وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    واقعا تاسف آور است که در تهران به پایتخت شهروندان شهروندانی که قصد پیاده روی دارند به نقاطی برخورد می کنند که عملا جایی برای تردد آنها وجود ندارد و خیابان ها صرفا برای عبور خودروها طراحی شده است.
     
    پیاده روی در تهران عذاب آور است
    به گزارش تیترشهر: آلودگی های زیست محیطی  و صوتی و ترافیک حاصل از خودروها باعث شده تا مدیران شهری کشورهای پیشرفته به این فکر بیفتند که در کنار توسعه سیستم حمل و نقل عمومی، از حداکثر امکانات ممکن استفاده کنند تا شهروندان به دوچرخه سواری و پیاده روی بیاورند. در سال های اخیر، بسیاری از کشورها با جدیت در حال فرهنگ سازی برای افزایش پیاده روی هستند و در اصول شهرسازی خود این مسئله را با حساسیت ویژه ای لحاظ می کنند. فرهنگ سازی برای  پیاده روی راحت و لذت بخش در شهرها نه تنها به سلامت روحی و فیزیکی شهروندان کمک می کند بلکه اجازه می دهد از حجم ترافیک و آلودگی های ناشی از آن نیز کاسته شود. 
     
    استراتژی کشورهای پیشرفته برای نهادینه کردن فرهنگ پیاده روی 
    در شهرهای پیشرفته دنیا مانند توکیو، آمستردام، مونترال و... اصول شهرسازی به گونه ای است که معابری امنی را برای پیاده روی فراهم می کند. در کنار فراهم بودن زیرساخت ها برای پیاده روی ،فرهنگ سازی های لازم برای نهادینه کردن این عادت نیز انجام می شود و شهروندان این شهرها بابت قدم زدن این پیاده روها  با مشکل خاصی دست به گریبان نیستند.
    حتی در بسیاری از شهرها دیده می شود که مدیران شهری استراتژی های خاصی برای کاهش خودرو محوری و افزایش پیاده روی اتخاذ می کنند. به گونه ای که در بسیاری از خیابان های معروف و مهم خود اجازه تردد خودروها را نمی دهند و یا اینکه در برخی خیابان ها با ایجاد مکان های تفریحی و دیدنی باعث می شوند شهروندان علاقمند شوند تا با پای پیاده گشتی در این محل ها بزنند. 
     
    تهران شهری که پیاده روی درآن عذاب است
    درهمین حال، ملیحه نوذری، کارشناس حوزه اجتماعی با تاکید بر اینکه معابر تهران برای پیاده روی استاندارد نیست، در گفتگو با تیترشهر گفت: متاسفانه مدیران شهری در سال های اخیر معابر استاندارد و مناسبی را برای شهروندان خود فراهم نکرده اند. 
    وی ادامه داد: درتهران شهروندان برای پیاده روی با مشکلات عدیده ای مواجه هستند. اول اینکه به دلیل عدم رعایت اصول شهرسازی حتی یک خیابان استاندارد در پایتخت وجود ندارد و حتی در برخی خیابان ها دیده می شود که هیچ پیاده رویی برای عبور شهروندان وجود ندارد. 
    این کارشناس با تاکید بر اینکه علاوه بر مشکلات زیرساخت نبود معابر استاندارد، یک مشکل بزرگ دیگرهم پیاده روی در پایتخت وجود دارد، خاطرنشان کرد: یکی مشکل بزرگ دیگری که بر سر راه شهروندان برای پیاده روی وجود دارد، امنیت ناکافی شهر است. به طوری که در بسیاری از نقاط شهر، امنیت کافی برای تردد در معابر وجود ندارد. همچنین برخی معابر نیز نور کافی ندارند. 
    نوروزی اضافه کرد: متاسفانه در سال های اخیر مدیران شهری عمدتا به فکر ساخت اتوبان های دوطبقه ، تعریق بزرگراه ها و... بوده اند و نتیجه این سیاست ها هم این بوده که به خودرو محوری دامن زده اند . درحالی که هیچ گونه تمهیدات خاصی برای نهادینه کردن فرهنگ پیاده روی در نظر گرفته نشده است و اگر هم کسانی علاقه ای به پیاده روی داشته باشند، مجبورند به پارک ها بروند که اتفاقا در بسیاری از پارک ها نیز شرایط برای پیاده روی فراهم نیست. 
    این کارشناس گفت: واقعا خجالت آور است که در تهران به پایتخت شهروندان شهروندانی که قصد پیاده روی دارند به نقاطی برخورد می کنند که عملا جایی برای تردد آنها وجود ندارد و خیابان ها صرفا برای عبور خودروها طراحی شده است. 

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی