وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    داستان غمبار بافت های فرسوده در تهران همچنان ادامه دارد. مدیریت شهری جدید برای پایان این مشکلات نا توان می داند زیرا معتقد است شهردار سابق تهران بدون داشتن اعتبارات و با قرض های سی هزار میلیاردی پروژه های نیمه تمام بسیاری را به ارث گذاشته است و فعالیت هایی در منطقه انجام داده که مانع از ورود سرمایه گذار به این بخش ها شده است.
     

     
    به گزارش تیتر شهر؛  داستان  غمبار بافت های فرسوده در تهران همچنان ادامه دارد. مدیریت شهری جدید برای پایان این مشکلات نا توان می داند زیرا معتقد است شهردار سابق تهران بدون داشتن اعتبارات و با قرض های سی هزار میلیاردی پروژه های نیمه تمام بسیاری را به ارث گذاشته است از این رو هفته ی گذشته مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران در حاشیه بازدید از منطقه نه به سراغ این پروژه های نیمه تمام می رود و این هفته مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، شهردار منطقه و جمعی از معاونان و مدیران  از وجود این پروژه ها و وجود بافت فرسوده در منطقه 15 ابراز نگرانی می کنند. از این رو  جلسه تعیین تکلیف وضعیت بافت های فرسوده، املاک و پروژه های ناتمام واقع در منطقه 15 شهرداری با حضور مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، شهردار منطقه و جمعی از معاونان و مدیران برگزار شد.
     
    سید رضا میرصادقی، دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران در جلسه تعیین تکلیف وضعیت بافت های فرسوده، املاک و پروژه های ناتمام واقع در منطقه 15 شهرداری با بیان این که میزان جمعیت پذیری پس از تخریب، تجمیع و نوسازی تقریباً 2.5 برابر می شود، بر ضرورت حفظ تعادل در روند عرضه و تقاضا تأکید کرد و خاطر نشان شد: متأسفانه به دلیل عدم رفع کسری خدمات و تأمین نشدن فضاهای تفریحی، رفاهی، آموزشی، درمانی و ... مورد نیاز در منطقه 15، جذابیت سکونت در این منطقه از بین رفته و این منطقه نه تنها نتوانسته مهاجرپذیر باشد بلکه بسیاری از ساکنان آن به دلیل نبود سرانه های خدماتی مورد نیاز از منطقه مهاجرت کرده اند.
     
    دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران بر ضرورت جلوگیری از مهاجرت و حفظ ساکنان منطقه 15 تأکید کرد و از آمادگی کامل سازمان نوسازی شهر تهران برای همکاری و تعامل هر چه بیشتر با شهرداری منطقه 15 و به ویژه حوزه شهرسازی به منظور بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده، تأمین کسری سرانه های خدماتی، جلب مشارکت سرمایه گذاران و ارتقاء کیفیت ساخت و سازها و سطح زندگی ساکنان منطقه خبر داد. از این رو به نظر وی یکی از موضوعات مهم در نوسازی بافت های فرسوده، طولانی بودن روند صدور پروانه های ساختمانی است که موجب عدم تمایل سرمایه گذاران جهت ورود به نوسازی می شود.
     
    بی اعتمادی شهروندان منطقه 15 برای نوسازی بافت فرسوده
    وحیدرضا محمدی، شهردار منطقه 15 نیز در این جلسه خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه های بزرگ ما در منطقه 15 بحث نوسازی بافت های فرسوده و بی اعتمادی ایجاد شده میان ساکنان منطقه که در طی 10- 12 سال اخیر شکل گرفته، می باشد.
     
    شهردار منطقه 15 با بیان این که حدود 8% بافت فرسوده تهران در محله های اتابک و مینابی در منطقه 15 قرار دارد، خاطرنشان کرد: شهرداری تهران در سنوات گذشته برای نوسازی بافت های فرسوده این محلات هزینه های زیادی خرج کرده است اما متأسفانه مداخله ناصحیح، شکل گیری بی اعتمادی در ساکنان منطقه را به دنبال داشته است.
     
    شهردار منطقه 15 همچنین از زحمات دفاتر خدمات نوسازی مستقر در منطقه تشکر کرد و ادامه داد: بزرگترین دلیل عدم اجرای پروژه های تعریف شده در منطقه، بارگذاری سنگین آن ها بوده است که فاقد توجیه اقتصادی است، لذا تجدید نظر در بارگذاری پروژه ها ضروری به نظر می رسد.
     
     
    محمدی با بیان این که شهرداری منطقه در کنار سازمان نوسازی شهر تهران برای حل مشکلات موجود حضور خواهد داشت، بر ضرورت تکمیل و افتتاح برخی از پروژه های نیمه کاره طبق زمانبندی معین جهت ایجاد ارزش افزوده در منطقه تأکید کرد.  
     
    شهردار منطقه 15 با اشاره به طولانی بودن فرآیند صدور پروانه بر ضرورت تشکیل کمیته تسهیل صدور پروانه در بافت فرسوده با حضور ناظر پایه یک نظام مهندسی خاطر نشان کرد: خواهش من این است که همفکری لازم به منظور قائل شدن استثناء در فرآیند صدور پروانه در بافت های فرسوده نسبت به سایر نقاط ایجاد شود تا این روند در بافت های فرسوده در کمترین بازه زمانی اتفاق افتد.
     
    فرودگاه مهرآباد عاملی منفی برای خاتمه به بافت فرسوده!
     
    از سوی دیگر  سید علی مفاخریان، شهردار منطقه 9 در خصوص بافت فرسوده و عدم رغبت سرمایه گذار گفت: برای رفع مسائل منطقه ٩، که محدوده غربی و دروازه غربی تهران است، شاهد مشکلاتی هستیم. برنامه هایی در الگوی طرح تفضیلی داریم.  برای برون رفت از این شرایط باید تحولات اقتصادی  و جذب سرمایه ای صورت بگیرد؛ با ورود سرمایه به منطقه، مشکلاتی مانند بافت فرسوده، ایجاد فضاهای فراغتی و رونق کسب و کار صورت می گیرد.  در این منطقه نیاز به خروج فرودگاه مهرآباد از محدوده شهری داریم. حضور فرودگاه سبب تحمیل ٥٢ میلیارد هزینه به شهر شده است فرودگاه مهرآباد علاوه بر تحمیل هزینه های زیست محیطی، تبعات ترافیکی و... به شهر وارد کرده است. برخی ساختمان های فرسوده در منطقه نیاز به ایجاد زلزله برای تخریب ندارد و در حال ریزش است.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی