وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: در تهران ملاک ساختمان بلندمرتبه ۱۲ طبقه بود که این میزان برای تبریز و کرمان به ۷ طبقه می‌رسد و ممنوعیت ساخت و ساز ساختمان های بالای ۷ طبقه در صورت تصویب مصوبه شورا برای دو شهر تبریز و کرمان اعمال خواهد شد.

    ساخت‌وساز ساختمان‌های بالای 7 طبقه در تبریز در صورت تصویب، ممنوع خواهد شد

    به گزارش تبریز بیدار ، محمد شکرچی زاده در دومین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سالجاری(۹۷) به ارایه گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات مرکز تحقیقات در تدقیق نقشه گسل‌ها و تعیین حرائم آنها در کلانشهرهای تهران، مشهد، کرج، تبریز و کرمان پرداخت و گفت: زلزله یکی از چالش‌هایی است که تاب‌آوری شهرها را تحت‌الشعاع قرار داده است.

    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: بیش از ۲۰ سال است که آیین‌نامه ۲۸۰۰ را داریم و استقرار این آیین نامه تا حدودی توانسته است آثار مثبت خود را نشان دهد. همچنین، برای شهر تهران بیش از ۱۵ سال است که آیین نامه ۲۸۰۰ در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است.

    شکرچی‌زاده با اشاره به اینکه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در ۲۵ مردادماه سال ۱۳۹۵ وضعیت گسل‌های شهر تهران را مصوب کرد، افزود: برای دو کلانشهر تبریز و کرمان نقشه تدقیق گسل‌ها نهایی شده است و بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امیدواریم در جلسه شورای‌عالی بتوانیم مصوبه آن‌ها را نیز مانند شهرهای تهران، البرز و مشهد اخذ کنیم.

    وی ضمن اعلام اقدامات انجام یافته توسط مرکز تحقیقات در مورد تدقیق نقشه گسل‌ها و تعیین حرائم آنها اعلام کرد: شرکت گاز یکی از شرکت‌هایی بود که در مورد تدقیق گسل‌ها بیشترین همکاری را با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی داشت.

    شکرچی‌زاده همچنین با اعلام این مطلب که ضرورت دارد تا منابع سوختی مهمی که در پهنه‌های گسلی قرار دارند به سرعت جابه جا شوند، جابه‌جایی ساختمان‌های اصلی و مهم در پهنه‌های گسلی در بازه‌های زمانی ۳۰ تا ۴۰ ساله راهکاری مناسب خواند و گفت: مقاوم‌سازی ساختمان‌هایی که در پهنه‌های گسلی زلزله قرار دارند و جلوگیری از توسعه آنها از جمله راهکارهای است که ضرورت دارد در دستورکار قرار بگیرد.

    وی اعلام کرد: ۳۱۸۹۵۵ مترمربع از شهر تهران در بافت فرسوه و در محدوده و حریم گسل‌های زلزله قرار دارند و همچنین ۶۵ درصد ساختمان‌ها در حریم گسل شهر تهران است.

    به گفته این مقام مسئول، ۲۷ کیلومتر مربع طسح شهر تهران پهنه گسل‌های اصلی است و بدترین وضعیت را گلاب‌دره دارد که باید در اولویت جدی برای جابه جایی و مقاوم سازی قرار بگیرد.

    شکرچی زاده اعلام کرد: بر اساس پیش‌بینی‌هایی که پیش تر انجام شده بود در صورت بروز زلزله بالای ۷ ریشتر در شهر تهران، ۳۵ درصد ساختمان‌ها در بافت فرسوده خسارت کامل خواهند دید و رقم خسارات در صورت بروز چنین زلزله‌ای ۹۶۰ هزار میلیاردتومان است.

    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین گفت: در تهران ملاک ساختمان بلندمرتبه ۱۲ طبقه بود که در شهر تهران با توجه به نوع خاک و زمین‌ها و سایر مشخصات این میزان برای تبریز و کرمان به ۷ طبقه می‌رسد و ممنوعیت ساخت و ساز ساختمان های بالای ۷ طبقه در صورت تصویب مصوبه شورا برای دو شهر تبریز و کرمان اعمال خواهد شد.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی