری و صنعتی و موجودی زمین های تجاری ، صنعتی و موسسه ای در حوزه قضایی که خالی هستند یا به طور قابل توجهی کم استفاده می شوند ، تحقیق کند. یک عنصر توسعه اقتصادی همچنین ممکن است به مسائل سازمانی ، از جمله ایجاد نهادهایی مانند سازمانهای غیر انتفاعی ، که می توانند فعالیتهای توسعه اقتصادی را انجام دهند ، بپردازد.

    عنصر مناطق حساس و حساس برخی از برنامه های جامع حفاظت از مناطق حساس و حساس را برطرف می کنند. این مناطق شامل زمین است

    و اجسام آبی که زیستگاه گیاهان را فراهم می کنند

    حیات وحش ، مانند تالاب ها ، راهروهای ساحلی و دشت های سیلاب. به عنوان مناطق شارژ مجدد آبهای زیرزمینی برای سفره های زیرزمینی خدمت می کنند. و مناطقی با شیب تند که به راحتی فرسایش می یابند یا بی ثبات هستند ، به عنوان مثال. آنها همچنین می توانند شامل مناطق حساس بصری ، فرهنگی و تاریخی باشند. با شناسایی چنین مناطقی ، دولت محلی می تواند از طریق مقررات ، مشوق ها ، خرید زمین یا منافع در زمین ، اصلاح پروژه های توسعه عمومی و خصوصی یا اقدامات دیگر از آنها محافظت کند.

    عنصر خطرات طبیعی

    عناصر خطرات طبیعی مشخصات فیزیکی ، اندازه ، شدت ، فراوانی ، عوامل ایجادکننده و گستره جغرافیایی تمام خطرات طبیعی را ثبت می کنند. خطرات شامل سیلاب است. فعالیت لرزه ای آتش سوزی خطرات مرتبط با باد مانند گردباد ، طوفان های ساحلی ، طوفان های زمستانی و طوفان ها ؛ و زمین لغزش یا فرونشست ناشی از بی ثباتی ویژگی های زمین شناسی است.

    یک عنصر خطرات طبیعی مشخص کننده این خطر است. در صورت امکان میزان آن را ترسیم می کند. آسیب پذیری جامعه را ارزیابی می کند. و یک مجموعه مناسب از اقدامات کاهش ، که ممکن است شامل سیاست های استفاده از زمین و الزامات کد ساختمان باشد را ایجاد می کند. عنصر خطرات طبیعی همچنین ممکن است کفایت امکانات حمل و نقل موجود و ساختمانهای عمومی را برای پاسخگویی به حوادث و نیازهای اولیه بهبودی مانند تخلیه و پناهگاه اضطراری تعیین کند. از آنجا که بیشتر جوامع بیش از یک نوع خطر دارند ، برنامه ریزان باید در نظر بگیرند که به طور مشترک از طریق یک رویکرد چند خطری به آنها پرداخته شوند.

    عنصر کشاورزی

    برخی از طرح های جامع شامل عناصر کشاورزی و حفاظت از جنگل هستند. این عنصر بر ارزش کشاورزی و اراضی جنگلی برای اقتصاد محلی متمرکز است ، اگرچه می تواند شامل فضای باز ، زیستگاه و حفاظت از منظره باشد. برای چنین عنصری ، دولت محلی به طور معمول کشاورزی و زمین های جنگلی را ثبت می کند و با استفاده از روش های مختلف ، مانند سیستم ارزیابی زمین و ارزیابی سایت وزارت کشاورزی ایالات متحده (LESA) ، زمین را درجه بندی می کند. سپس تعارضات بین استفاده از چنین اراضی و سایر کاربردهای پیشنهادی را که در سایر عناصر برنامه جامع موجود است ، شناسایی می کند.

    به عنوان مثال ، اگر قرار باشد منطقه ای برای اهداف کشاورزی حفظ شود ، اما عنصر تأسیسات جامعه خط لوله فاضلاب را به منطقه پیشنهاد می دهد ، این امر منافاتی خواهد داشت ، که اگر اصلاح نشود منجر به فشار توسعه به کشاورزی آینده می شود. . اقدامات اجرایی ممکن است شامل ارزیابی کاربری کشاورزی همراه با بسیار زیاد باشد

     نیازهای زیادی (40 هکتار یا بیشتر) ، انتقال حقوق توسعه ، خرید حقوق توسعه ، حق الزحمه حفاظت ، برنامه های بازاریابی برای پیشبرد زنده ماندن زمین های کشاورزی محلی و برنامه های گردشگری مبتنی بر کشاورزی.

    پیاده سازی

    یک طرح جامع محلی باید شامل یک برنامه اجرایی باشد تا اطمینان حاصل شود که پیشنهادهای ارائه شده در این طرح تحقق یافته اند. برنامه پیاده سازی که بعضاً به عنوان "برنامه عملیاتی" خوانده می شود ، شامل لیستی از اقدامات دولتی یا خصوصی خاص است که توسط تاریخ اجرای برنامه ریزی شده آنها تنظیم شده است - کوتاه مدت (1 تا 3 سال) ، میان مدت (4 تا 10 سال) و اقدامات طولانی مدت (11 تا 20 سال). اقدامات معمول شامل پروژه های سرمایه ای ، تغییر در مقررات و مشوق های توسعه زمین ، برنامه ها یا روش های جدید ، ابتکارات مالی و اقدامات مشابه است. هر اقدام ذکر شده باید مسئولیت وظیفه را تعیین کند و شامل برآورد هزینه و منبع بودجه باشد.

    بعضی از جوامع برنامه های جامعی را تولید می کنند که مبتنی بر سیاست های گسترده تری باشد. این برنامه ها به برنامه اجرای دقیق تر نیاز دارند. برنامه های عملکردی منفرد تولید شده در نتیجه برنامه جامع ، به تعیین هزینه ها یا وظایف خاص پرداخته اند.

    منبع: مک ، استوارت (ویراستار اصلی). 2002. کتاب راهنمای قانونگذاری در حال رشد SmartSM: اساسنامه مدل برای برنامه ریزی و مدیریت تغییر ، 2 جلد. شیکاگو: انجمن برنامه ریزی آمریکا.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی