وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    تهران محله به محله - نارمک

    شهر نیوز - قائم‌مقام معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران با بیان این مطلب که بازنگری طرح تفصیلی تهران در دستور کار است، گفت: مهم‌ترین مأموریت حوزه شهرسازی و معماری در پنج سال آینده، توسعه و بهبود سطح کیفیت زندگی با ارتقاء هویت و کیفیت طراحی معماری، ایجاد تعادل جمعیتی با رعایت سقف جمعیت‌پذیری طرح جامع و تفصیلی، ایمن‌سازی در برابر سوانح طبیعی (زلزله، سیل و...)، ارتقاء کیفیت ساخت‌وساز شهری، ساماندهی و صیانت از حریم پایتخت و حفاظت و صیانت از باغات است.

    امیر آریازند در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تشریح برنامه‌های حوزه راهبردی، کالبدی-فضایی، معماری و شهرسازی در برنامه سوم شهر تهران اظهار کرد: شهر تهران به‌ عنوان محل فعالیت تقریباً 11 میلیون نفر در روز و محل سکونت کمتر از 9 میلیون نفر جمعیت در شب با چالش‌های فراوانی روبروست که می‌توان به وجود بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، نازل بودن کیفیت ساخت‌وساز، نادیده گرفتن حقوق شهروندان در ساخت‌وسازها و عدم نظارت و کنترل صحیح بر آن، وجود تعارضات در حریم و نبود مدیریت یکپارچه در آن و تخریب باغات اشاره کرد.

    وی اضافه کرد: با توجه به چالش‌های موجود، مهم‌ترین موضوعات حوزه شهرسازی و معماری، حفاظت و صیانت از بافت تاریخی شهر، ساماندهی و ارتقاء کیفیت معماری و منظر شهری، انتظام بخشی به کالبد و فضای شهری محدوده و حریم، نوسازی بافت فرسوده و صیانت و حفاظت از باغات و توسعه فضای سبز خواهد بود که باید به‌عنوان موضوعات استراتژیک شهر تهران مورد بررسی عمیق قرار گیرند.

    قائم‌مقام معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران، ارتقاء و اصلاح ساختار کالبدی و فضایی شهر را هدف راهبردی در برنامه سوم توسعه شهر دانست و با تأکید بر ارتقاء زیست پذیری شهر و رویکرد شهرسازی و معماری نوآورانه افزود: حفظ و ارتقاء مساحت باغات شهر تهران، نسبت بافت ناپایدار شهری، سرانه فضای سکونتی، میزان انحراف معیار از سرانه‌های خدماتی طرح جامع و نسبت تعداد تخلفات ساختمانی به ازای هر هزار پروانه صادره از شاخص‌هایی است که می‌توان به کمک آن‌ها اجرای برنامه سوم و تحقق اهداف آن را پیگیری کرد.

    آریازند با اشاره به اینکه طرح تفصیلی تهران تا پایان سال سوم برنامه شهر تهران بازبینی می‌شود، اظهار کرد: تهیه و بهنگام رسانی نقشه‌های پایه طرح تفصیلی با مقیاس مناسب، تدقیق و به‌روزرسانی لایه‌های اطلاعات مکانی، بازبینی پهنه‌بندی نحوه استفاده از اراضی با لحاظ سند توسعه شهری مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی (TOD) در هماهنگی با مطالعات طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران، تهیه برنامه تأمین خدمات طرح تفصیلی، تثبیت آثار و بناهای تاریخی میراثی ثبت‌شده شهر تهران و تعیین حریم آن‌ها با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و انعکاس آن بر روی نقشه‌های طرح تفصیلی ازجمله مواردی است که در این بازنگری لحاظ می‌شود.

    وی رضایتمندی شهروندان را مهم‌ترین هدف کلی در اجرای پروژه‌های شهری دانست و بیان کرد: توسعه انسان‌محور باید اصل و اساس همه فعالیت‌های توسعه‌ای در شهر باشد. در این صورت ساخت‌وسازهای شهر، حفاظت از باغات، صیانت از حریم پایتخت با ساماندهی محیطی و مدیریت یکپارچه، ارتقای ایمنی ساخت‌وساز با بازنگری در روش‌ها و سازوکارهای نظارت بر کیفیت آن، ساماندهی نماها و سیما و منظر شهری با اعمال اصول زیبایی محله‌ها و تقویت کریدورهای اصلی جهت پیوند معنایی شهر، موضوعاتی است که شهر را برای شهروندان زیست پذیر و رضایت آن‌ها در زندگی شهری را بهبود می‌بخشد.


    آریازند با اشاره به موضوع مهم منابع درآمدی در تحقق اهداف گفته‌شده تصریح کرد: بر اساس طرح جامع و تفصیلی، ظرفیت پذیری جمعیت باید کنترل شود و این در حالی است که ظرفیت ساخت‌وساز در تهران تمام‌شده است؛ لذا مهم‌ترین منبع درآمدی مدیریت شهری اتمام یافته است و در چنین شرایطی، تعریف و ایجاد منابع درآمدی پایدار و جدید برای مدیریت شهری امری ضروری به نظر می‌رسد.

    وی با اشاره به ارتقاء نقش و جایگاه شهر تهران در سطوح فراملی، ملی و منطقه‌ای ادامه داد: امکانات باید با نگاه توزیع یکپارچه خدمات، متناسب با پهنه‌های جمعیتی به‌سوی مناطق کمتر برخوردار روانه شود، سرمایه‌گذاری در شهر باید جذب شود، ساخت‌وساز شهری باید به سمت بافت فرسوده و ناکارآمد هدایت شود، باغات و اراضی مشجر ساماندهی و صیانت شوند و میراث تاریخی شهر حفاظت گردد. اگر مدیریت شهری در حوزه شهرسازی و معماری با چنین نگاهی پیش برود می‌توان امیدوار بود که در افق 1402، تهران، شهری برای همه شهروندان شود.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی