وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    معلولان

    مشاور مناسب‌سازی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: مناسب‌سازی و دسترس پذیرکردن فضاهای شهری برای ارایه خدمات به معلولان، جانبازان، سالمندان و کم‌توانان جسمی حرکتی می‌تواند نقش بسزایی در بسط مفهوم «حق بر شهر معلولان» داشته باشد.

    علیرضا ابراهیمیان در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: معلولان، جانبازان و سالمندان به عنوان بزرگترین اقلیت شهری از حقوقی در شهر برخوردار هستند و متقابل در قبال شهر و مسایل مربوط به آن هم مسئولیت‌هایی دارند، از این رو شایسته است معلولان در قالب انجمن‌های مردم نهاد در مشارکتی فعالانه تصمیم‌ساز بوده و در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با خود مداخله کنند تا «شهروند» بمانند و به واسطه محدودیت های ناخواسته «شهربند» نشوند.

    وی افزود: ارتباط مردم با یکدیگر از یک سو و ارتباط بین مردم و مدیریت شهری از سوی دیگر، همچنین احقاق حقوق شهروندی و نظارت مردمی در قالب نظریه «حق بر شهر» که از مفاهیم نوین در زندگی اجتماعی شهرنشینان به ویژه شهروندان کلان شهرها است، تبیین می‌شود.

    مشاور مناسب‌سازی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با بیان اینکه این مفهوم مبتنی بر برخورداری تمام ساکنان شهر از فرصت‌های زندگی شهر است که عدالت و برابری فرصت‌ها از مفاهیم کلیدی آن به شمار می‌رود، تاکید کرد: شهر متعلق به تمامی افرادی است که در آن زندگی می‌کنند، از این رو توجه به حق دسترسی به خدمات شهری بدون تبعیض و تفاوت بین ساکنان یک شهر با تضمین برابر بودن فرصت‌ها می‌تواند نقش بسزایی در گسترش این مفهوم داشته باشد.

    وی فراهم کردن شرایط مناسب برای استفاده اقشار آسیب‌پذیر از امکانات و اماکن شهر را بخشی از وظایف مدیران شهری دانست و اظهارکرد: قوانین حقوق شهری اگر بر اساس چهارچوب مشخص، شفاف، عادلانه و کارآمد برای ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان و با تاکید بر رعایت حقوق و تکالیف متقابل مردم و مسئولان تدوین شود به گونه‌ای که در مشارکتی سازنده، قانونمند و آگاهانه پیش برود، می تواند باعث توسعه پایدار شهر، استقلال معلولان و توانمندسازی افراد کم‌توان جامعه شود.

    ابراهیمیان تصریح کرد: شهرداری اصفهان سالها در قالب تشکیل ستاد مناسب سازی فضاهای شهری به این حوزه توجه و تمرکز ویژه داشته تا جایی که افزایش مطلوبیت فضاهای شهری برای معلولان، جانبازان، سالمندان و کم‌توانان جسمی و حرکتی یکی از سیاست‌های کلان در برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۴ است.

    وی خاطرنشان کرد: «حق معلولان بر شهر» در حقیقت فراهم کردن مناسب‌سازی فضاهای شهری برای آنها است و «حق شهر بر معلولان» در ارتباطی متقابل، مشارکت کنشگرانه معلولان برای شناخت نیازها و ارایه راهکار برای رفع مشکلات است.

    مشاور مناسب‌سازی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان ابراز امیدواری کرد: با ادامه همکاری مدیریت کلان شهر اصفهان، شورای اسلامی شهر و انجمن‌های فعال مردم نهاد در سال ۱۳۹۷ بتوان گام‌های مؤثری در این زمینه برداشت.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی