وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    سازمان زیبا سازی شهرداری تهران این روزها با بی توجه به تمام مسائل شهری، چهارمین دوسالانه دیوار نگاری را ترتیب داده تا نشان دهد اولویت آنها دیوار نگاری است.
     
     

    نقاشی دیواری در پایتخت، دغدغه این روزهای سازمان زیباسازیایرج اسکندری، دبیر شورای سیاست گذاری چهارمین دوسالانه دیوارنگاری گفت: هنرمندانی که در خصوص آثار خود حرف دارند به دنبال تاثیر گذار بودن کارهای هنری خود هستند به همین منظور هم نباید از نقش نقاشی دیواری در شهر غافل شویم.

    ایرج اسکندری در همایش علمی و پژوهشی چهارمین دوسالانه دیوارنگاری شهری تهران با اشاره به اهمیت و ضرورت پژوهش در امر نقاشی دیواری ادامه داد: بدون شک زمانی که می خواهیم به یک مقصدی برسیم باید مطالعه اندکی در خصوص آن داشته باشیم.
    او با بیان اینکه در همه دنیا در حوزه نقاشی دیواری پژوهش کمتری انجام شده است، افزود: باید در حوزه نقاشی دیواری بیشتر به امر پژوهش توجه کنیم چراکه امروزه در زمینه اجرا در سطح شهر تهران به بن بست رسیده ایم.
    دبیر شورای سیاست گذاری چهارمین دوسالانه دیوارنگاری تصریح کرد: از سالهای گذشته تاکنون کسانی که در رشته نقاشی دیواری علاقمند به کار بوده اند بیشتر گرایش خود در راستای سلیقه داوران و آثاری که از قبل پذیرفته شده قرار داده اند.
    اسکندری با تاکید بر اینکه کپی برداری از آثار سال های گذشته می تواند مخاطب را به بیراهه ببرد، گفت: به منظور دست یابی به آثار بهتر باید چند نکته از جمله فرهنگ، جغرافیا، شرایط اقلیم و آب و هوا را مورد توجه قرار دهیم تا افراد با سبک و نگاه شخصی به ارائه اثر بپردازند.
    او با اشاره به مقاله ارائه شده از سوی سارا سعادت فرد یکی از شرکت کنندگان چهارمین دوسالانه دیوارنگاری افزود: بر اساس اطلاعات به دست آمده بیشترین رویکرد مخاطبان به سمت نقاشی های انتزاعی و کمترین توجه به نقاشی های یادمانی است.
    به گفته دبیر شورای سیاست گذاری چهارمین دوسالانه دیوارنگاری نقاشی های دیواری یکی از عوامل تاثیرگذار برروی مردم است اگرچه در این خصوص ما هنوز به پاسخ قاطع نرسیدیم که مردم به چه میزان از آثارها تاثیر گرفته اند.
    اسکندری با تاکید بر اینکه تلاش داریم در فضای شهری بیشتر به موضوع زیباسازی بپردازیم، گفت: نقاشی های دیواری در زمینه های اجتماعی تاثیر کمتری بر روی مردم داشته اند به همین منظور باید بدانیم که مردم خواهان چه نقاشی هایی بر روی دیوار هستند.
    او با اشاره به اینکه در سال های گذشته بسیار محافظه کارانه با نقاشی دیواری برخورد می کنیم، تاکیدکرد: سازمان زیباسازی شهر تهران تلاش دارد که یک فضای بسیار آرام و بی دغدغه در شهر نقاشی شود.
    اسکندری با تاکید بر اینکه دیوار یک رسانه بسیار مهم در شهر محسوب می شود، گفت: هم اکنون هنرمندانی که در خصوص آثار خود حرف دارند به دنبال تاثیر گذار بودن کارهای هنری خود هستند به همین منظور هم نباید از نقش نقاشی دیواری در شهر غافل شویم.
    دبیر شورای سیاست گذاری چهارمین دوسالانه دیوارنگاری اضافه کرد: نقاشی در بزرگراه را مفید نمی دانم به همین منظور هم باید در این زمینه از کسانی که در اتوبان ها تردد دارند نظر سنجی صورت گیرد تا متوجه شویم که میزان تاثیر پذیری این نقاشی ها چقدر است.

     دانش در کنار فعالیت های هنری می تواند به خلق آثار موفق برسد
    مهران هوشیار  با بیان اینکه یکی از مهمترین دغدغه هایی که باید به آن به عنوان یک آسیب جدی توجه کنیم این است که در نگاه کلان برای نقاشی دیواری، مدیریت و برنامه ریزی نداریم، افزود: طبیعی است که هر فعالیتی نیازمند دانش و آگاهی است و این آگاهی و دانش همان دست یابی به بخش پژوهش و کند و کاو است.
    او با اشاره به اینکه هر فعالیتی که آغاز می شود باید با دغدغه و نیاز همراه باشد تا به سرانجام برسد، ادامه داد: اگر دانش را در کنار فعالیت های هنری قرار دهیم دو بال یک پرواز هستند چراکه این اتفاق بدون کمک یکدیگر هرگز رخ نمی دهد.
    عضو هیات داوری بخش پژوهشی چهارمین دوسالانه دیوارنگاری شهری تهران با بیان اینکه اگر قرار است اثری خلق شود نیاز به دانش دارد اگرچه هم اکنون این اتفاق به صورت ناخودآگاه در حال رخ دادن است، گفت: اکثر پژوهش‌هایی که در حال اتفاق افتادن است یک آسیب شناسی و برخورد توصیفی نسبت به نمونه هایی است که در گذشته اجرا شده است.
    او با بیان اینکه در مقاله ها مشخص نشده بود که سفارش دهنده چه درخواستی از هنرمند دارد، تصریح کرد: نمی‌دانیم که هنرمند برای خلق اثر خود چه معیارهایی را در نظر گرفته بود به همین منظور معتقدم که نگاه نقاش برای خلق آثار مورد ارزیابی قرار نگرفته بود به همین منظور باید این نقطه ضعف را با سیستم های آموزشی درسطح کلان مورد توجه قرار دهیم.
    عضو هیات داوری بخش پژوهشی چهارمین دوسالانه دیوارنگاری شهری تهران با اشاره به اینکه مقاله خانم سارا سعادت فر بسیار ارزشمند و تحلیلی بود، افزود: این هنرمند برای اینکه بتواند سیلقه مخاطب را مد نظر قرار دهد آثاری خوبی خلق کردند.
    هوشیار با اشاره به مقاله بهنام فراهانی یادآور شد: در پرزنت کردن مقاله و به منظور افزایش تاثیرگذاری در ذهن مخاطب به جای پرداختن به بدنه ی اصلی و گردآوری مطالب بیشتر به جمع آوری و نتیجه گیری پرداخته شود می تواند تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

     نقاشی دیواری با توجه به قدمت کهن در تاریخ ایران می تواند یک الگوی فرهنگی باشد
    اصغر فهیمی‌فر، با اشاره به اینکه مهمترین موضوع چهارمین دوسالانه دیوارنگاری بحث تاپ گردهای اجتماعی دیوارنگاری و نقاشی دیواری است، ادامه داد: در حال حاضر نقاشی دیواری به شکل گیری آثاری بسیار ارزشمند تبدیل شده به گونه ای که به موازات آن مطالعات اجتماعی بسیاری اتفاق افتاده است.
    عضو هیات علمی بخش پژوهشی چهارمین دو سالانه دیوار نگاری با تاکید براینکه در سال های گذشته نقاشی دیواری به صورت خود جوش اتفاق افتاده اما تاثیرات خود را بر روی مخاطب داشته است، تاکیدکرد: به همت برخی از استادان، مطالعاتی در خصوص رشته تحصیلی نقاشی دیواری انجام شد به گونه ای که هم اکنون این رشته تحصیلی به صورت یک درس تدوین شده است.
    او با اشاره به کارکردهای اجتماعی دیوار نگاری و نقاشی دیواری گفت: نقاشی گونه های مختلفی از جمله نقاشی روی بوم، سه پایه، نقاشی روی اشیاء، منسوجات و ... دارد که نقاشی دیواری ذیل دیوار نگاری مطرح و در حوزه های مختلفی از جمله سنگ نگاری، نقش برجسته، گچ بری و غیره هم مورد توجه قرار دارد.
    به گفته این استاد دانشگاه، دیوار نگاری در دوره معاصر و مدرن فاقد یک چارچوب و الگوی فرهنگی بوده به همین منظور هنر ما در این دوران ها سنت فلسفه ای با خود به همراه دارد.
    فهیمی فر با بیان اینکه نقاشی دیوارنگاری اجتماعی ترین صورت نقاشی است، یادآور شد: معتقدم نقاشی یک رسانه جمعی است چراکه با عموم شهروندان و تماشاگران رو به رو است.
    به گفته او هر چه ما به سمت نقاشی دیواری سوق پیدا می کنیم جنبه اجتماعی هنر بیشتر می شود چراکه روزانه هزاران نفر با نقاشی دیواری درگیر می شوند و همین امر هم باعث می شود که تاثیر این نقاشی قابل قیاس با هیچ موضوع دیگری نباشد.
    عضو هیات علمی بخش پژوهشی چهارمین دو سالانه دیوار نگاری با اشاره به اینکه در کشورهای خارجی نقاشی روی بوم به عنوان عنصر مبلمان داخلی متریال مطرح می شود، گفت: در کشور ایران بیشتر گرایش ها به سمت نقاشی دیواری است چراکه نقاشی با انبوه مخاطب در ارتباط است به همین منظور اهمیت موضوع هم به همان میزان جریان زیبایی شناختی حساس تر است.
    فهیمی فر تاکید کرد: گفتمان نقاشی از زاویه های زیبایی شناختی تغییر پیدا می کند چراکه تعریف فضای نقاشی باید بر اساس رویکردهای فلسفی و معرفت شناسی تعیین شود به این منظور که جهان از نظر نقاشی دچار تغییرات اساسی شده است.
    او اضافه کرد: هم اکنون در حوزه تصویر، انقلابی رخ داده است به همین منظور برای توسعه نقاشی دیواری نگاری در کشور و مخصوصا شهر تهران نیازمندهای پروژه های معرفتی و جامعه شناختی هستیم.

    عضو هیات علمی بخش پژوهشی چهارمین دو سالانه دیوار نگاری با تاکید بر اینکه هنوز مطالعه های زیادی در خصوص نقاشی دیوار نگاری انجام نشده است، گفت: از ابتدای تاریخ ایران و قرن سوم مشاهده می کنیم که نقاشی دیواری به صورت یک جریان اساسی در تزیین معماری مورد توجه بوده به گونه ای که بیشتر کارکرد مذهبی داشته و زینت بخش یک رویکرد مذهبی بوده است.
    فهیمی فر یادآور شد: نقاشی دیواری در نشانه گذاری برای تزیین محیط از کارکردهای تبلیغاتی در جامعه مدرن برخوردار است به گونه ای که معتقدم تلطیف محیط از جمله تاثیرات نقاشی دیواری است.
    به گفته این استاد دانشگاه چگالی شهر تهران نسبت به دیگر شهرها و کشورهای دنیا بسیار بالا است چراکه از کمترین فضاها در شهر استفاده شده و همچنین فضاهای منفی در شهر تهران عرض پیاده ها رو ها تنگ است.
    او با بیان اینکه شهر تهران یکی از پر استرس ترین شهرهای دنیا به حساب می آید، تاکید کرد: شهر تهران فاقد یک طرح جامع شهری است به همین منظور هم اکنون یک آشفتگی در شهر مشاهده می شود که باید برای رفع آن یک طرح جامع نقاشی دیواری در شهر تهران داشته باشیم تا بدین وسیله شاهد کاهش استرس، تخلیه هیجان های مضر و غیره در شهر باشیم.
    عضو هیات علمی بخش پژوهشی چهارمین دوسالانه دیوار نگاری تصریح کرد: هر زمان که فرهنگ به عنوان مقوم ضعیف تر شود جامعه زودتر شکست می خورد به همین منظور معتقدم نقاشی دیواری و هنر می تواند به تمعیق نفاق‌ها بیشتر بپردازد.
    فهیمی فر با بیان اینکه هنر نقش اساسی در جامعه دارد و به عنوان یک کالا محسوب می شود، یادآور شد: در فرآیندهای مدرن باید به هنر توجه کنیم و بنیادها و الگوهای معرفتی را به گونه ای تدوین و تعریف کنیم که دیگر در جامعه شاهد تشویش، استرس و چالش نباشیم.
    به گفته این استاد دانشگاه در دیگر کشورهای دنیا فردی به نقاشی های دیواری آسیب نمی رساند در حالی که در ایران این اتفاق بسیار رخ می دهد و این برای ما نقص محسوب می شود به همین منظور هم باید نسبت به ساماندهی آن اقدام کنیم.
    فهیمی فر با بیان اینکه نقاشی دیواری هم اکنون تحت سیطره دولتی قرار دارد، تاکید کرد: دولت باید در این خصوص کمک کند و بخش خصوصی نیز باید در این زمینه فعال تر شود چراکه یکی از راه های برون رفت از چالش های شهر تهران سپردن کار به دانشجویان مرتبط با این امر است.

     شهر تهران محتاج نقاشی های دیواری است

    خسرو خسروی با اشاره به اینکه نقاشی دیواری در شهر تهران باید از کف به سمت بالا شروع شود، اظهار داشت: باید برای رسیدن به اثرگذاری دراز مدت بسیار تلاش کنیم.
    او با بیان اینکه چالش های بسیار زیادی در شهر تهران وجود داشته که نقاشی دیواری مکمل آن شده است، افزود: اگرچه بارها به نقاشی دیواری حمله های زیادی شد و مورد انتقاد قرار گرفت اما سرپا و پایدار ماند چراکه همه مسئولان به این نتیجه رسیدند که در شهر تهران حتما باید نقاشی دیواری انجام شود.
    عضو هیات داوران آثار دو سالانه در بخش طراحی و ایده پردازی گفت: هرچه به سمت جلو می رویم تعداد افراد در زمینه نقاشی دیوارنگاری بیشتر می شود چراکه در جامعه هنرمند و جامع بصری بزرگی داریم.
    او ادامه داد: جامعه ای که در آن تحولات سریعی مانند انقلاب رخ می دهد تمایل به نقاشی دیواری در آن بسیار بالا می رود چراکه نقاشی دیواری رسانه ای برای بیان سریع مسائل اجتماعی است.
    عضو هیات داوران آثار دو سالانه در بخش طراحی و ایده پردازی با بیان اینکه ضرورت ساختاری نیازمند گروه زیادی از فارغ التحصیلان رشته نقاشی دارد، تصریح کرد: همه فارغ التحصیلان باید دست به دست هم دهند تا نقاشی با سرعت در شهر به اجرا برسد.
    خسروی با بیان اینکه شهری در دنیا وجود ندارد که مانند تهران به این وسعت کار در آن انجام شود، تاکید کرد: نقاشی دیواری تهران بسیار ارزشمند شده به گونه ای که بسیاری از هنرمندان توانسته اند در دنیا چهره شوند.
    او با بیان اینکه نقاشی دیواری یک ضرورت است و پژوهش هایی که انجام می شود به گرد کارهایی که انجام می‌شود، نمی رسد، گفت: پروژه های بزرگ پژوهشی نداریم در حالی که پروژه های بزرگ اجتماعی در شهر اجرا می‌شود.
    به گفته عضو هیات داوران آثار دو سالانه در بخش طراحی و ایده پردازی متولیان امر نقاشی دیواری و همچنین شهرداری تهران در زمینه نقاشی دیواری هزینه های زیادی انجام می دهند به همین منظور هم معتقدم باید در زمینه پژوهشی هم اقداماتی انجام شود.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی