وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    زیبا سازی خیابان

    یک کارشناس ارشد معماری و شهرسازی گفت: زیباسازی تنها ایجاد مبلمان و رنگ‌آمیزی دیوارهای شهر نیست، روش‌های زیباسازی باید در جهت افزایش توانمندی‌ها و ارتقا کیفیت زندگی شهروندان انجام شود.

    نریمان پیراسته در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: زیباسازی در شهر اصفهان که به عنوان یک شهر تاریخی شناخته می‌شود، با شهرهایی همچون تهران، مشهد و کرج تفاوت دارد.

    وی با بیان اینکه وقتی اقلیم شهرها متفاوت است، باید زیباسازی‌ها نیز متفاوت باشد، افزود: در تبریز، گرگان و رشت روش برخورد در زیباسازی فضای شهر متفاوت است؛ در آن شهرها فضاهایی ایجاد می شود تا افراد را در برابر بارش حفظ کند، در اصفهان نیز باید به دنبال ایجاد فضاهایی باشیم تا سایه ایجاد کند، بنابراین اقلیم در زیباسازی شهر تاثیرگذار است.

    این کارشناس ارشد معماری و شهرسازی ادامه داد: در شهرهای تاریخی دیگری همچون یزد که اقلیم آن مشابه اصفهان است، باز هم زیباسازی تفاوت دارد، زیرا ما عناصر طبیعی مثل مادی‌ها، پلهای تاریخی، بازار و زاینده رود را داریم که باعث می شود زیبایی‌شناسی شهر متفاوت باشد.

    وی با بیان اینکه ویژگی‌های شاخص شهر اصفهان باید شناسایی و سپس اقدامات زیباسازی انجام شود، گفت: زیباسازی به ایجاد مبلمان و رنگ‌آمیزی دیوارهای شهر نیست و روش‌های زیباسازی در جهت افزایش توانمندی‌ها باید انجام شود.

    پیراسته تاکید کرد: شهر اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی، علاوه بر مقوله زیباسازی نیاز به برآورده کردن برخی نیازهای امروزی مثل موزه، سینما و سالن‌های تئاتر نیز دارد.

    وی اظهارکرد: در محور فرهنگی و تاریخی اصفهان که در طرح جامع به تصویب رسیده عناصر تاریخی، طبیعی و مصنوعی به تصویب رسیده است که می‌توان به باغ هزار جریب تا مسجد جامع و برخی محله‌های خاص از جمله جلفا و مادی‌هایی که در این مسیر واقع شده‌اند، اشاره کرد.

    این کارشناس ارشد معماری و شهرسازی با بیان اینکه بخشی از محور تاریخی، فرهنگی اصفهان هنوز قابلیت احیاء دارد، تصریح کرد: محور تاریخی، فرهنگی اصفهان از پل الله وردی‌خان تا چهارباغ، هشت بهشت، کاخ چهل‌ستون، میدان نقش جهان، بازار، میدان کهنه و مسجد جامع استخوان‌بندی امروز شهر اصفهان به شمار می‌رود، بنابراین برای اولویت‌بندی زیباسازی باید گفت محور تاریخی فرهنگی اصفهان ظرفیت خوبی برای زیباسازی این شهر است.

    وی تاکید کرد: در این محور می‌توان پروژه‌های زیباسازی متعددی برای شهر اصفهان تعریف کرد که این پروژه‌ها می‌تواند در مقیاس کوچک از جمله مبلمان شهری خلاصه شود یا در مقیاس‌های بزرگ‌تر شامل تامین دسترسی و بهبود حرکت در این مسیر صورت گیرد، اما اگر بهبود حرکت را در نظر بگیریم با احداث مسیر مترو بخش زیادی از شهر را می‌توان به محور پیاده تبدیل و برخی عناصر نازیبا را حذف کرد.

    پیراسته با بیان اینکه تعریف کاربری‌های مناسب فرهنگی، نمایشگاهی، آمفی تئاتر در محورهای تاریخی عامل افزایش کیفیت زندگی شهروندان می‌شود، افزود: مجهز کردن فضاهای شهری به خدمات شهر از دیگر عوامل زیباسازی شهر است.

     وی تاکید کرد: با توجه به اینکه زیباسازی شهر در مقیاس‌های مختلف انجام می‌شود، باید طرح جامعی تهیه کرد که تمام مقیاس‌ها در آن تعریف شود.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی