مردم اعتمادی به پرداخت یارانه تسهیلات نوسازی ندارند/ اشتغالزایی پایدار با تغییر کاربری محلات فرسوده
برخی تجمیع پلاک ها را راهکار مناسبی می دانند و برخی دیگر بر این باورند که تجمیع پیشنهاد مناسبی برای این منظور نیست و تجربه های ناموفق تجمیع در سالیان گذشته این موضوع را اثبات می کند.
واحدهای تجمیع شده را حتی به قیمت تمام شده نمی خرند
در همین رابطه مدیر کل راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی، در پاسخ به اینکه در نوسازی بافت های فرسوده بحث تجمیع تا چه حد باید مورد توجه قرار گیرد گفت: قرار بر این بوده که در بافت فرسوده کل املاک مردم خریداری شود و شرکت عمران و بهسازی به صورت تجمیعی ساختوساز بکند. در این بخش ما در استان حتی یک پروژه آپارتمانی 15 واحدی را احداث کردیم اما متاسفانه کسی این واحدها را حتی به قیمتی که برای ما تمام شده، خریداری نمی کند.
مهدی جعفری در گفت و گو با «صما» ادامه داد: تجمیع حداقل در منطقه ما جوابگو نبوده و حالا به این نتیجه رسیدهایم که مردم باید خودشان ساختوساز کنند و هر مالکی، ملک خود را نوسازی کند و ما فقط باید معابر کمعرض را تعریض کنیم. چون ساکنان بافت فرسوده اغلب جزو افراد مسن هستند که حاضر به ترک خانههای خود نیستند و اعتقادات خاصی دارند. بنابراین تجمیع جواب نمیدهد.
جعفری همچنین مشکل عمده نوسازی بافت فرسوده را عدم استقبال مردم از این طرح دانست و گفت: مشکل ما عدم استقبال مردم از طرحی است که در نظر گرفتهاند. در ابتدای کار این تسهیلات با نرخ سود 18 درصدی پرداخت میشود و دولت تعهد داده است که سوبسید آن را به مالک پرداخت کند.
وی ادامه داد: اما پرداخت این یارانه محقق نمیشود و به همین دلیل اگر دولت آن را قبل از قسط بندی محقق کند و به جای وام 18 درصدی که به مالکان میدهند، وام 9 درصدی همراه با سوبسید ارائه کند، استقبال عموم از تسهیلات نوسازی چندبرابر میشود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر مردم اعتماد ندارند که این سوبسید حتما پرداخت خواهد شد اظهار داشت: اگر مردم نسبت به این امر اطمینان حاصل کنند، از دریافت تسهیلات نوسازی بیشتر استقبال میکنند. اما در شرایط کنونی در برخی از شعب بانکها حتی نمیتوانیم وامهایی را که به ما اعلام میشود، جذب بکنیم به خاطر اینکه مردم کمتر استقبال میکنند.
جعفری همچنین افزایش طرح ها و سیاست های تشویقی را برای توسعه نوسازی بافت فرسوده امری مهم دانست و تاکید کرد: البته در حال حاضر تخفیف 50 درصدی در بحث پروانه ساختمانی ارائه میشود، اما اگر درصد این تخفیفات بیشتر شود، بسیار موثرتر خواهد بود.
مدیر کل راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی ساکنان بافتهای فرسوده را جزو اقشار کم درآمد برشمرد که قدرت ساختوساز ندارند و افزود: اگر بتوان در بافتهای فرسوده بحث اشتغال ساکنان را از طریق تغییر کاربری محلات فرسوده به مکانهای تجاری یا کارگاههای تولیدی ایجاد کرد، مردم برای ساختوساز بیشتر ترغیب میشوند.
وی در این راستا با ارائه مثالی تشریح کرد: برای نمونه طی سال های اخیر ضمن اینکه منطقه نعمتآباد تهران، به یک مکان برای اشتغال زایی پایدار ساکنان تبدیل شده، ارزش املاک آنها هم بالا رفته است. بنابراین با این قبیل اقدامات، مردم بیشتر برای ساخت و ساز ترغیب میشوند. ما هم در استان خود اینگونه اقدامات را در دستور کار قرار دادهایم.
لزوم افزایش زمان بازپرداخت تسهیلات نوسازی
همچنین مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام نیز با اشاره به اینکه شهرداران باید همکاری بیشتری کنند تا مردم از نوسازی و بهسازی استقبال بیشتری کنند گفت: برای اینکه مردم و مالکان بیشتر از نوسازی استقبال کنند، دولت باید زمان بازپرداخت تسهیلات نوسازی را افزایش دهد.
کمالالدین میرجعفریان در گفت و گو با «صما» با اشاره به پیامدهای افزایش نوسازی در بافت فرسوده افزود: بهطور قطع وقتی تقاضا برای نوسازی افزایش یابد، ساختوساز هم در این بافت ها با هزینه کمتر و سرعت بیشتری انجام خواهد شد و به طبع آن هم مسکن بیشتری تولید میشود. در کنار آن اشتغال زایی هم ایجاد می شود.
وی همچنین با بیان اینکه با همکاری شهرداریها و شوراهای شهری، مالکان می توانند در کنار استفاده از تسهیلات بافتهای فرسوده، از تخفیفات قانونی هم برای اخذ پروانه استفاده کنند، گفت: اما مانع اصلی نوسازی بافتهای فرسوده، عدم پرداخت سهم یارانه تسهیلات است که دولت باید سود تسهیلات را در وجه متقاضیان پرداخت کند و اگر این موضوع عملیاتی شود، قطعا استقبال بیشتری خواهد شد.
میرجعفریان در پاسخ به اینکه تامین زیرساختها تا چه حد در نوسازی مورد توجه قرار می گیرد گفت: خوشبختانه با توجه به استعدادهای بالقوه بافتهای فرسوده و وجود خدمات زیربنایی و روبنایی در این فضاها، نیاز است که این خدمات بهینه شود و در این زمینه شهرداری و شرکت عمران و بهسازی باید همکاری کنند تا معابر هم به نسبت ساختوسازها تعریض و بهینه شود.
وی خاطر نشان کرد: نیاز است که مالکان هم در تعریض این معابر مشارکت و با شهرداریها همکاری کنند تا معابر بهسازی شود و در صورت نیاز افزایش خدمات روبنایی در دستور کار قرار گیرد و عملیاتی شود.