وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    یک سال از عمر شورای شهر تهران می گذرد و در این مدت، پایتخت دو شهردار به خود دیده است؛ اولی ناچار به استعفا شد و دومی قانون از وی حمایت نخواهد کرد اما پشت پرده انتخاب دو شهردار تهران علی رغم تبلیغ جوان گرایی اصلاح طلبان چه بوده است؟

     
     
    به گزارش تیتر شهر؛ شورای شهر تهران در آستانه یکسالگی ناچار است که در انتخاب شهردار خود تجدید نظر کند اما در این زمان، دو تن از اعضای شورای پنجم دست به افشاگری زدند. یکی از پشت پرده های عدم امضا میثاق نامه از سوی محسن هاشمی گفت و دیگری از عدم اجماع همگان روی محمد علی نجفی. در این راستا مرتضی الویری، رئیس شورای عالی استانها گفت: در هنگام انتخابات شورای شهر هم پیمان شدیم که بعد از حضور در شورا، عضویت در شورا را ترک نکنیم. این تعهدنامه را محسن هاشمی امضا نکرد و مرعشی به جای وی امضا کرد.
    الویری افزود: در یک مقطع زمانی به یک نتیجه رسیدیم که آقای نجفی به عنوان شهردار انتخاب شود. در مرحله بعد شورا به این نتیجه رسید که به افشانی رأی بدهد اگرچه من یکی از دو نفری بودم که به ایشان رأی ندادم اما چون شورا با دموکراسی به این انتخاب رسید، تا آخرین لحظه از آقای افشانی حمایت می کنم.
    الویری گفت: در جلسه وزیر کشور هم عنوان کردم که من به آقای افشانی رأی ندادم اما با تمام توان به او کمک خواهم کرد.
    وی در خصوص موضوع بازنشستگی شهردار تهران نیز یادآور شد: منتظر نظر شورای نگهبان هستیم و هنوز نظر قطعی اعلام نشده است.
    همچنین محمد علیخانی، رییس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران در خصوص انتخاب شهردار تهران گفت: در این شورا ما دو شهردار انتخاب کردیم، شهردار اول اگر یادتان باشد گفته شد که با ۲۱ رأی انتخاب شده اما برای اولین بار اعلام می کنم که در آن جلسه در دفتر آقای مسجد جامعی که برای آخرین بار راگیری شد، آقای نجفی ۲۰ رأی آورد نه ۲۱ رأی اما گفته شد که ۲۱ عضو منتخب شورا به وی رأی داده اند. 
    وی افزود: البته من خودم به آقای نجفی رأی دادم هرچند که بعداً نظرم عوض شد. قبل از آن نیز گزینه نهایی من برای شهردار بودن فرد دیگری بود منتها برای انسجام شورا و اینکه اکثریت منتخبان آقای نجفی را انتخاب کرده بودند بنده هم به وی رأی دادم و از کاندیدای مورد نظرم خواستم که انصراف بدهند. پیش از من آقای الویری و میرلوحی با وی تماس گرفته بودند اما نامزد مورد نظر قبول نکرده بود که انصراف دهد اما زمانی که من از وی خواستم قبول کردند و من صدای ایشان را روی پخش گذاشتم و اعضا اعلام انصراف ایشان را شنیدند.
    علیخانی خاطر نشان کرد: در خصوص انتخاب شهردار دوم نیز انسجام خوبی در شورا وجود داشت و آقای افشانی با ۱۹ رأی و با اکثریت قاطع به عنوان شهردار انتخاب شد. بنابراین صحبت شما در خصوص اختلاف نظر را در موضوعات بزرگ قبول ندارم. اختلاف نظر در سطحی که در شورا وجود دارد طبیعی است. حتی در میان یک حزب، یک جریان و یک جبهه اختلاف نظرهایی همیشه وجود داشته اما مهم این است که در موضوعات مهم و کلی اکثریت مان هم عقیده هستیم.
    وی در رابطه با انتخاب محسن هاشمی بیان کرد:  در خصوص آقای هاشمی نیز اکثریت در خصوص اینکه ایشان از شورا نروند و شهردار نشوند اتفاق نظر داشتند. ما اقلیتی بودیم که اعتقاد داریم آقای هاشمی توانایی اداره شهر را به خوبی دارد اما استدلال هایی بود که ایشان نباید از شورا خارج شوند. 
    رییس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران افزود: در حالی که از نظر من اهمیت ندارد که یک نفر از گروه رقیب وارد شورا شود و اینکه یک نفر غیر هم فکر ما وارد شورا شود نه اتفاق بزرگی است و نه می تواند به انسجام ما لطمه ای وارد کند. اتفاقا تضارب آراء بیشتر می شود و امکان نظارت نیز بیشتر است. البته اکثر اعضاء مخالف شهردار شدن آقای هاشمی بودند.
    علیخانی ادامه داد: یک نکته‌ای که در آقای هاشمی وجود دارد و داشتن روحیه ای مانند پدرشان است و آن اینکه از در معرض رأی قرار گرفتن هراسی ندارند. ایشان خودشان می دانستند که رأی بالایی ندارند و توصیه شده بود به دلیل آنکه برایشان بد نشود در انتخاب شهردار شرکت نکند. اما گفتند اشکال ندارد می خواهند بدانند چند رأی دارند. این هم شجاعت است. کسی بداند رأی کمی دارد اما خود را از رأی گیری حذف نکند و نگران نباشد با وجود داشتن دو میلیون رأی در تهران در شورا برای شهردار شدن، رأی چندانی ندارد و این را برای خودش افت نداند. این روحیه ایشان همانند پدرشان است. همانطور که آیت الله هاشمی بنا به تکلیف در شرایطی که فضا بر علیه شان مسموم بود، به دلیل احساس تکلیف در رأی گیری در انتخابات شرکت می کردند و از آن ترسی نداشتند.
    علیخانی در رابطه با علاقه شهروندان به انتخاب محسن هاشمی به عنوان شهردار بیان کرد:  تحلیل ما نیز از میزان رأی آقای هاشمی این بود که مردم دوست دارند ایشان شهردار شود و در نظر سنجی هایی که صورت می گیرد مردم این خواسته را ابراز می کردند. بدنه شهرداری نیز با وی آشنا بود. به هر حال وی در شهرداری کار کرده و جزء مدیران موفق بود. اگر ما می دانستیم خواست مردم چیز دیگری است و مردم نمی خواهند هاشمی شهردار شود شاید ما هم از این پیشنهاد، طرفداری نمی کردیم.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی