نماهای اصیل جای خود را به نماهای وارداتی می دهند
نما و پوسته هر شهر بیانگر هویت، تاریخ و میراث آن شهر محسوب می شود. بنابراین دقت در طراحی، اجرا و هماهنگی نماهای شهری می تواند باعث ارتقاء کیفیت بصری و هویت بخشیدن به شهر شود.
به گزارش ایمنا، از زمانی که زیبایی ظاهری و آرامش، آسایش، ایمنی و صرفه جویی در مصرف انرژی برای ساختمان ها مد نظر قرار گرفت، ایجاد نماهایی با مصالح و شیوه های اجرایی متفاوت و متنوع به صورتی جدی تر در دستور کار مالکان و سازندگان لحاظ شده است.
امروزه التقاط سبک های معماری در نمای ساختمان ها، نوعی بی هویتی در مؤلفه های فرهنگی و اجتماعی معماری و گونه ای از عدم یکپارچگی و پیوستگی در مفاهیم مرتبط با معماری در حوزه نماهای شهری را بوجود آورده است.
در سال های اخیر برای احیاء هویت معماری ایرانی اسلامی اقداماتی چون الگوسازی در بافت های فرسوده، تدوین ضوابط طراحی نما و برگزاری مسابقات طراحی صورت گرفته که از نتایج آنها قبول سهم مشترک حوزه عمومی و خصوصی بر نما است؛ اما این ناهمگونی همچنان باقی است.
اگرچه در تمام دنیا برای خلاقیت و طراحی های خاص نمای ساختمان ها ارزش و اهمیت قائل هستند و طرح های خلاقانه مورد توجه قرار می گیرند، اما چارچوب و ضوابط خاصی برای نماها تعیین می شود تا شهر دچار چهره ای متناقض و ناهمگون نشود.
به طور مثال در تعیین نمای یک ساختمان با توجه به محل واقع شدن آن و نوع بافت محدوده، ضوابط خاصی در مورد جنس و نوع مواد به کار رفته در نما و حتی نحوه نورپردازی مشخص می شود.
در فرآیند دستیابی به توسعه پایدار انسانی، شهر به عنوان جایگاهی محسوب می شود که دستیابی به رشد و توسعه در گرو ساز و کارهای مناسب برنامه ریزی آینده نگر آن قرار دارد.
نماهای کامپوزیت، شیشه ای و آلومینیومی در شهر اصفهان ممنوع است
در این خصوص معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان اظهار می کند: نماسازی و نماهای وارداتی مثل نماهای رومی یا نماهایی از جنس کامپوزیت، آلومینیوم، شیشه و غیره که با شرایط اقلیمی شهر اصفهان سازگار نیست بیشتر نمونه های وارداتی هستند.
سید جمال الدین صمصام شریعت در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار "ایمنا" ادامه می دهد: البته برای ساختمان های بلندمرتبه نیاز است نماهای سبک استفاده شود، یعنی اگر نمای کامپوزیت به نحوی باشد که مطابق مقررات ملی ساختمان ازجمله مبحث حریق و رنگی مطابق با معماری سنتی ما باشد، مشکلی وجود ندارد ولی به هرحال در ضوابط مصوب طرح تفصیلی شهر اصفهان که پیوست طرح بازنگری تفصیلی می باشد، نماهای کامپوزیت، شیشه ای و آلومینیومی در شهر اصفهان ممنوع است.
وی با اعلام اینکه ۷۰درصد جنس نمای ساختمان های باید از آجر باشد، تاکید می کند: نماهایی که با سبک های رومی ساخته شده و یا مطابق با ضوابط طرح های تفصیلی نیستند، یا مربوط به پروانه هایی است که از ۸ سال به قبل اخذ شده یا تخلف در نماسازی وجود دارد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان خاطرنشان می کند: نمای هر ساختمانی که پروانه برای آن صادر می شود، در کمیته سیما و منظر شهری باید مطرح شده و مصوبه بگیرد، همچنین با ضوابط مطابقت داشته باشد و مهندس ناظر نیز به معماری ساختمان و نقشه نمای مصوب دقت و مراقبت لازم را داشته باشد.
وی ادامه می دهد: در صورت بروز تخلف، مراتب به کمیسیون ماده صد شهرداری اصفهان ارجاع و رأی تخریب برای نمای ساخته شده، صادر می شود.
نمای ساختمان ها باید با شرایط و سبک معماری اصفهان همخوانی داشته باشد
صمصام شریعت بر این باور است که نماهای اصیل شهر و کشور خودمان زیباتر هستند لیکن مواردی همچون چشم و هم چشمی ها و تأثیرات فرهنگ و معماری وارداتی و یا اینکه سازندگان می خواهند ساختمانی که می سازند جلوه خاص داشته باشد، به نماهایی روی آورده می شود که نه با اقلیم و نه با فرهنگ ما همخوانی ندارد.
وی اظهارمی کند: در چشم و هم چشمی اتفاق های خوبی رقم نمی خورد بنابراین ما باید به سمتی پیش برویم که از معماری بومی خودمان و الگوی معماری و شهرسازی شهرهای ایرانی – اسلامی الگو بگیریم.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با بیان اینکه ضوابط مصوب باید توسط سازندگان و مهندسان ناظر مطالعه و مد نظر قرار گیرد، می گوید: نمای هر ساختمان، به نوعی یک منظر عمومی است که همه شهروندان عمری باید آنها را ملاحظه و گاهاً تحمل کنند، بنابراین باید با شرایط و سبک معماری اصفهان همخوانی داشته باشد.
تأکید بر معماری ایرانی اسلامی در نمای ساختمانها
یک جامعه شناس شهری نیز در اظهارنظری می گوید: در معماری ایرانی اسلامی توجه به اصول ساخت و سازها سبب ایجاد هماهنگی در بافت شهری می شود که مناظر شهری مناسب و در عین حال سرزنده و کارا را به ارمغان می آورد.
سیدعلی رضا فتح الهی در گفتگو با "ایمنا" ضمن تأکید بر معماری ایرانی اسلامی در نمای ساختمانها، ادامه می دهد: در معماری معاصر عدم توجه به اصول معماری بومی سبب ایجاد نابسامانی مناظر شهری شده است.
وی معتقد است: با توجه به اینکه معماری و شهرسازی هر شهری بازتاب شرایط ذهنی آن جامعه است، لذا شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ناهنجار و ناپایدار در شهرهای ما، نابسامانی و اغتشاش حاکم بر منظر شهری را به حد آزاردهنده ای رسانده است.
این جامعه شناس نمای اصولی ساختمانها را جزء الزامات عمومی ساختمان های شهر دانسته و می گوید: طراحی و ساخت نماهای ساختمانی باید تحت ضوابط و مقررات شهرسازی انجام شود.
وی ادامه می دهد: اجرای نماهای اصولی و ضابطه مند مطابق با آنچه در دستورالعمل طراحی نما آمده در مرحله اول وظیفه معمار ساختمان و در مراحل بعدی مطابق نمای ساختمان با نقشه طراحی شده را وظیفه مهندس ناظر دانست.
فتح الهی با تاکید بر اینکه، نمای هر ساختمان تأثیر مستقیم بر شهری دارد که در آن قرار دارد، اظهار می کند: تفاوت بین شهری بودن یا فردی بودن نما در صورتی از بین می رود که ساختمان ها جزئی از شهر در نظر گرفته شود و ارتباط آن با محیط اطراف خودش چند جانبه باشد.
امروزه یکی از معضلات بزرگ درمنظر شهری نماهای ساختمان های بزرگ و کوچکی است که افق دید ساکنان شهر را به واسطه ترکیبات ناهماهنگ دررنگ و جنس مصالح مختلف می سازند علاوه براین عدم تناسب درسایز ابعاد ترکیب و جنس مصالح درنماهای ساختمان ها بی توجهی به اقلیم و شرایط بومی منطقه فاکتور مهم دیگریست که از دید مهندسان طراح معمولا پنهان مانده و موجب شده تا مصالح بومی چون آجر و بسیاری از سنگهای نفیس استخراج شده از معادن داخلی جای خود را به مصالح بی دوام و ارزان و سریع الوصول وارداتی دهند.