وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    اسناد مرتفع سازی به کمیسیون ماده ٥ ارائه می شود
     
     
    زهرا اسکندریان- پرونده پروپیمان طرح جامع مشهد بعد از سال‌ها هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است؛ طرحی که بعد از ٨ سال کش‌و‌قوس، بهمن‌ماه سال٩٣ به تصویب شورای عالی شهر‌سازی و معماری رسید، اما ابلاغ آن ماه‌ها به طول انجامید. بخش‌هایی از طرح جامع مشهد به مدیریت شهری ابلاغ شده، اما به‌دلیل تعیین‌تکلیف‌نشدن موضوعاتی همچون ضوابط بلندمرتبه‌سازی، این طرح هنوز زمینه اجرایی پیدا نکرده است. اکنون مدیریت شهری برای پاسخ‌گویی به درخواست‌های بلندمرتبه‌سازی، ضوابط طرح پارت را ملاک عمل قرار داده و به آن عمل می‌کند. البته آخرین خبرها حکایت از این دارد که پهنه‌های بلندمرتبه‌سازی و ضوابط آن در کمیسیون ماده۵ درحال نهایی‌شدن است. پس از وعده شهردار مشهد مقدس برای ابلاغ طرح جامع شهری به نهادهای مرتبط در آینده‌ای نزدیک، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز از ابلاغ آن تا حداقل دو هفته و حداکثر یک ماه آینده خبر داد.«بعد از ابلاغ طرح جامع مشهد می‌توان منتظر تصویب طرح‌های تفصیلی تا پایان امسال بود.» این خبر را رئیس کمیسیون شهرسازی و طرح‌ریزی شهری شورای اسلامی‌ شهر به شهرآرا داد و گفت: تصویب و ابلاغ طرح‌های تفصیلی، با خود طرح جامع ترافیک و اسناد بلندمرتبه‌سازی را به‌همراه خواهد داشت.

    اسناد مرتفع‌سازی در کمیسیون ماده۵
    معاون معماری و شهرسازی شهرداری مشهد، در خصوص آخرین وضعیت ابلاغ طرح جامع و تعیین‌تکلیف ضوابط بلندمرتبه‌سازی گفت: ضوابط بلندمرتبه‌سازی در کمیسیون ماده۵ تصویب می‌شود.
    محمدحسین حسین‌نژاد افزود:اسناد مرتفع‌سازی برای تصویب نهایی به‌صورت پک کامل همراه با طرح‌های تفصیلی به این کمیسیون ارسال می‌شود.وی ادامه داد: اکنون برای مناطق ١، ٢ و ٩ براساس ضوابط جدید بلندمرتبه‌سازی و طرح‌های تفصیلی قدیم مجوز بلندمرتبه‌سازی به‌صورت محدود و برای شرایط خاص صادر می‌شود.حسین‌نژاد با بیان اینکه در طرح‌های تفصیلی جدید شاخص‌های بلندمرتبه و میان‌مرتبه تغییر کرده است، ادامه داد: در طرح‌های جدید بیشتر سعی شده پهنه‌هایی برای بلندمرتبه‌سازی مدنظر قرار گیرند که استعداد مرتفع‌سازی دارند. به‌طور‌مثال در پهنه‌هایی که شرایط زمین برای بلندمرتبه مناسب بوده و مکان آن در نزدیکی ایستگاه قطارشهری باشد، کاربری تجاری تعریف شده است.
     
    محور غرب مشهد در اولویت بلندمرتبه‌سازی
    معاون معماری و شهرسازی شهرداری مشهد گفت: محور غرب مشهد و مناطق با سایه‌اندازی کم مانند بولوار امام‌علی(ع) برای بلندمرتبه‌سازی موردتوجه قرار گرفته است. وی افزود: موضوعی که در روند تهیه طرح‌های بلندمرتبه‌سازی به آن تأکید شده، این است که تعادل مناسب میان ارتفاع، آلودگی و ترافیک در منطقه وجود داشته باشد.

    ابلاغ طرح جامع مشهد تا ٢ هفته دیگر
    مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی درهمین‌رابطه به خبرنگار شهرآرا گفت: طرح جامع مشهد که پیش‌از‌این در شورای عالی شهرسازی تأیید شده بود، احتمالا تا دو هفته آینده از سوی شهردار مشهد به مرحله اجرا درمی‌آید. محمدرضا اخوان‌عبداللهیان افزود: در طرح جامع شهری، کلیاتی از ضوابط بلندمرتبه‌سازی تأیید شده که پس از ابلاغ، اجرایی خواهد شد. وی ادامه داد: جزئیات ضوابط، محورها و پهنه‌های بلندمرتبه‌سازی قرار است همراه با طرح‌های تفصیلی بررسی شده و پس از تصویب، ابلاغ شود؛ البته بخشی از این موارد در گذشته مراحل تصویب را طی کرده است.
    وی گفت: در طرح مربوط به ضوابط بلندمرتبه‌سازی، به حقوق شهر و شهروندان به‌صورت ویژه ‌توجه شده است.وی با بیان اینکه کلیات طرح جامع در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور به تصویب رسیده است، بیان کرد: طرح‌های تفصیلی مشهد پس از بررسی در کمیسیون ماده۵ برای اجرا به شهرداری ابلاغ خواهد شد.
    مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی درخصوص زمان تصویب طرح‌های تفصیلی مشهد گفت: همه دستگاه‌ها به‌دنبال تسریع در نهایی‌شدن طرح‌های تفصیلی هستند؛ لذا تمام تلاش بر این است که تا پایان سال این طرح‌ها بررسی و تصویب شوند.
    وی تأکید کرد: در تهیه طرح‌های تفصیلی، تمام سعی بر این بوده که هم حقوق شهر و هم حقوق شهروندان مدنظر قرار گیرد. متأسفانه در طرح‌های قبلی از تمام ظرفیت‌های شهر استفاده نشده بود و حتی در برخی موارد، حقوق شهروندی ضایع می‌شد.

    تصویب پهنه‌های بلندمرتبه‌سازی در کمیسیون ماده۵
    رئیس کمیسیون عمران و طرح‌ریزی شهری شورای اسلامی‌ شهر مشهد نیز دراین‌باره به شهرآرا گفت: بلندمرتبه‌سازی از اسناد فرعی طرح جامع مشهد بود که باید تهیه می‌شد و اکنون شاخص پهنه‌های آن در کمیسیون ماده۵ تصویب شده است.
    محمدمهدی مهدی‌نیا افزود: مقرر شده با همکاری مشاوران طرح‌های تفصیلی، محورهای بلندمرتبه‌سازی تعیین‌ شده و هم‌زمان با طرح‌های تفصیلی برای بررسی به کمیسیون ماده۵ ارجاع شود.
    وی با بیان اینکه طرح‌های تفصیلی سه حوزه شمال غرب، جنوب غرب و میانه غربی در اولویت تصویب قرار دارد، افزود: بر اساس طرح جامع، مشهد به هفت حوزه تقسیم شده که وظیفه تهیه طرح تفصیلی برای هر یک از این حوزه‌ها را یک مهندس مشاور برعهده گرفته است.مهدی‌نیا با اشاره به عدم تصویب کامل اسناد بلندمرتبه‌سازی بیان کرد: درخواست‌های موردی برای مرتفع‌سازی ازسوی شهردار منطقه، معاونت شهرسازی و معماری شهرداری و کمیسیون ماده۵ بررسی می‌شود.

    پاسخ‌گویی به تعدادی از درخواست‌های بلندمرتبه‌سازی
    رئیس کمیسیون عمران و طرح‌ریزی شهری شورای اسلامی‌ شهر مشهد گفت: به‌طور‌مثال هفته گذشته درخواست‌هایی برای بلندمرتبه‌سازی در منطقه ١ و ٩ به شهرداری ارائه شد که پس از بررسی، درخواست ١۵ طبقه با ١٢ طبقه و درخواست ٢۴ طبقه با ٢٠ طبقه به تصویب رسید.وی به رویکرد شورای پنجم درخصوص ساخت بلندمرتبه‌ها نیز اشاره کرد و افزود: فی‌نفسه بلندمرتبه‌سازی نه چیز خوبی است نه بد. اگر جایگاه مرتفع‌سازی خوب و مناسب باشد، ساخت بلندمرتبه، استفاده بهینه از زمین است.
    مهدی‌نیا بیان کرد: بلندمرتبه‌سازی باعث می‌شود با افزایش تراکم، بهره‌برداری بهینه از زمین صورت گیرد؛ اما اگر در جای نامناسبی بلندمرتبه‌سازی رخ دهد، زیرساخت‌های شهری دچار مشکلات عدیده‌‌ای می‌شود.رئیس کمیسیون عمران و طرح‌ریزی شهری شورای اسلامی‌ شهر مشهد با بیان اینکه بلندمرتبه‌سازی از رشد شهرها به‌صورت افقی جلوگیری می‌کند، گفت: هر لایه خاک، یک‌میلیون سال طول می‌کشد تا بازسازی شود؛ لذا هرچه شهر رشد افقی کمتری داشته باشد، درحقیقت به محیط زیست کمک کرده‌ایم. 

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی