وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    مساجد

    معمار شهر - به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حمیدرضا صارمی ضمن گرامیداشت 31 مرداد روز جهانی "مساجد"، با اشاره به احیاء "شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد" در دوره ششم گفت: شورای اسلامی شهر تهران در سال 1394، تشکیل "شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد" را به تصویب رساند تا ضمن اهتمام برای رفع کمبود مساجد در پایتخت، جانمایی مساجد نیز به نحوی انجام گیرد که همه شهروندان بتوانند با طی مسیر 500 متری به یک مسجد دسترسی داشته باشند.

    وی تصریح کرد: این شورا 12 عضو دارد که ریاست آن بر عهده شهردار تهران است و دبیرخانه این شورا در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران مستقر شده تا مصوبات این شورا توسط دبیرخانه عملیاتی شود.از زمان شکل گیری دبیرخانه "شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد" تا پایان دوره چهارم مدیریت شهری، اقدامات خوبی در این حوزه صورت گرفت اما پس از آن، این شورا و وظایف آن مورد غفلت قرار گرفت.

    صارمی ادامه داد: با روی کار آمدن شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران در دوره ششم، "شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد" مجددا مورد توجه ویژه اعضای شورای شهر و شهرداری تهران قرار گرفت و اقدامات لازم جهت احیاء آن انجام شد و این شورا با تعیین رئیس دبیرخانه از سوی شهردار تهران، فعالیت خود را مجددا بصورت جدی آغاز کرد.

    معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه موضوع اصلی فعالیت این دبیرخانه توجه به کالبد و ساخت مساجد است، گفت: البته این بدان معنا نیست که صفر تا صد این کار توسط شهرداری تهران انجام شود، بلکه رویکرد شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران به موضوع مساجد، "مردم محوری" است، یعنی مساجد، توسط خود مردم ساخته و نگهداری می شوند و شهرداری نقش تسهیل‌گر و حامی را خواهد داشت. شهرداری تهران با همین رویکرد، یکسری تسهیلات را برای تشویق مردم به مسجد سازی در نظر گرفته است که از آن جمله می‌توان به کمک مالی برای ساخت مسجد، اهداء زمین، عدم دریافت هزینه‌های مربوط به صدور پروانه احداث مسجد، رفع موانع موجود و... اشاره کرد.

    وی درخصوص بخشی از اقدامات انجام شده این شورا از سال گذشته تاکنون، اظهار داشت: سال گذشته حدود 40 میلیارد تومان بودجه برای این مهم تخصیص یافت که کل این مبلغ جذب شد و این بودجه در سال جاری به حدود 350 میلیارد تومان افزایش یافت، البته کمک‌های مالی ما برای احداث مساجد حدود 30 الی 40 درصد هزینه ها را شامل می‌شود و مابقی هزینه‌ها می‌بایست توسط مردم تامین شود.

    صارمی ادامه داد: شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد از اسفند ماه سال 1401 تاکنون بیش از 400 مسجد را مورد بررسی قرار داده و به 30 مسجد کمک و مساعدت مالی داشته است که امیدواریم این عدد تا پایان امسال به 100 مسجد برسد. همچنین در سال جاری، احداث حداقل 20 مسجد در دستور کار قرار داد.

    وی تاکید کرد: این نکته را نیز باید ذکر کنیم که تاکید شهرداری تهران بر احداث مساجد کوچک مقیاس محله‌ای به جای مساجد بزرگ مقیاس است، چراکه هدف ما همراه کردن مردم و احیاء هویت محلات با محوریت مساجد است.

    معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران افزود: احداث مسجد در شهر تهران، دارای ضوابطی است و مهندسین سازمان نظام مهندسی استان نیز بر آن نظارت دارند. همچنین کمک‌های مالی شهرداری نیز طی توافقنامه ای با هیئت امنای مساجد پرداخت می‌شود و شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران نیز بر روند پیشرفت کار در هر مرحله نظارت خواهد داشت.

    موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۵/۳۱

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی