وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    محوطه تاریخی پاسارگاد که مقبره کوروش را در دل خود جای داد است، 13 سال پیش به ثبت جهانی رسید تا طرح های جامع برای جذب گردشگر به این منطقه بیش از گذشته در چارچوب اصول و ضوابط جهانی و استاندارد گردشگری صورت گیرد اما با گذشت این مدت اما هنوز خبری از تدوین طرح جامع نیست.
     

     

    به گزارش تیتر شهر، محوطه تاریخی پاسارگاد که مقبره کوروش را در دل خود جای داد است، 13 سال پیش به ثبت جهانی رسید تا طرح های جامع برای جذب گردشگر به این منطقه بیش از گذشته در چارچوب اصول و ضوابط جهانی و استاندارد گردشگری صورت گیرد.

    متاسفانه با گذشت این مدت اما هنوز خبری از تدوین طرح جامع برای حوزه گردشگری، کشاورزی و توسعه بافت روستایی اطراف این محوطه تاریخی نیست و به نظر می رسد، هیچ تلاشی هم در این راستا در دست اقدام نیست.

    این در حالی است که با توجه به نیاز کشور به درآمدهای حاصل از حضور گردشگر، اگر اعتبارات عمرانی و از آن مهم تر طرح های علمی و قابل اجرا در این موضوع تدوین و تخصیص یابد، می توان در کوتاه مدت همه هزینه های صرف شده برای ساماندهی محوطه تاریخی را از محل گردشگری تامین کرد.

    حمید فدایی، مدیر پایگاه پاسارگاد در این خصوص می گوید: واقعیت موضوع این است که در کشور ما وقتی موضوعی خیلی جامع می‌شود، اعتبار زیادی هم لازم دارد. اعتبارات بحث دیگر ماست. ما کشور فقیری نیستیم. به نظر من، اندیشه مهمتر است. پول را می شود فراهم کرد. اول باید بدانیم که ما به لزوم چنین طرحی اعتقاد داریم. از طرحی بحث از پیچیدگی‌ بین دستگاه های مختلفی است که در این امر دخیل هستند. اگر چه اینجا ما متولی هستیم و باید طرح جامعی داشته باشیم که گردشگری، فرهنگ عمومی، در اقتصاد را در بر بگیرد اما همکاری دستگاه‌ های دیگر را هم نیاز داریم. طرح که فقط نباید روی کاغذ باشد بلکه باید ظرفیت اجرایی شدن را هم داشته و کاربردی باشد. ارتباطات بین دستگاه‌ ها هم در آن باید دیده شود.

    حال در غفلت مسئولان و عدم توجه به این فرصت جهانی، برای میراث فرهنگی و اقتصاد کشور، طرح هادی از سوی شهرداری منطقه تدوین شده است که با استانداردهای یک بافت تاریخی همخوانی ندارد و نمی تواند نیازهای این محوطه را برای افزایش استانداردها محقق کند.

    فدایی اختیارات این پایگاه برای دخالت در چنین اموری را زیاد نمی داند و آن را مستلزم کار تشکیلاتی می داند و به همین سبب در فقدان یک چارچوب مشخص برای مناطقی که ثبت جهانی می شوند، شهرداری ها هم حرف خود را به کرسی می نشانند چراکه میراث فرهنگی و سایر نهادهای مرتبط طرحی جامع در برابر طرح شهرداری ارائه نداده اند.

    فدایی در خصوص راهکار این معضل هم می گوید: ایده ما این است که باید در منطقه پاسارگاد و مادر سلیمان شهر هادی را به صورت طرح ویژه ببینیم. این طرح های ویژه را شورای عالی شهرسازی باید با توجه به مقتضیات و نیازهای منطقه تهیه کند. ضوابط آن ضوابط طرح ویژه است نه ضوابط محیط‌های معمولی شهری.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی