وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    خبرگزاری شبستان: عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: در صورتی که برای مسجد ولی عصر(عج) قرار باشد، گنبد و مناره ای نصب شود، باید همخوان با مجموعه تئاتر شهر باشد.

    به گزارش خبرنگار مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، پروژه ساخت مسجد ولیعصر (عج) در ضلع جنوبی تئاتر شهر تهران اگر چه به پایان رسیده است اما همچنان با مشکلاتی همراه است به گونه‌ای که قرار بود، برای  این مسجد گنبد و مناره نصب شود ولی هیچ اقدامی در این زمینه نشد و در نهایت عنوان "مجتمع فرهنگی مذهبی" به جای "مسجد"  در دیوار شمالی این مسجد نصب شد.

    با وجود گذشت سال‌ها از کلنگ زنی مسجد ولیعصر (عج) و کش و قوس‌های فراوان در طراحی نقشه آن، به گفته بسیاری از کارشناسان معماری، این مسجد منطبق با معماری ایرانی اسلامی نیست به گونه‌ای که رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران هم بر این نکته تاکید کرد و گفت "معماری این مسجد به سبک مدرن و برگرفته از فرهنگ غربی است."

    زهرا نژاد بهرام؛ عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در همین زمینه در گفت‌‌وگو با خبرنگار ما بر این نکته تاکید کرد که به دلیل آنکه مسجد ولیعصر (عج) در کنار تئاتر شهر ساخته شده است، نوع معماری آن نیز باید همخوان با مجموعه تئاتر شهر باشد و معماران و طراحان این مجموعه با توجه به این ظرفیت طراحی کنند به دلیل آنکه در کار هنری باید خلاقیت های لازم به کار رود.

    عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران، اظهار کرد: این کمیسیون به طور قطع به وضعیت مسجد ولیعصر (عج) ورود خواهد کرد تا مشکلات آن برطرف شود و در حال حاضر منتظر هستیم که ببینیم در این زمینه چه رویکردهایی توسط کارشناسان ارایه شده است و بعد از آن در مورد معماری این مسجد فراخوانی اعلام می کنیم تا انتظارات مدیریت شهری ز نحوه ساخت آن تعریف شود و  براساس انتظارات  و بررسی‌های اعلام شده،تدابیر لازم اتخاد شوند.

    نژاد بهرام با اشاره به اینکه معماری ایرانی به عنوان یکی از معماری‌های سرآمد مطرح است، گفت: متاسفانه از خلاقیت‌های موجود در این عرصه در ساخت و سازها کمتر استفاده شده است.

    در همین زمینه حجت‌الاسلام میرحیدر جعفری که قرار بود امام جماعت این مسجد شود و ۱۵ سال است که نماز جماعت را در کانکس احداث شده در کنار این مسجد اقامه می‌کند، در همین زمینه به خبرنگار ما، گفت: قرار بود، این مکان با کاربری و با عنوان مسجد در کنار مجموعه تئاتر شهر شناخته شود، اما متاسفانه از سه ماه قبل این عنوان در دیوار مسجد نصب شده است و پیگیری‌های ما هم برای برداشتن عنوان درج شده و نیز اقامه نماز جماعت در این مسجد بی‌نتیجه بوده است.

    وی افزود: مکانی که بر آن صیغه مسجد خوانده شده است، چه طور امکان دارد به مجتمع فرهنگی مذهبی تبدیل شود، این در حالی است که این فضا برای ساخت مسجد اختصاص یافته بود و باید عنوان مسجد جامع بر دیوار آن نصب می‌شد.

    این امام جماعت، خاطر نشان کرد: مسئولان هر روز با بهانه اینکه که هنوز این پروژه به اتمام نرسیده است، مانع از انتقال نماز جماعت از کانکسی که در نزدیکی آن قرار دارد به این مجتمع می‌شوند، اما اینجانب به آن‌ها گوش زدم کرده‌ام که به زودی اقامه نماز جماعت را به این مسجد منتقل خواهم کرد و حتی با آن‌ها مقابله  در این زمینه می کنم.

    یادآور می‌شود؛ ساخت مسجد ولیعصر (عج) از سال 1360 در چهار راه ولی عصر (عج) آغاز شد، زیرا پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران مردم این منطقه احساس کردند که در این مسیر با توجه به اینکه محیط خاصی است، یک مسجد و پایگاه مردمی تأسیس شود و پس از بررسی‌هایی که انجام شد، مکان فعلی جنب تئاتر شهر مناسب‏‌ترین نقطه برای ساخت این مسجد تشخیص داده شد، اما باوجود اتمام پروژه ساخت این مسجد، مشکلات این مسجد به پایان نرسیده است.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی