وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    اهالی دشتستان به مفهوم توسعه یافتگی واقعی که در جهان مرسوم است پی برده و با درخواست مجدانه آن از مسئولان خود به نظر می رسد در قامت انسان مدرن که در کنار درآمدزایی به پایداری اکوسیستم نیز می اندیشد، می تواند الگوی مطلوبی برای دیگر نقاط کشور باشد.

     

    به گزارش تیتر شهر،"توقف کلنگ زنی پتروشیمی دشتستان". این تیتر پنج روز پیش برخی رسانه ها و خبرگزاری ها در خصوص عدم اجرایی شدن یک طرح عمرانی در کشور بود که شاید در نگاه اول تصور عقب افتادن توسعه یافتگی در یک منطقه را به ذهن مردم القا کند اما واقعیت آن است، که این خبر را می توان یکی از بزرگترین نشانه های بلوغ فکری و توسعه یافتگی در بین افکار عمومی دانست.

    مردم شهرستان کمتر برخوردار دشتستان که از قضا از بیکاری و نبود فرصت های شغلی مناسب هم رنج می برند، پنج روز پیش که وزیر صنعت برای کلنگ زنی پروژه پتروشیمی به این منطقه سفر کرده بود با اعتراض جمعی خود در خلال این مراسم، وزیر را از کلنگ زنی این طرج عمرانی پشیمان کردند.

    نداشتن مجوز زیست محیطی برای اجرای این طرح را مهمترین دلیل مردم دشتستان برای طرح پتروشمی منطقه بود که با پذیرش این دلیل از سوی وزیر صنعت، پروژه هم کلنگ زنی نشد و برخلاف بسیاری از برنامه ها این طرح عمرانی با اجرا نشدنش، دل مردم این شهر را شاد کرد.

    مردمی که به نظر می رسد برخلاف محرومیت هایی که در سال های اخیر متحمل شده اند اما از بارگذاری های غیراصولی و خارج از توان طبیعت خسته شده اند و با آگاهی خود و به میدان آمدن، توسعه پایدار را به درآمدهای زودگذر ترجیح داده اند.

    هرچند این طرح می توانست بخش زیادی از مشکل اشتغال این مردم را که از کمک های دولتی شاید چندان بهره ای هم ندارند، رفع کند اما حفظ سرمایه آیندگان و احترام به قوانین طبیعت، بزرگترین درسی بود که مردم دشتستان در این شرایط اقتصادی و زیست محیطی به مردم دیگر نقاط کشور مخابره کردند.

    اهالی دشتستان به مفهوم توسعه یافتگی واقعی که در جهان مرسوم است پی برده و با درخواست مجدانه آن از مسئولان خود به نظر می رسد در قامت انسان مدرن که در کنار درآمدزایی به پایداری اکوسیستم نیز می اندیشد و می تواند الگوی مطلوبی برای دیگر نقاط کشور که در خطر نابودی در ازای طرح های اقتصادی منفعت طلبانه، قرار دارند، باشد.

    به نظر میرسد، پایگاه های اجتماعی و مردمی در کشاکش دعواهای سیاسی کشور توانسته اند با استفاده از قدرت شبکه های اجتماعی، خواسته های خود را در میدان عمل از دولت مطالبه کنند که اقدام تحسین برانگیز مردم دشتستان می تواند این جسارت و جرات را برای بار دیگر در میان توده های مردم زنده کند که با خرد جمعی و اندیشیدن به نفع همگانی می توان، هدایت افکار و عمل دولت ها را در دست گرفت.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی