وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    فرونشست

    معمار شهر - عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه و شهرسازی گفت: مساحت پهنه فرونشستی در استان گلستان ۵۰۵۰ کیلومتر مربع برآورد شده و نرخ فرونشست بیشینه در این استان به حدود ۱۲ سانتی‌متر در سال رسیده که تعجب‌برانگیز است.

    به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، "خطر فرونشست زمین" در کشور ما روز به روز استان‌ها و شهرهای بیشتری را درگیر خود می‌کند و بیم آن می‌رود که دیر یا زود اثرات این پدیده که از آن به عنوان "زلزله خاموش" در لایه‌های پایین‌تر زمین یاد می‌شود، در سطح زمین پدیدار شده و جان و مال مردم کشورمان را به خطر بیندازد.

    در حال حاضر این پدیده حتی در استان‌های شمالی کشور نیز در حال افزایش است و به نظر می‌رسد فرونشست به زودی به یک از چالش‌های اصلی این استان‌های تبدیل شود.

    در این رابطه، علی بیت‌اللهی؛ عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه و شهرسازی به تسنیم گفت: نقشه جدید و بروزی از فرونشست زمین در گستره استان گلستان، محدوده گرگان و اطراف تهیه شده است.

    وی ادامه داد: مساحت پهنه فرونشستی در استان گلستان 5050 کیلومتر مربع برآورد شده است و تصور اینکه در استانی با میزان بارندگی نسبی بهتر از اغلب استان‌های کشور، این وسعت از مساحت پهنه‌های فرونشستی زمین گسترش داشته باشد، تعجب‌برانگیز است.

    عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه و شهرسازی با بیان اینکه نرخ فرونشست بیشینه در این استان به حدود 12 سانتی‌متر در سال رسیده است، گفت: روند پسروی آب دریای خزر، پهنه‌های فرونشستی را تا لب خلیج گرگان نیز پیش خواهد برد و در نوار ساحلی بدلیل نهشته‌های ریزدانه(رسوب یا ته‌نشست که توسط جریان سیال، منتقل می‌شود)، اثرات فرونشست نمایان‌تر خواهد بود.

    بیت‌اللهی بیان کرد:‌ تعداد 21 شهر استان گلستان با جمعیت کل 920 هزار نفر و تعداد 550 آبادی با جمعیت 600 هزار نفر در استان گلستان در معرض خطر فرونشست زمین قرار دارند.

    وی تأکید کرد: ضرورت ویژه دارد تا مقررات ملی فرونشست زمین در کشور تدوین و لازم‌الاجرا شود.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی