وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    موافقان تفکیک معتقدند هر یک از این دو بخش به تنهایی مسوولیت بزرگی است و وزاتخانه راه و شهرسازی به حوزه سنگین و بزرگی تبدیل شده است. در واقع این ادغام باعث شده تا حوزه مسکن و شهرسازی تحت الشعاع قرار گیرد. از سوی دیگر مخالفان نیز می گویند جداسازی وزارتخانه راه و شهرسازی به معنای بازگشت به عقب است و وقت و هزینه بسیاری می طلبد.

    به گزارش تیتر شهر ،رئیس کمیسیون عمران مجلس از تشکیل کمیته تفکیک وزارت راه و شهرسازی در هیات رئیسه مجلس و موافقت رؤسای قوای مجریه و مقننه با این طرح خبر داد.

    جدایی وزرات راه و ترابری از وزرات مسکن به سال 89 بر می گردد. زمانی که مجلس قصد داشت بهبهانی وزیر راه و ترابری دولت اجمدی نژاد را استیضاح کند او در مجلس حاضر نشد و مجلس به استیضاح وزیر راه و ترابری رای مثبت داد.احمدی نژاد هم در واکنش به این موضوع برای هر دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن، یک سرپرست معرفی کرد و به نوعی این دو وزارتخانه در هم ادغام شدند. سپس عنوان "وزارت راه و شهرسازی" را به خود گرفت که این روند تا کنون هم ادامه دارد.

    با آغاز به کار دولت یازدهم و روی کار آمدن عباس آخوندی به عنوان وزیر مسکن راه و شهرسازی و تمرکز او بر مشکلات جاده ای و هوایی ،‌عملا بخش مسکن کمرنگ شد و در سایه این بی توجهی شاهد افزایش چند برابری قیمت مسکن بودیم.با توجه به اهمیت بخش مسکن و تاثیری که در اقتصاد و اشتغال کشور دارد، بحث جداسازی وزارت راه از مسکن مطرح شد.در تیرماه سال گذشته کمیسیون "بودجه" مجلس به طرح انتزاع وزارت راه و شهرسازی رای مثبت داد اما کمیسیون "صنایع" با این طرح مخالفت کرد، اما روز یکشنبه ۱۶ مهرماه سال 96 کمیسیون عمران مجلس نیز به موضوع تفکیک رای مثبت داد.

    موافقان تفکیک معتقدند هر یک از این دو بخش به تنهایی مسوولیت بزرگی است و وزاتخانه راه و شهرسازی به حوزه سنگین و بزرگی تبدیل شده است. در واقع این ادغام باعث شده تا حوزه مسکن و شهرسازی تحت الشعاع قرار گیرد. از سوی دیگر مخالفان نیز می گویند جداسازی وزارتخانه راه و شهرسازی به معنای بازگشت به عقب است و وقت و هزینه بسیاری می طلبد.به گفته این عده به جای تفکیک وزارتخانه باید اصلاح مدیریتی اعمال شود و در شرایط فعلی که مشکلات اقتصادی کشور سر به فلک کشیده، نباید زمان را صرف تفکیک دوباره وزارتخانه‌ها کنیم.

    در این ارتباط مجتبی بیگدلی، رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان کشور در گفت وگویی عنوان کرده بود، تفکیک دوباره وزارتخانه‌های راه و ترابری و مسکن و شهرسازی، صدها میلیارد تومان خسارت به کشور وارد خواهد کرد.مشکل اصلی کشور درحال‌حاضر مدیریت است. متاسفانه در انتخاب مدیران، به افراد محدودی بسنده می‌شود و از ظرفیت‌های بخش خصوصی در این زمینه غفلت شده است.

    محمدرضا رضایی کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس ظر موافقی در این باره دارد .او نیز درباره تفکیک وزارت راه و شهرسازی به دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی گفت: ما معتقدیم که این وزارتخانه امسال باید تفکیک شود .

    رضایی کوچی با تاکید بر اینکه تفکیک وزارت راه و شهرسازی و نیز ادغام سازمان همیاری شهرداری ها در وزارت مسکن و شهرسازی جدید به تصویب کمیسیون عمران مجلس رسیده است، یادآور شد: در هیات رئیسه مجلس کمیته مشترکی با کمیسیون عمران برای بررسی این موضوع تشکیل شده که متاسفانه سرعت کار در این کمیته کند است و ما به این موضوع اعتراض کردیم.

    به نظر می رسد،با توجه به اینکه وظایف و تکالیف سازمان های مختلف این وزارتخانه در بخش های گوناگون تعریف شده است، این تفکیک در وزارتخانه نمی‌تواند تاثیری بر انجام وظایف و روند فعالیت‌های این سازمان داشته باشد.ادغام دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی اقدامی اشتباه بوده است و تفکیک دوباره آن، اقدامی اشتباه‌تر است. زیرا دولت برای این ادغام هزینه‌های بسیاری را متحمل شده و بسیاری از ساختمان‌های وزارتخانه تغییر کاربری داشته‌اند و تفکیک دوباره هزینه‌های جدیدی را به دولت تحمیل می‌کند.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی